„Černý pátek“ a „kyber pondělí“ mají rádi kupující i podvodníci
Letos černý pátek připadá na 29. listopadu a kyber pondělí na 2. prosince. Nákupní šílenství však trvá déle než jeden den, jak můžeme vidět na příkladu černého pátku – zvýšený zájem zákazníků o výprodeje začíná už ve čtvrtek, vrcholí v pátek a teprve v neděli opadá a vrací se na úroveň středy.
Promoakce jako stimul prodeje
V Česku při slevových akcích v tyto dny obchody snižují ceny v průměru o 63 %. Není divu, že navzdory probíhající předvánoční nákupní sezóně většina Čechů vyčkává s nákupy na tyto výprodeje – loni jich plánovalo využít 52 % českých spotřebitelů.
I letos Češi plánují intenzivní nákupy – v průměru každý hodlá zakoupit čtyři věci v celkové ceně 5 615 korun. Každý třetí Čech hledá výhodné nabídky pouze na internetu, a více než polovina spotřebitelů se po nich poohlíží jak online, tak v kamenných prodejnách. Pro online prodej tedy jde o velmi významné období, protože obrat stoupá až pětinásobně.
„Při výprodejích Češi využívají především slevy na oděvy. Na druhém místě se nachází elektronika a na třetím obuv. Ochotně také nakupujeme kosmetiku a domácí spotřebiče. Podobné kategorie zboží patří v online obchodech k nejoblíbenějším i v jiné dny,“ uvedl Marcin Glogowski, generální ředitel společnosti PayPal ve střední a východní Evropě.
Listopadové slevové akce zbožňují i podvodníci
S rostoucí oblibou černého pátku a kyber pondělí stoupá i nebezpečí ze strany počítačových zločinců. Na přelomu listopadu a prosince vzrůstá počet pokusů o podvod o 18 % oproti zbytku roku.
„Obezřetnost je důležitá zejména při výprodejích – když nakupujeme za pochodu a ve spěchu, aby nám neunikla nejvýhodnější nabídka. Proto je tak důležité používat platební metodu, která nám v případě jakýchkoli potíží zaručuje pomoc,“ zdůraznil Glogowski. „Obzvlášť patrné to je při nákupu z mobilního zařízení. Podle celosvětového průzkumu společností PayPal a Ipsos nakupují online tři čtvrtiny spotřebitelů, ale více než polovina nakupujících se obává o bezpečnost takových transakcí.“
Podle analýz může 1,36 % veškerých transakcí provedených na černý pátek a procento transakcí na kyber pondělí představovat pokus o podvod. Vzhledem k tomu, že průměrná hodnota transakce zpracovávané v tomto období dosahuje 243 USD (zhruba 5 610 korun), mohou ztráty, které nakupující po celém světě utrpí, dosáhnout tisíců dolarů.