Češi dávají přednost otisku prstu

21. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Visa)
Čeští spotřebitelé vnímají biometrické ověřování plateb jako bezpečnější a pohodlnější oproti tradičním metodám. Např. 19 % procent zákazníků eshopů, kteří nedokončí svou objednávku, ji opustí kvůli zapomenutému heslu.

Platební společnost Visa upozorňuje na zvyšující se zájem českých držitelů karet o biometrické potvrzování plateb, například ověřením otisku prstu. Vyplývá tak z regionálního průzkumu, který Visa loni na podzim uskutečnila v České republice, Maďarsku a na Slovensku. Platby potvrzené biometrickými údaji jsou vnímány jako bezpečnější, na rozdíl od tradičních metod, kterou je například heslo. Otisk prstu považuje za nejbezpečnější způsob, jak potvrdit platbu kartou, již 90 % respondentů.

Druhou nejbezpečnější variantou biometrie je dle spotřebitelů skenování oka. Neméně podstatným aspektem ovlivňujícím růst popularity biometrie je spolehlivost – 63 % nakupujících v eshopech opustí objednávku ještě před zaplacením a 19 % z nich právě proto, že zapomenou heslo.

Využívání biometrických údajů hraje pro platební styk významnou roli, neboť odpovídá požadavkům evropské směrnice PSD2, která od loňského podzimu v ČR zavedla silné ověření klienta upravující transakce platebními kartami. Tato regulace bankám nařizuje důkladnější dvoufaktorovou kontrolu online plateb, aby zajistili, že platí vždy skutečný držitel karty. Použití biometrických údajů v praxi znamená ověřit totožnost zákazníka na základě jím registrovaným a spárovaným zařízením.

„Digitalizace v bankách a finančních institucích v Česku zažívá velký boom. Zaváděním inovativních řešení firmy reagují na zvyšující se potřebu zabezpečit uživatele před potenciálními hrozbami. Biometrie je moderním nástrojem, který nám pomáhá možné nástrahy překonávat. Jde ruku v ruce s legislativními nároky na bezpečnost a díky moderní technologii jsou dnešní metody ověření totožnosti snadnější a rychlejší než například standardní využívání hesel,” řekl Marcel Gajdoš, generální ředitel Visa pro Českou republiku a Slovensko.

Studie Visa potvrdila, že část zákazníků si svoje hesla do internetových obchodů nepamatuje a často je opakuje. To může vést ke krádeži dat či identity majitele karty. Z průzkumu Visa dále vyplývá, že stejné heslo na všech účtech používá 12 % zákazníků e-shopů a na vícero účtech je opakuje až 61 %. Kvůli opakujícím se heslům se ale stávají zranitelnými před útoky hackerů. Zde by mohla pomoci právě biometrie.

Na rozdíl od zasílání jednorázových kódů je biometrie vnímána jako rychlejší (63 %) a jednodušší (64 %). Spousta Čechů už navíc nějakou formu biometrie někdy použila. Ověření otisku prstu si v minulosti vyzkoušelo již 59 % držitelů karet a 40 % jej při placení využívá pravidelně. Ostatní metody jsou využívány spíše zřídka a například sken oka si vyzkoušelo teprve 13 % uživatelů.

Průzkum potvrdil také rostoucí zájem o využívání biometrických údajů při placení – celkem 34 % držitelů karet označilo za velkou výhodu biometrie to, že takové údaje je na rozdíl od běžných hesel nemožné zapomenout či ztratit, 37 % pak souhlasilo s tím, že s biometrií už si nemusí pamatovat více hesel. 

Pro spotřebitele však zůstává rozhodující možnost volby – 83 % držitelů karet by si rádo vybralo z více možností biometrického ověřování.

Podobné články

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více

Patrick Müller (Sophos): Budoucnost je ve spravovaných službách

10. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Patrickem Müllerem, senior channel manažerem společnosti Sophos, jsme hovořili o aktuálním dění v oblasti kybernetické bezpečnosti. V rozhovoru se můžete dočíst nejen o aktuálních trendech v segmentu cyber security, ale také o příležitostech, které vám v kombinaci s produkty a službami společnosti Sophos přináší. Čtěte více

Prodej bezpečnostních zařízení ve 2. čtvrtletí 2024 meziročně vzrostl

16. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celkové tržby z prodeje bezpečnostních zařízení ve druhém čtvrtletí roku 2024 meziročně vzrostly o 0,5 % na 4,2 miliardy dolarů, což představuje oproti druhému čtvrtletí roku 2023 nárůst o 20 milionů dolarů. V objemu prodej naopak meziročně klesl o 4,3 % na milion kusů. Čtěte více
Foto: Algotech

Tržby z prodeje bezpečnostních produktů vloni vzrostly o 15,6 %

8. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětové tržby za bezpečnostní produkty dosáhly v roce 2023 celkem 106,8 miliardy dolarů, což představuje nárůst o 15,6 % oproti roku 2022. Růst tržeb byl výrazný – podle IDC zaznamenalo dvouciferný meziroční nárůst všech šest sledovaných kategorií. Růst by měl navíc pokračovat přinejmenším do roku 2028. Čtěte více