NVIDIA představila GeForce RTX řady 50 s architekturou Blackwell. Známe i české ceny
Čipy GeForce RTX řady 50 poháněné architekturou NVIDIA Blackwell, jádry Tensor páté generace a jádry RT čtvrté generace přinášejí průlom v oblasti renderingu řízeného umělou inteligencí, včetně neuronových shaderů, digitálních lidských technologií, geometrie nebo osvětlení.
„Blackwell, motor AI, dorazil pro hráče, vývojáře a kreativce,“ řekl Jensen Huang, zakladatel a CEO společnosti NVIDIA. „Spojením neuronového renderingu řízeného AI a ray tracingu je Blackwell nejvýznamnější inovací v oblasti PC grafiky od doby, kdy jsme před 25 lety představili programovatelné stínování.“
GPU GeForce RTX 5090 - dosud nejrychlejší GPU řady GeForce RTX – je vybavena 92 miliardami tranzistorů, které poskytují výpočetní AI výkon přesahující 3 350 TOPS. Inovace architektury Blackwell společně s DLSS 4 znamenají, že GPU GeForce RTX 5090 překonává GPU GeForce RTX 4090 až dvojnásobně.
GeForce Blackwell přichází do notebooků se všemi funkcemi desktopových modelů a přináší výrazné vylepšení v této oblasti, a to včetně mimořádných grafických možností a pozoruhodné efektivity. Generace Blackwell s technologií NVIDIA Max-Q prodlužuje výdrž baterie až o 40 % a umožňuje vytvářet tenké a lehké notebooky, které si zachovávají elegantní design, aniž by přitom ztrácely na výkonu.
Až 8× vyšší výkon díky NVIDIA DLSS 4
DLSS 4 debutuje s funkcí Multi Frame Generation, která navyšuje snímkovou frekvenci tím, že pomocí AI dokáže vygenerovat až trojici snímků na jeden vykreslovaný. Pracuje ve spojení se sadou technologií DLSS a díky tomu je možné dosáhnout až osminásobného výkonu oproti tradičnímu vykreslování při zachování rychlosti odezvy díky technologii NVIDIA Reflex.
Vybrané parametry grafických karet řady NVIDIA RTX 5000 | ||||
Model | RTX 5090 | RTX 5080 | RTX 5070 Ti | RTX 5070 |
Výrobní proces | TSMC 4NP | |||
Paměť (GB) | 32 | 16 | 16 | 12 |
Paměťová propustnost (bit) | 512 | 256 | 256 | 192 |
Boost Frekvence (MHz) | 2407 | 2617 | 2452 | 2512 |
GPU shadery (ALU) | 21760 | 10752 | 8960 | 6144 |
Tensor jádra | 680 | 336 | 280 | 192 |
Ray Tracing jádra | 170 | 84 | 70 | 48 |
AI TOPS | 3 400 | 1 800 | 1 400 | 1 000 |
TBP (W) | 575 | 360 | 300 | 250 |
DLSS 4 přináší také v odvětví PC grafiky vůbec první aplikaci architektury transformačního modelu v reálném čase. Modely DLSS Ray Reconstruction a Super Resolution založené na transformátorech využívají 2× více parametrů a 4× více výpočtů, čímž zajišťují větší stabilitu, snížení ghostingu, vyšší detaily a vylepšený anti-aliasing v herních scénách. DLSS 4 bude v den uvedení na trh podporováno na GPU GeForce RTX řady 50 ve více než 75 hrách a aplikacích.
NVIDIA Reflex 2 představuje inovativní techniku Frame Warp pro snížení latence ve hrách tím, že aktualizuje vykreslovaný snímek těsně před jeho odesláním na displej na základě nejnovějšího vstupu z myši. Reflex 2 tak dokáže snížit latenci až o 75 %. To dává uživatelům konkurenční výhodu nejen v titulech pro více hráčů, ale celkově to zlepšuje zážitek i v režimu „single player“.
Blackwell přináší AI do shaderů
Před pětadvaceti lety NVIDIA představila GeForce 3 a programovatelné shadery, které připravily půdu pro dvě desetiletí grafických inovací, od pixel shadingu přes compute shading až po ray tracing v reálném čase. V řadě GPU GeForce RTX řady 50 pak společnosti NVIDIA představuje RTX Neural Shaders, které do programovatelných shaderů přinášejí malé AI sítě a umožňují tak ve hrách využívat materiály, osvětlení a další grafické prvky filmové kvality vykreslované v reálném čase.
