Denisa Arslanianová a Veronika Schieblová (Samsung): Je důležité nezaspat dobu
Můžete se na úvod představit těm, kteří vás ještě neznají, a stručně uvést, jakou agendu máte v Samsungu na starosti?
Denisa: Krásný den všem čtenářům. Jmenuji se Denisa Arslanianová a v Samsungu mám na starosti marketingový tým. Jsem tedy spolu s celým týmem zodpovědná za aktivity značky Samsung na českém a slovenském trhu. Konkrétně za plánování a exekuce veškerých brandových kampaní, sociálních sítí, influencerů a PR. A to rovnou pro pěknou řádku portfolia!
Veronika: Alespoň takhle na dálku zdravím všechny čtenáře! Já jsem Veronika Schieblová a v Samsungu řídím PR komunikaci, a to zase v Česku i na Slovensku. Stejně jako zbytek celého marketingového týmu se starám nejen o komunikaci mobilních telefonů nebo třeba tabletů, chytrých hodinek nebo sluchátek, jak to může někdy vypadat, ale řeším a plánuji také komunikační strategie v rámci segmentu našich televizí, praček, ledniček nebo třeba vysavačů. S pomocí PR agentur plánujeme nejen komunikaci jednotlivých produktů, ale také její celkový směr.
Skvělé, tak pojďme rovnou na hlavní téma nejen tohoto rozhovoru, ale asi celkově současného světa technologií, a to je umělá inteligence. Jak Samsung reaguje na tuto technologii a v jakých podobách a formách ji integruje do svých produktů?
Denisa: Samsung jakožto lídr v oblasti technologických inovací je samozřejmě nedílnou součástí světového vývoje a uvádění umělé inteligence do rukou koncového spotřebitele. Letošní strategie je totiž pod taktovkou AI, konkrétně pak ve znění „AI pro všechny“, ale také „Inovace pro všechny“. Pod tím si můžeme představit postupný vývoj a implementaci AI platformy do co nejširšího portfolia Samsung produktů. Dohromady to posouvá dnes už relativně známý pojem chytré domácnosti na novou úroveň. Pro uživatele by tato vize měla nabídnout dokonale personalizované služby v propojené síti inteligentních přístrojů, a tím změnit způsob, jak běžná domácnost funguje. Přičemž v tomhle má Samsung svou největší konkurenční výhodu – v možnosti dodat zákazníkovi nejen samotné produkty, ale i jejich propojenost a jednoduché a intuitivní ovládání pro usnadnění každodenních činností.
Můžete uvést některé top funkce využívající AI, jež nabízíte u svých současných produktů, ať už jde o telefony, televize, nebo prvky chytré domácnosti?
Veronika: Tak tohle tak jednoduché nebude, AI už nám totiž prostupuje prakticky všemi produktovými kategoriemi. Když se ale odrazím od chytré domácnosti, nemůžu nezmínit naši aplikaci SmartThings, jak tady už lehce nakousla Denisa. Právě díky němu může být celá domácnost krásně propojená, mohu nastavovat různé rutiny, tedy scénáře, což je kategorie sama o sobě, na televizi si mohu pustit třeba lekci aplikace na cvičení, kterou mám na mobilu, stejná televize mi pak dá například vědět, že se mi dopralo prádlo. Stejně tak mě fascinují funkce umělé inteligence, které máme u našich vysavačů, ať už těch tyčových, nebo robotických. Díky AI umějí třeba rozpoznat typ podlahy či detekovat rozlitou tekutinu a přizpůsobit tomu sací výkon a podobně. Stejně jako naše pračky s AI samy poznají, co peru, a dokonce i to, jak moc je to špinavé, a podle toho upraví prací cyklus – nastaví teplotu, počet otáček při odstřeďování, délku praní a tak dále. Poznají třeba také, jaký peru typ látky, její strukturu. Člověk už se vlastně nemusí o nic starat nebo se bát, že něco poplete a dopadne to nemile. A když se ještě vrátím ke SmartThings, tak kromě toho, že šetří náš čas, pomůže šetřit také energie, protože v aplikaci mohu sledovat její spotřebu a podle toho třeba upravovat fungování spotřebičů (i když řada z nich to už pomocí AI dělá automaticky). A tím šetříme i naše peníze, což také určitě potěší.
