Biometrický podpis láká

5. 5. 2014. (redaktor: František Doupal, zdroj: Trask solutions)
Vlastnoruční podpis bez papíru je téma, které v současné době přitahuje mnoho českých firem. Potvrdil to zájem řady předních českých společností o odborná setkání na téma Biometrický digitální podpis, která uspořádala společnost Trask solutions.
Foto: GE Money

Řada firem z různých oborů v současné době zkoumá možnosti praktického využití biometrických metod ve světě byznysu. Biometrický digitální podpis přitom zapadá do konceptu bezpapírových obchodních procesů, pokrývajících automaticky řízená workflow při schvalování a zpracování dokumentů, stejně jako sdílení a dlouhodobé uchovávání vládních dokumentů.

Biometrický digitální podpis představuje vlastnoruční podpis na tablet či tzv. signpad s dotykovým, tlakově citlivým displejem. Každý dokument opatřený takovým podpisem pak obsahuje jak samotný „podpis“ (vizuální reprezentaci podpisu v dokumentu), tak k němu připojená biometrická data umožňující spolehlivou kontrolu identity uživatele. Tato biometrická data charakterizují například rychlost psaní, přítlak, pozici pera atd., které jsou pro každého uživatele jedinečné.

„Biometrický digitální podpis umožňuje jednoznačnou identifikaci uživatele, podobně jako otisk prstu, obraz rohovky nebo barva hlasu. Jeho výhodou je intuitivní využití pro uživatele například při podepisování smluv. Představuje technologii, která při správné implementaci umožňuje vytvořit bezpečné a spolehlivé řešení pro bezpapírové zpracování dokumentů, které je zcela v souladu se všemi příslušnými zákony a najde uplatnění v řadě oborů. Potvrzuje to celá řada implementací v oblasti financí, telekomunikací, průmyslu i dalších oblastí,“ řekl Tomáš Svoboda, výkonný ředitel společnosti Trask solutions.

Průzkum: Biometrika v českých firmách

Využití biometrických metod českým není společnostem zcela cizí, v průzkumu Trasku 14 % respondentů uvedlo, že je využívá například k identifikaci zákazníka nebo autentizaci uživatele na základě rozpoznání hlasu nebo otisku prstu. V jedné z finančních institucí byl úspěšně nasazen i samotný biometrický digitální podpis ve spojení se zařízeními typu signpad. Celkem 61 % respondentů uvedlo, že biometrické metody testují s cílem ověřit jejich možnosti pro praktické nasazení.

Celkem 36 % firem převážně ze segmentu financí hodlá technologii biometrických digitálních podpisů (alespoň ve formě pilotního projektu) nasadit ještě letos a 14 % během následujících tří let.

Jednoznačně nejsilnější motivací k nasazení biometrického digitálního podpisu jsou pro většinu firem úspory prostřednictvím eliminace papírového procesu a distribuce a archivace primárně elektronických dokumentů, ty jako hlavní důvod označilo 89,3 % respondentů. Pro 57 % firem je motivací snaha být vnímáni jako moderní a inovativní firma, 54 % pak uvedlo jako důvod podporu prodeje (sjednání produktů a podpis smluv v terénu) nebo benefity pro klienta (zrychlení procesů či dostupnost dokumentů v klientské zóně atd.).

Co se týká konkrétních benefitů pro klienta, podle 82 % respondentů tím největším bude právě rychlejší vyřízení a odsouhlasení žádostí, smluv apod.

Dělejte věci jinak

Biometrický digitální podpis umožňuje dělat věci jinak – rychleji a úsporněji. Zrychlení lze očekávat jak díky flexibilnějším možnostem prodeje se sjednáním a podpisem smluv v jednom, tak díky elektronickému odesílání dokumentů k dalšímu zpracování. Bezpapírovému uchovávání dokumentů pak umožní jejich okamžitou dostupnost odkudkoliv.

Úspor, jak časových, tak finančních, lze dosáhnout například v oblasti nákladů na tisk, za jakoukoliv manipulaci a zpracování papírových dokumentů (pošta, přepisy dat, skenování) i na jejich uchování (náklady na fyzický archiv, dohledávání dokumentů v něm atd.).

„Biometrický podpis nabízí také zcela nový potenciál, například pro prodej, sjednání i podpis smlouvy v terénu. O možnost podpisu v terénu na tabletu nebo mobilním signpadu lze obohatit již využívané prodejní aplikace nebo lze tvořit all-in-one mobilní aplikace pro pobočky i dealerskou síť. Tablety navíc umožňují pořizovat a přikládat k podepisovaným dokumentům fotografie dokladů, nemovitostí, vozidel a podobně,“ popsal Milan Petráň, manažer společnosti Trask solutions pro oblast BPM. „Další možností využití je například přesné a rychlé ověřování operací pomocí podpisových vzorů, ať už jde o úkony prováděné klienty, nebo zaměstnanci,“ dodal.

Podobné články

Boris Hlinka (Synology): Partneři oceňují náš provázaný ekosystém

27. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Borisem Hlinkou, produktovým manažerem společnosti Synology pro Českou republiku a Slovensko, jsme hovořili nejen o novinkách v portfoliu tohoto výrobce. Kromě samotných produktů jsme se zaměřili také na důležitost komplexního ekosystému, rostoucí roli modelu SaaS, význam doplňkových služeb nebo dnes všudypřítomnou umělou inteligenci. Čtěte více

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více

Patrick Müller (Sophos): Budoucnost je ve spravovaných službách

10. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Patrickem Müllerem, senior channel manažerem společnosti Sophos, jsme hovořili o aktuálním dění v oblasti kybernetické bezpečnosti. V rozhovoru se můžete dočíst nejen o aktuálních trendech v segmentu cyber security, ale také o příležitostech, které vám v kombinaci s produkty a službami společnosti Sophos přináší. Čtěte více

Prodej bezpečnostních zařízení ve 2. čtvrtletí 2024 meziročně vzrostl

16. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celkové tržby z prodeje bezpečnostních zařízení ve druhém čtvrtletí roku 2024 meziročně vzrostly o 0,5 % na 4,2 miliardy dolarů, což představuje oproti druhému čtvrtletí roku 2023 nárůst o 20 milionů dolarů. V objemu prodej naopak meziročně klesl o 4,3 % na milion kusů. Čtěte více