Rendering herních postav v reálném čase je jedním z nejnáročnějších grafických úkolů, protože lidé jsou náchylní všímat si i u digitálních postav těch nejmenších chyb nebo artefaktů. RTX Neural Faces bere jako vstup jednoduchý rastrovaný obličej a data o 3D pozici. Pomocí generativní AI z něj dokáže v reálném čase vykreslit temporálně stabilní vysoce kvalitní digitální obličej. RTX Neural Faces doplňují nové technologie RTX pro ray-tracing vlasů a kůže. Spolu s novou RTX Mega Geometry, která umožňuje použití až stonásobku ray tracingových trojúhelníků ve scéně, jsou přinesou tyto prvky další významný posun v realismu herních postav a prostředí.
Autonomní herní postavy
GPU řady GeForce RTX 50 přinášejí vysoký AI výkon, s jehož pomocí pohánějí autonomní herní postavy souběžně s renderováním hry. Sada rozšířených technologiíNVIDIA ACE umožňuje herním postavám vnímat, plánovat a jednat jako lidští hráči. Autonomní postavy poháněné technologií ACE jsou integrovány do her PUBG: BATTLEGROUNDS od společnosti KRAFTON, připravované simulace života InZOI od stejného vydavatele a také do hry MIR5 od společnosti Wemade Next.
Ve hře PUBG dokáží společníci pohánění technologií NVIDIA ACE plánovat i provádět strategické akce a dynamicky spolupracují s lidskými hráči, aby přežili. InZOI obsahuje postavy Smart Zoi, které autonomně upravují své chování na základě životních cílů a událostí ve hře. Ve hře MIR5 jsou bossové jednotlivých raidů řízeni rozsáhlým jazykovým modelem (LLM) a přizpůsobují taktiku chování hráčů. Vytvářejí tak dynamičtější a náročnější střety.
Základní AI modely pro osobní počítače
Grafické čipy společnosti NVIDIA umožňují běžným uživatelům na svých počítačích lokálně využívat základní AI modely. Případy použití zahrnují LLM, vizuální jazykové modely, generování obrazu, řeči, vkládání modelů pro RAG (retrieval-augmented generation), extrakci PDF a počítačové vidění. Mikroslužby NIM obsahují všechny potřebné komponenty pro provoz AI na PC a jsou optimalizovány pro nasazení na všech GPU NVIDIA.
Společnost NVIDIA předváděla, jak mohou uživatelé používat mikroslužby NIM k vytváření AI agentů a asistentů. Firma zároveň uvolnila také řadu mikroslužeb NVIDIA NIM a AI Blueprints pro RTX AI PC od špičkových vývojářů, jako jsou Black Forest Labs, Meta, Mistral a Stability.AI. Aby NVIDIA ukázala, jak lze využívat NIM k vytváření AI agentů a asistentů, představila navíc i Project R2X, PC avatara s podporou vidění, který dokáže uživateli zprostředkovat informace na dosah ruky, pomáhat s desktopovými aplikacemi a videokonferenčními hovory, číst a shrnovat dokumenty a zajistit další služby.
AI nástroje pro tvůrce obsahu
GPU řady GeForce RTX 50 zvyšují výkon tvůrčích pracovních postupů. GPU řady RTX 50 jsou prvními GPU pro spotřebitelský trh, které podporují přesnost FP4, což dvojnásobně zvyšuje výkon generování obrazů AI pro modely jako FLUX. Generativním modelům AI to umožňuje běžet lokálně s nižšími nároky na paměť ve srovnání s hardwarem předchozí generace.
Aplikace NVIDIA Broadcast se dočkává rozšíření o dvě betaverze funkcí pro živé vysílání s podporou AI: Studio Voice, která vylepšuje zvuk z mikrofonu, a Virtual Key light, která vylepšuje nasvětlení obličeje pro kvalitnější streamy.Společnost Streamlabs představila inteligentního streamovacího asistenta, poháněného technologiemi NVIDIA ACE a Inworld AI, který funguje jako spolumoderátor, producent a technický asistent pro vylepšení živých přenosů.
Ceny a dostupnost
Desktopové GeForce RTX 5090 a GeForce RTX 5080 budou k dispozici od 30. ledna za 59 599 Kč (2 389 eur), respektive 29 999 Kč (1 199 eur).
Během února přijdou na trh GeForce RTX 5070 Ti za 22 399 Kč (899 eur) a GeForce RTX 5070 za 16 449 Kč (659 eur).
NVIDIA GPU GeForce RTX 5090, RTX 5080 a RTX 5070 Founders Edition budou k dispozici přímo na stránkách nvidia.com a u vybraných prodejců.
Notebooky s GeForce RTX 5090 (ceny počítačů by měly startovat na úrovni 2 899 USD), RTX 5080 (ceny od 2 199 USD) a RTX 5070 Ti Laptop (1 599 USD) budou k dispozici od března. Varianta grafické karty RTX 5070 přijde na trh v dubnu (za ceny od 1 299 USD).