Denisa: Jak uvedla Veronika, chytrou domácnost lze ovládat právě telefony pomocí SmartThings aplikace, kde jsou vidět veškeré detaily, například energetická úspora, rutiny, nebo kdy má pračka spustit prací cyklus. Prádlo je tak připravené k pověšení při mém příchodu domů (jen to věšení za nás ještě nikdo neudělá). Co ale určitě nemůžeme vynechat, jsou hlavní AI funkce samotných telefonů naší nové řady Galaxy S25 při jejich běžném používání. Například rychlé a snadné vyhledávání pomocí funkce Circle to Search (zakroužkuj a vyhledej), generativní úpravy fotografií jako například mazání objektů, vylepšení kvality fotografií a mnoho dalších. Nebo třeba AI kreslení, které pomůže z laického náčrtu vytvořit originální obrázek v několika variantách. Dále pak snadné ovládání napříč aplikacemi pomocí hlasových příkazů a mnoho dalších funkcí, kterými teď přímo žijeme.
Které nástroje a AI vychytávky / aplikace / nástroje používáte vy osobně a doporučily byste je? Nemusí jít jen o Samsung nástroje…
Denisa: Na denní bázi využívám právě funkce rychlého a snadného vyhledávání pomocí Circle to Search nebo úpravu fotografií. Co mě ale skutečně nadchlo, je, že nyní mám možnost ovládat telefon hlasem i napříč aplikacemi.
Funkce Search & Message totiž dokáže pomocí jednoduchého hlasového pokynu například vyhledat nejbližší restauraci s nejlepším sushi a odeslat její polohu na daný kontakt. Takto mohu krásně ovládat telefon, aniž musím překlikávat do jednotlivých aplikací a kopírovat odkazy. Při práci pak rozhodně oceňuju shrnutí textu v poznámkách, snadné formátování textu, obecně pak i možnost pomocí AI vytvářet vlastní unikátní nálepky a posílat je místo emoji – to je taková malá závislost. A když náhodou někdo v práci brouká známou melodii a nikdo neví název skladby, zapneme hned právě funkci Circle to Search, která umí hledat nejen vše, co je na displeji telefonu, ale rozpoznává i hudbu. A to třeba málokdo ví.
Veronika: Kromě té pračky, o které už jsem mluvila, mám ještě třeba právě ten nejnovější Galaxy S25 Ultra, který Denisa zmiňovala. A jeho AI funkce mě tedy překvapují každý den. Pomocí AI platformy ušetřím spoustu času třeba při vyhledávání prakticky čehokoli. Už nemusím nic vyhledávat samostatně, pak to třeba nějak sumarizovat a posílat například příteli. Prostě to celé, a to včetně toho odeslání ve zprávě, zadám telefonu, který to udělá za mě. A česky! Třeba najde, kam půjdeme po divadle na večeři, když bychom si rádi dali, já nevím, třeba indické jídlo v restauraci s dobrým hodnocením a tak – koukám, že tyto funkce s Denisou využíváme dost podobně. A jak jste se ptala na ty aplikace, tak ty už pak skoro nejsou potřeba, což vlastně Denisa už také nastínila. Respektive je vůbec nemusím otvírat, protože je to vlastně už všechno integrované do té AI platformy. A kromě našich produktů na denní bázi používám třeba Duolingo, klasika. Ale na překlad, nebo jeho zpětnou kontrolu, už nemusím využívat separátní aplikaci.
Denisa: Ještě takový fun fact, co se týče těch trendů, tak u majitelů našich AI telefonů nejvíce letí funkce Circle to Search a pak úprava fotek, což se nejvíce využívá v létě a o Vánocích.
Jak je vidět, na AI dost „jedete“! Ale jak jsou na tom s přijetím AI zákazníci v Česku a na Slovensku? Máte data nebo zpětnou vazbu, která ukazuje na konkrétní trendy či přístupy?
