Android dominuje trhu, ale uživatelé iPhonů jsou více aktivní
Dle celosvětových statistik IDC za poslední čtvrtletí roku 2013 se pro přístroj s Androidem rozhodlo 78 % kupujících. iOS (iPhone, iPad) upřednostnilo cca 18 %, Windows Phone 3 % uživatelů a podíl ostatních platforem je víceméně zanedbatelný. Dalo by se očekávat, že podobné hodnoty uvidíme i ve statistikách vývojářů mobilních aplikací. Opak je však pravdou.
Například mobilní aplikaci Praha, jež pro obyvatele a návštěvníky hlavního města připravil pražský Magistrát, si doposud stáhlo kolem 31 000 uživatelů. Podíl Android vs. iOS je zde víceméně vyrovnaný (54 % vs. 46 %). Podobné hodnoty lze pozorovat u jedné z nejstahovanějších českých aplikací – iVysílání od České televize, která si našla cestu do kapsy bezmála 400 000 lidí. Zde opět vítězí Android 217 000 uživateli, následuje iOS s 154 000. V tomto případě je možno zmínit i Windows Phone s 20 000 uživateli. Tedy, ačkoliv i na tomto poli náleží prvenství Androidu, tak v přepočtu na jednoho uživatele vychází majitelé iPhonů jako výrazně aktivnější uživatelé.
Obě uvedené aplikace jsou pro uživatele k dispozici zdarma. Pokud bychom zkoumali placené aplikace, nebo samotný prodej placeného obsahu (například hudby), otočí se již čísla zcela ve prospěch uživatelů iOS. „Například jestliže je naše aplikace Autoškola – eTesty nejprodávanější vzdělávací aplikací v českém AppStore (iOS), tak investici do vývoje a její prodej v Google Play (Android) zatím nechystáme,“ řekl Jiří Ptáček ze společnosti NETservis, která se vývoji mobilních aplikací věnuje. Tento přístup pramení z předpokladu, že by se vývoj podobné aplikace vůbec nezaplatil.
Ceny nejlevnějších a současně hojně prodávaných telefonů s Androidem již klesly pod 2 000 Kč. Pro nákup přístrojů této cenové kategorie se rozhodují především kupující, jež doposud používali klasický přístroj bez operačního systému. Možnost rozšířit funkce dodatečnou instalací aplikací třetích stran si řada z nich vůbec neuvědomuje a spokojí se se základní výbavou přístroje, která sama o sobě překonává vše, co doposud měli k dispozici.
Pro zadavatele a tvůrce mobilních aplikací jsou logicky perspektivnější vlastníci sofistikovanějších přístrojů, kteří si více uvědomují jejich potenciál. „U uživatelů iOS je tato skutečnost navíc umocněna faktem, že drtivá většina z nich má svůj Apple účet propojen se svou platební kartou, což zvyšuje komfort transakce a do jisté míry nahlodává zábrany při utrácení peněz,“ dodal Jiří Ptáček.