Celosvětový trh s chytrými telefony v 1. čtvrtletí 2025 vzrostl o 1,5 %
„Tváří v tvář zvýšené geopolitické nejistotě a hrozbě výrazného zvýšení amerických cel na zboží dovážené z Číny výrobci strategicky zrychlili své plány a v průběhu prvního kvartálu dovezly zejména na kritický americký trh velké množství nových zařízení,“ uvedl Francisco Jeronimo, viceprezident společnosti IDC pro klientská zařízení. „Tento nárůst nabídky, jehož cílem bylo zmírnit potenciální zvýšení nákladů a narušení dovozu, v praxi zvýšil počty dodávek v 1. čtvrtletí nad úroveň vypočítanou na základě základních trendů spotřebitelské poptávky.“
„Nedávná výjimka americké vlády, která pozastavila cla na dovoz chytrých telefonů z Číny, přináší americkým společnostem dočasnou úlevu, ale velká závislost na čínském dodavatelském řetězci přetrvává a pokračující volatilita cel ztěžuje budoucí plánování. Mnoho společností tak stojí před důležitými rozhodnutími a vysokou mírou nejistoty,“ řekl Ryan Reith, viceprezident výzkumu v IDC. „V tuto chvíli by se americké značky měly zaměřit na využití výjimky tím, že budou vyrábět a dodávat co nejvíce. Druhou stranou této rovnice je však nemalá možnost, že ekonomická nejistota může v nadcházejících měsících utlumit spotřebitelskou poptávku.“
„Americký trh s chytrými telefony zaznamenal více než 5% růst, a to navzdory problémům způsobeným cly a obchodními válkami, které ovlivňují disponibilní příjmy,“ uvedl Anthony Scarsella, ředitel výzkumu klientských zařízení společnosti IDC. „Růst byl podpořen zájmem spotřebitelů o nejnovější modely předních výrobců spolu s pocitem naléhavosti nákupu před případným zvýšením cen. Nedávno oznámená 90denní pauza v uplatňování cel na chytré telefony by navíc mohla prodeje ve 2. čtvrtletí ještě zvýšit, protože spotřebitelé by mohli chtít využít příležitosti k nákupu před případným znovuzavedením cel, které by mohlo zvýšit ceny.“
Prodej smartphonů v 1. čtvrtletí 2025 (v milionech kusů) | |||||
Výrobce | Prodej 1Q25 | Tržní podíl (%) | Prodej 1Q24 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
Samsung | 60,6 | 19,9 | 60,2 | 20,1 | 0,6 |
Apple | 57,9 | 19 | 52,6 | 17,5 | 10 |
Xiaomi | 41,8 | 13,7 | 40,8 | 13,6 | 2,5 |
Oppo | 23,5 | 7,7 | 25,2 | 8,4 | -6,8 |
Vivo | 22,7 | 7,4 | 21,3 | 7,1 | 6,3 |
Ostatní | 98,4 | 32,3 | 100,1 | 33,3 | -1,7 |
Celkem | 304,9 | 100 | 300,3 | 100 | 1,5 |
Celosvětově došlo v minulém čtvrtletí k růstu prodeje smartphonů předních výrobců, zejména čínských dodavatelům na domácím trhu, který byl podpořen dotacemi čínské vlády. Dotační program, jehož cílem je stimulovat spotřebu, se zaměřuje na produkty s cenou nižší než 6 000 CNY (820 USD), což představuje většinu prodejů čínských producentů.