Denisa: Tak to jste udeřila hřebíček na hlavičku, zrovna nedávno jsme průzkum na tohle téma zpracovávali. Ukázaly se docela zajímavé rozdíly nejen mezi Českem a Slovenskem, ale také v rámci celé Evropy. Podle průzkumu si například 23 % Slováků myslí, že umělé inteligenci naprosto rozumí, a užívají ji v běžném životě každý den. V Česku to prohlásilo jen 19 % respondentů, což odpovídá zbytku Evropy. Takže tady jsou Slováci trochu sebevědomější a jdou takříkajíc více s dobou. Na druhé straně, když to vezmeme z úplně opačného konce, 17 % českých respondentů nemá o AI žádné povědomí ani porozumění, na Slovensku je to 11 %. A pro srovnání, v rámci Evropy je to 10 %, a to znamená, že tady zase docela zaostáváme, především doma. A pro doplnění, takový ten zlatý střed, 36 % Čechů a Slováků shodně prohlásilo, že má alespoň nějaké znalosti o AI, do jisté míry umělé inteligenci rozumí a ví, jak ji v každodenním životě využít. Ve zbytku Evropy je to o malinko více – 38 %.
Veronika: Co se týče vnímání AI – pozitivního versus negativního, tam se vesměs pohybujeme také na tom středu. To znamená, že neutrální vztah má k AI 41 % Čechů a 40 % Slováků. A abychom to měli komplet, velmi pozitivní pocity chová k AI 13 % Čechů a 12 % Slováků, na tom opravdu velmi negativním chvostu se pak drží shodně jen 5 % Čechů a Slováků, zatímco zbylá Evropa hlásí 6 %, takže tam jsme na tom zase lépe.
A co generační rozdíly v chápání nebo přijetí AI? Jak například reagují mladší uživatelé oproti těm starším? Máte také data?
Denisa: Tak tady to asi nebude žádné překvapení. Nejvíce zájmu o umělou inteligenci vykazuje mladší generace, a to shodně v Česku i na Slovensku. Padesát, respektive 51 % dotazovaných mezi 16 a 34 lety má k AI pozitivní nebo neutrální postoj, těsnou většinou to jsou muži. Zajímavé třeba je, že to jsou většinou singles a pracující. Stejně tak 86 % z této věkové skupiny věří tomu, že umělá inteligence může zlepšit kvalitu jejich života. Na druhé straně tu pak máme věkovou skupinu 55+. Tam už je to trochu jinak. Najdou se tam i tací, kteří mají k AI neutrální vztah, je jim možná i jedno. Nicméně 49 % dotázaných v tomto věku AI neužívá nikdy, což možná souvisí s tím, že 54 % z nich se jí obává. Zároveň má však jen 15 % z nich vůbec nějakou touhu mít nejnovější technologie, zatímco v té druhé skupině drží tempo s nejnovějšími technologiemi naopak naprostá většina – 73 %.
Veronika: A i proto je důležité lidi o AI vzdělávat, ujišťovat je o její bezpečnosti.
Naprosto souhlasím, vzdělávání je zásadní pro rozvoj a pochopení jakékoliv technologie. A když už jsme u toho, jakým způsobem tedy Samsung přistupuje ke komunikaci a edukaci týkající se AI?
Veronika: Tohle je pro nás opravdu důležité. Nejen díky různým průzkumům, ale také díky tomu, že lidi prostě posloucháme, vyšlo najevo, že spousta lidí má víceméně povědomí o tom, že tu nějaká umělá inteligence – třeba v mobilních telefonech – je, ale vlastně neví, obzvlášť právě v některých věkových skupinách, co tam dělá, k čemu slouží, ale především v čem jim osobně může pomoct, jak ji mohou využívat naplno. Natož aby věděli, jak funguje třeba v televizích nebo vysavačích. A proto je edukace jedním z pilířů naší komunikace. Chceme to lidem ukázat na naprosto konkrétních příkladech, a to v různých cílových skupinách. Protože něco jiného logicky zajímá třeba tatínka, maminku, studenta, něco jiného kuchaře, aktivního sportovce nebo třeba milovníka filmů a seriálů. Ale pro každého tu máme něco, každý umělou inteligenci může reálně využít k tomu, co v běžném životě potřebuje. Tohle je kromě všeobecného povědomí, myslím, takový základ. Ale s tím také pomáhají další marketingové nástroje.
