Experti Check Pointu varují před extrémním zájmem kyberzločinců o oblast školství
„Proč jsou školy tak častým cílem kyberzločinců? Částečně je přitahuje obrovské množství osobních informací, které mají vzdělávací instituce k dispozici a které je možné zneužít k finančnímu zisku nebo dalším, sofistikovanějším, útokům. Vzhledem k počtu studentů jsou sítě mnohem větší, otevřenější a je složitější vše řádně zabezpečit,“ upozornil Peter Kovalčík, regionální ředitel, security engineer Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies. „Studenti nejsou zaměstnanci, kteří by byli vázáni přísnými směrnicemi organizace o vhodném přístupu k sítím. Do školy si nosí vlastní zařízení, pracují ze sdíleného studentského ubytování a připojují se k bezplatné veřejné Wi-Fi, aniž by mysleli na bezpečnostní rizika. Celkově jde o velmi nebezpečnou kombinaci.“
Nejvíce kybernetických útoků na vzdělávací a výzkumné organizace je, navzdory výraznému meziročnímu poklesu, v regionu APAC, 6 002 útoků týdně na jednu organizaci. Největší meziroční nárůst útoků (o 127 %) zaznamenaly vzdělávací instituce v Severní Americe.
Vůbec nejvíce útoků na vzdělávání je v Indii. Důvodem může být rychlý přechod na vzdálenou výuku a pokračující digitalizace vzdělávání. Celkově rozšíření vzdělávacích online platforem zvýšilo kybernetická rizika a studenti, učitelé i rodiče si musí dávat pozor na phishingové podvody i malwarové útoky.
Region | Průměrný týdenní počet útoků na jednu vzdělávací organizaci | Meziroční změna |
APAC | 6 002 | -37 % |
Afrika | 2 875 | 70 % |
Evropa | 2 804 | 18 % |
Latinská Amerika | 2 721 | 88 % |
Severní Amerika | 1 821 | 127 % |
V červenci Check Point zaznamenal 12 234 nově vytvořených domén souvisejících se školami a vzděláváním, což je meziroční nárůst o devět procent. Navíc každá 45. doména byla škodlivá nebo podezřelá. Je potřeba dávat pozor také na phishingové kampaně, které se snaží vylákat z obětí přihlašovací údaje. Názvy škodlivých souborů často souvisí s nějakými školními aktivitami.
Země | Průměrný týdenní počet útoků na jednu vzdělávací organizaci | Meziroční změna |
Indie | 6 874 | 97 % |
Spojené království | 4 793 | 36 % |
Itálie | 4 730 | 40 % |
Mexiko | 3 507 | 22 % |
Portugalsko | 3 042 | 66 % |
Německo | 2 041 | 77 % |
Spojené státy | 1 667 | 38 % |
„V letošním roce došlo k dalšímu nárůstu útoků na vzdělávání a je tedy zřejmé, že školy musí používat pokročilé preventivní technologie a vzdělávat zaměstnance i studenty,“ uzavřel Peter Kovalčík.