Češi jsou při výběru zboží opatrnější

21. 10. 2010. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Vivantis)
V období globálního ekonomického útlumu je i v České republice cítit větší tlak na cenu nakupovaného zboží. Zároveň Češi nechtějí slevit z osvědčené kvality značkových produktů, na kterou jsou již zvyklí. Řešení jim přináší prověřené internetové obchody nabízející značkové zboží za příznivější ceny než obchody kamenné.

„Výrazně nám stoupl počet nakupujících, kteří přicházejí z nákupních rádců a srovnávačů cen typu Heuréka.cz či Zboží.cz. Meziročně sledujeme téměř 100% narůst, v roce 2009 jsme prostřednictvím těchto srovnávačů realizovali 5 % celkových obratů, v roce 2010 se je to již necelých 10 % celkových obratů,“ říká Martin Rozhoň, ředitel internetových obchodů Vivantis, mezi které patří například obchody Parfémy.cz, Hodinky.cz, Šperky.cz, Krása.cz, Prozdraví.cz či Nákupnícentrum.cz.

Nákupní rádci a srovnávače cen jsou oblíbenými nejen díky tomu, že dokáží najít nejpříznivější cenu daného výrobku, ale zároveň zde uživatelé hodnotí jednotlivé internetové obchody. „Nákup na internetu za nejlevnější cenu nemusí být vždy výhra. V APEK (Asociaci pro internetovou komerci) evidujeme spousty stížností na případy, kdy zákazník po zaplacení nedostal své zboží nebo se nedomohl například reklamace,“ říká Martin Rozhoň, který je zároveň členem předsednictva APEK.

Kromě příznivé ceny a kvalitních služeb tak Češi čím dál více dají na doporučení a reference ostatních spotřebitelů. Ze 67 000 zákazníků, kteří na Heuréka.cz hodnotili internetové obchody Vivantis, by 96 % z nich doporučilo tyto obchody svým známým. Kromě nárůstu obratu realizovaného prostřednictvím rádců a srovnávačů roste také hodnota průměrné objednávky. V roce 2009 byl průměrný nákup v internetových obchodech Vivantis ve výši 1 292 Kč, v roce 2010 je to 1 371 Kč.

Ačkoliv vývoj maloobchodních tržeb opakovaně klesá, přední internetoví prodejci hlásí pravidelné nárůsty prodejů. „Kromě výše zmíněných aspektů, jako je cena, kvalita služeb a doporučení ostatních zákazníků, požadují nakupující také široký výběr nabízeného zboží a odborné poradenství,“ říká Martin Rozhoň. „Tento fakt potvrzují výsledky našich obchodů.