Denisa: Přesně tak, vzhledem k množství funkcí a novinek ve všech našich zařízeních se také snažíme mít co nejvíce aktuálních how-to videí, a to k dispozici všem na našich sociálních platformách –například na YouTube. Zároveň však tvoříme pomocí našich kontent tvůrců a influencerů lokální videa, kterými vysvětlujeme, co a jak funguje tak, aby to pochopilo jejich publikum. Mluvíme ke spoustě lidí – například k milovníkům fotografií a videí, gamerům, fanouškům filmu, sportu, ale třeba i úklidu.
Přeskočme na produkty – Galaxy S25 Series je vaše aktuální vlajková loď v oblasti smartphonů. Jsou AI funkce konečně tím zásadním odlišujícím mezigeneračním prvkem, kvůli němuž se vyplatí pořizovat nový prémiový smartphone?
Veronika: Tady bych možná hned na začátku řekla, že výraznější skok poznají spíš majitelé ještě té předešlé generace, tedy série S23, nebo samozřejmě uživatelé, kteří mají ještě starší telefony. Tato skutečnost odpovídá nákupnímu chování, kdy se mobilní telefony obměňují zhruba jednou za dva až čtyři roky. Tam je ten skok v případě AI opravdu enormní. Už jenom to, co dokáže umělá inteligence s fotkami nebo s videem, kde třeba parádně odstraní či ztiší nežádoucí zvuky v pozadí tak, aby byl slyšet člověk, který ve videu mluví. Nebo pak při práci s textem, zadávání úkonů napříč aplikacemi a podobně. Co je také zásadním posunem pro tyto úkony, a to i tím mezigeneračním, je podpora češtiny a slovenštiny. Tím se zase otevírají dveře širší veřejnosti.
Denisa: Určitě souhlasím a ještě doplním, že kromě veškerých AI funkcí jsou naše vlajkové lodě vybavené perfektním hardwarem, a to konkrétně fotoaparátem se super rozlišením 200MP a až špionským zoomem (smích). Zkrátka pokaždé mě foťák u Galaxy S25 Ultra dostane! A třeba kamera tentokrát zaujme plynulým přibližováním během samotného natáčení. Když si chci záběr zazoomovat, tak přiblížení už neskáče po částech, jak to asi všichni známe, ale záběr vypadá spíš už jako z filmu. A výkon? Prostě to nejlepší, co na trhu najdete! Naše novinky se chlubí nadupaným gamingovým procesorem Snapdragon. Je speciálně vytuněný pro naše telefony, a protože občas hraju i nějaké hry (člověk potřebuje vypnout), tak to skutečně frčí perfektně.
Rozumím, Galaxy S25 je prostě top! Které další novinky kromě telefonů byste vyzdvihly nebo vás zaujaly?
Denisa: Za mě je určitě pecka nová řada Samsung Jet vysavačů vybavených nejen čisticí stanicí, ale i AI funkcemi, které budou nově přicházet v průběhu roku 2025. Zároveň bych vyzdvihla náš matný OLED televizor, který vás vtáhne do každého filmu – a jak jeho popis napovídá, bez rušivých odlesků.
Probraly jsme AI, top produkty, a to je zábava, ale když teď přejdeme k něčemu vážnějšímu, společně se stále více propojenými technologiemi roste také význam kybernetické bezpečnosti. Co v této oblasti nabízíte, respektive jak Samsung přistupuje ke kybernetické bezpečnosti a zajištuje ji u svých zařízení?
Denisa: Upřímně této tematice rozumí více kolega, který se tomu věnuje. Ale vím, že máme svou vlastní platformu Knox, která je vyvinutá jen pro naše Samsung produkty a pokaždé jsem překvapená nad počtem certifikací zabezpečení, které celosvětově sbíráme. Díky nim třeba dodáváme produkty nejen do soukromých, ale i státních či vládních sektorů.
Veronika: Já ještě doplním, že také bezpečnost je důležitým prvkem naší komunikace směrem k veřejnosti. Je zásadní, aby lidé věděli, že tu AI není jako hrozba, že my to máme v našich produktech opravdu neprůstřelně ohlídané, ale také to, jak to funguje. A znovu, viděli jsme, že tohle je důležité především u věkové skupiny 55+.
A na závěr, jak podle vás mohou reselleři nejlépe těžit z aktuálních trendů v čele s AI? Máte pro ně konkrétní tipy nebo doporučení?
Určitě nás toto téma dříve či později zasáhne všechny, takže je důležité nezaspat dobu, jako se to tu a tam nějaké značce povede.