Pět typů lidí, kteří definují budoucnost práce s umělou inteligencí

27. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Co motivuje zaměstnance k používání umělé inteligence a jak se cítí při jejím používání v práci? Společnost Salesforce prostřednictvím hloubkových rozhovorů a průzkumu mezi 5 000 pracovníky na plný úvazek odhalila pět odlišných typů osobností podle jejich přístupu k AI, které zaměstnavatelé potřebují pochopit při zavádění AI a zapojování pracovníků do souvisejících iniciativ.

Pět typů osobností AI, které identifikuje průzkum společnosti Salesforce:

  • Maximalista (30 %): Maximalisté používají umělou inteligenci několikrát týdně ke zlepšení své práce a nijak se tím netají.
  • Undreground (20 %): Undergrounds jsou převlečení maximalisté, kteří často používají AI, ale zdráhají se o tom podělit se svými kolegy.
  • Rebel (19 %): Rebelové se nehlásí k humbukům kolem umělé inteligence. Vyhýbají se používání AI a považují za nefér, když se spolupracovníci zapojují do práce s těmito nástroji.
  • Superfanoušek (16 %): Superfanoušci jsou nadšeni a obdivují pokroky v oblasti umělé inteligence, ale v práci ji zatím nevyužívají naplno.
  • Pozorovatel (16 %): Pozorovatelé zatím neintegrovali umělou inteligenci do své práce. Pozorují ji se zájmem a opatrně.

„Budoucnost práce s umělou inteligencí se netýká jen podniků, ale také zaměstnanců - a nově definuje vše od kariéry až po kulturu na pracovišti. Aby však bylo možné naplnit příslib umělé inteligence, musí firmy zajistit, aby umělá inteligence pracovala pro zaměstnance, a přivést všechny na jednu společnou palubu týmu AI,“ uvedla Christina Janzerová, SVP pro výzkum a analýzu ve společnosti Slack, která je součástí Salesforce.

Proč je to důležité

Naléhavost implementace umělé inteligence ze strany lídrů vzrostla 7× od začátku roku, ale více než dvě třetiny pracovníků tuto technologii v práci ještě nevyužívají. Pokud bude tento trend pokračovat, hrozí reálné riziko: Společnosti i zaměstnanci se mohou připravit o hmatatelné přínosy, pokud AI nezavedou. Kromě zvýšení efektivity může AI pozvednout zkušenosti zaměstnanců - od celkové výkonnosti a produktivity až po pohodu. A nový výzkum společnosti Slack ukazuje, že pro seznamování zaměstnanců s AI neexistuje univerzální návod.

Ponořte se hlouběji do jednotlivých typů osobností AI

Závěry výzkumu také ukazují směsici emocí a pohledů na umělou inteligenci v závislosti na tom, do jaké kategorie uživatelé spadají.

Maximalista

  • 65 % z nich prozradilo, že umělou inteligenci používá v práci, a aktivně k jejímu používání vybízí ostatní;
  • Motivací č. 1 pro používání umělé inteligence v práci je vyšší kvalita práce;
  • Téměř polovina respondentů tvrdí, že používání umělé inteligence je v jejich společnosti aktivně podporováno, bez ohledu na to, zda pro její používání existují (nebo neexistují) pokyny.

Underground

  • 55 % používá umělou inteligenci alespoň několikrát týdně;
  • 74 % uživatelů aktivně nesdílí informace o používání AI ani nepovzbuzuje ostatní k používání AI;
  • 43 % respondentů tvrdí, že jejich společnost nepodporuje používání umělé inteligence v práci.

Rebel

  • 66 % respondentů nikdy nepoužívá umělou inteligenci v práci;
  • 58 % respondentů se domnívá, že umělá inteligence je pro společnost většinou hrozbou;
  • 39 % respondentů říká, že je nefér, když spolupracovníci používají k plnění svých úkolů umělou inteligenci.

Superfanoušek

  • 72 % používá umělou inteligenci méně než jednou měsíčně;
  • 76 % obdivuje spolupracovníky, kteří kreativním způsobem využívají umělou inteligenci ve své práci.

Pozorovatel

  • 66 % respondentů se k umělé inteligenci na pracovišti staví lhostejně;
  • Třetina z nich má zájem se učit nebo dále rozvíjet dovednosti v oblasti umělé inteligence.


Metodika

Průzkumu se zúčastnilo více než 5 000 pracovníků ve Spojených státech, Austrálii, Indii, Singapuru, Irsku a Velké Británii, a to v období od 6. do 14. srpna 2024. Průzkum provedla společnost YouGov a nebyl zaměřen na zaměstnance nebo zákazníky společnosti Slack nebo Salesforce. Respondenty byli všichni kancelářští pracovníci, definovaní jako zaměstnaní na plný úvazek (30 a více hodin týdně). Z důvodu zaokrouhlování se všechny procentuální součty v tomto průzkumu nerovnají 100 %. Všechny srovnávací výpočty jsou provedeny z celkových čísel (nikoliv ze zaokrouhlených čísel).

Štítky: 

Podobné články

Jan Bureš, country leader CZ/SK ve Fujitsu

Jan Bureš (Fujitsu): Na éru AI jsme dobře připraveni

5. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Janem Burešem, country leaderem CZ/SK ve Fujitsu, jsme hovořili o nabídce společnosti pro oblast umělé inteligence. Na následujících řádcích se tak můžete seznámit s produkty a službami Fujitsu pro tento segment, ale i s přístupem společnosti k bezpečnosti dat nebo kooperací s dalšími dodavateli, a hlavně s partnery. Čtěte více

Ve druhém čtvrtletí bylo na AI připraveno 14 % prodaných PC

27. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějších údajů společnosti Canalys bylo ve 2. čtvrtletí 2024 dodáno 8,8 milionu počítačů s umělou inteligencí. Tato zařízení jsou definována jako stolní počítače nebo notebooky, které obsahují čipovou sadu nebo dedikovaná jádra pro specializované pracovní úlohy AI (například NPU). Čtěte více
Martin Moravec, One Lenovo channel sales leader ve společnosti Lenovo

Lenovo AI: Komplexní strategie a dlouhodobý závazek

7. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Lenovo dnes využívá umělou inteligenci napříč celým svým portfoliem. Integruje ji jak do koncových zařízení, jako jsou počítače nebo chytré telefony, tak i do široké škály infrastrukturních produktů. O současnosti a budoucnosti AI v pojetí společnosti Lenovo jsme mluvili s Martinem Moravcem, který v této společnosti působí jako One Lenovo channel sales leader. Čtěte více

Jakub Opálka (Salesforce): AI přináší do oblasti CRM systémů zásadní změny

11. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Rozhovor s Jakubem Opálkou, territory managerem společnosti Salesforce, odhaluje vliv umělé inteligence (nejenom) na svět podnikových CRM systémů. Kromě dopadů a využití AI v oblasti CRM platforem jsme hovořili také o bezpečnosti dat, které AI svěřujeme, nebo o vnímání důvěry v digitální éře. Prostor dostalo i působení společnosti Salesforce na českém trhu. Čtěte více