Klára Janečková (OKI): Osobní přístup je stále důležitý
Jak se mění poptávka po tiskových zařízeních? Co nabídnete zákazníkům v příštím roce?
Tiskárny OKI dodáváme prostřednictvím resellerů především do firem a institucí. Předpokládá se u nich dlouholetá střední až vyšší zátěž, a to se odráží i v poptávce, kdy kromě tlaku na nízké provozní náklady zákazníci požadují robustní zařízení s nízkou poruchovostí a rozšířenou zárukou, aby předešli zbytečným starostem a narušení běžného kancelářského provozu. To se týká i menších zařízení. Díky tomu, že řada dokumentů vzniká primárně digitálně, postupně se snižují i požadavky na digitalizaci papírových dokumentů, což umožňuje nasadit na některá místa, kde byly dříve multifunkce, samostatné tiskárny. Pro občasné kopírování či skenování jednotlivých stránek postačí mobil s vhodnou aplikací ve spojení s tiskárnou. Samozřejmě to neplatí pro celý trh, ale je to indikátor trendu, kam může část trhu směřovat. Tato změna se projevuje například už několik let v Japonsku, v mateřské zemi OKI.
V příštím roce chystáme dílčí vylepšení v rámci svého standardního portfolia tiskových zařízení pro kanceláře. Dále budeme rozvíjet segment průmyslového tisku s pětibarevnými tiskárnami pro produkční tisk a rostoucí trh tisku etiket a štítků.
Jakou podporu prodeje poskytujete resellerům?
Kromě standardního partnerského programu postaveného na prodejních cílech v současnosti běží ve spolupráci s distributory OKI i obratová promoakce pro všechny dealery. Je zaměřena na prodejce A4 i A3 modelů tiskáren a multifunkcí. Samozřejmě ráda sdělím každému dealerovi podmínky této nebo dalších promoakcí. Poskytujeme také podporu a poradenství resellerům při řešení individuálních nabídek zákazníkům, u některých zařízení již od jednoho kusu. V případě, že máte poptávku od zákazníka, ozvěte se mně nebo mým kolegům a pokusíme se najít řešení, jak nabídnout a prodat správnou tiskárnu. Kdo spolupracuje s OKI, ví, že se při řešení obchodních případů snažíme o osobní přístup.
Jaké modely OKI se nejvíce prodávají?
Největší zájem je přirozeně o A4 modely, ať už o černobílou řadu B400, nebo výkonnou barevnou tiskárnu C650dn. U ní jsou kromě velmi malých rozměrů zajímavé i provozní náklady. Ve své kategorii je výjimečná i tím, že se dodává se startovacími tonery CMYK na 3 000 stránek. Oproti konkurenci, která má zpravidla tisícistránkové startovací tonery, tak zákazník získá v ceně „navíc“ tonery za více než 3 000 korun. Při započtení této výhody je tiskárna OKI C650dn na trhu cenově vysoce konkurenční i ve srovnání s výrazně nižšími modely. Můj tip pro prodejce proto zní: Řekněte o této výhodě svým zákazníkům, určitě ji ocení, a pokud se pro OKI rozhodnou, dobře udělají. Reselleři přitom mohou získat zajímavou marži. A abych nezapomněla – po registraci má tiskárna navíc i bezplatnou on-site záruku na tři roky.
Samozřejmě, silní jsme také v segmentu A3 barevných LED/laserových tiskáren i multifunkcí, zejména v A3 tiskárnách jsme už řadu let lídrem trhu.
V jakém dalším segmentu OKI působí?
U nás jsou obecně známé spíše tiskárny, hlavně díky digitální LED technologii, celosvětově však tiskárny tvoří jen malou část produkce OKI. Skupina OKI se zaměřuje mimo jiné na bankomaty nebo různé bezpečnostní senzory. Například pro japonské dráhy monitorují vibrace mostů, stoupání vody a sesuvy půdy. Obejdou se bez potřeby napojení na energetickou síť, fungují na solární energii a na baterii vydrží až sedm dní. OKI se dlouhodobě věnuje také vývoji a výrobě speciálních mikročipů.