Přihlašování k účtům: nejčastější chybou je opakované použití stejných hesel

21. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: GFI Software)
Podle dotazování společnosti GFI Software mezi českými a slovenskými partnery je nejbezpečnějším způsobem přihlašování k účtům dvoufaktorové ověřování (2FA). Podle 91 % dotázaných IT profesionálů dělají uživatelé nejčastější chybu opakovaným použitím stejného hesla pro přihlašování k více účtům.

Historie tvorby hesel je poznamenána neustálým soubojem mezi uživateli chránícími své účty a kyber útočníky, kteří se snaží přístup k nim zneužít ke svému prospěchu. Uživatelé ale často chybují, pokud generují snadno uhodnutelná hesla nebo pokud s nimi zacházejí neopatrně. Proto je velmi důležité kromě nástrojů na řízení přístupu také eliminovat rizika phishingu, s jehož využitím mohou útočníci snadno získat přístup do kritických firemních systémů.

Některé zajímavé výsledky dotazování:

  • Podle 91 % dotázaných IT adminů jsou častou chybou hesla opakovaně používaná pro více účtů, podle 68 % hesla obsahující jméno či datum narození, podle 58 % hesla kratší než osm znaků a podle 53 % dotázaných jednoduché číselné řady.
  • V žebříčku bezpečného přihlašování se na 1. místě umístilo 2FA přihlašování, potom biometrické ověřování (např. FaceID), silné heslo a nejméně bezpečný je kód PIN.
  • Podle 57 % dotázaných může umělá inteligence (AI) pomoci generovat silná hesla, podle 54 % analyzovat a identifikovat slabá místa a podle 33 % pomoci zapamatovat všechna hesla. Zároveň má ale 76 % dotázaných obavu, že AI může být zneužita i k neoprávněnému získání přístupových údajů.
  • Jen 42 % dotázaných uvedlo, že v poslední době uskutečnilo školení specificky zaměřené na tvorbu hesel a 23 % na školení o phishingu a sociálním inženýrství. Většina školení (podle 66 % respondentů) je dnes zaměřena na všeobecné informování o IT bezpečnosti.

„Správa přístupu k důležitým systémům a datům je chronicky vnímána jako slabé místo zabezpečení firemní IT infrastruktury,“ řekl Zdeněk Bínek, ředitel společnosti Zebra systems, distributora řešení GFI Software v ČR a SR. „Je třeba si uvědomit, že vedle tvorby silných hesel a komplexních nástrojů pro řízení přístupu jsou stejně důležitou oblastí technické prostředky typu filtrování e-mailů plus školení uživatelů eliminující phishingové hrozby. K čemu nám jsou neuhodnutelná hesla či neprolomitelná 2FA autentizace, když uživatel předá útočníkům přístup sám a dobrovolně na základě jednoho phishingového e-mailu.“

Štítky: 

Podobné články

Boris Hlinka (Synology): Partneři oceňují náš provázaný ekosystém

27. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Borisem Hlinkou, produktovým manažerem společnosti Synology pro Českou republiku a Slovensko, jsme hovořili nejen o novinkách v portfoliu tohoto výrobce. Kromě samotných produktů jsme se zaměřili také na důležitost komplexního ekosystému, rostoucí roli modelu SaaS, význam doplňkových služeb nebo dnes všudypřítomnou umělou inteligenci. Čtěte více

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více

Patrick Müller (Sophos): Budoucnost je ve spravovaných službách

10. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Patrickem Müllerem, senior channel manažerem společnosti Sophos, jsme hovořili o aktuálním dění v oblasti kybernetické bezpečnosti. V rozhovoru se můžete dočíst nejen o aktuálních trendech v segmentu cyber security, ale také o příležitostech, které vám v kombinaci s produkty a službami společnosti Sophos přináší. Čtěte více

Prodej bezpečnostních zařízení ve 2. čtvrtletí 2024 meziročně vzrostl

16. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celkové tržby z prodeje bezpečnostních zařízení ve druhém čtvrtletí roku 2024 meziročně vzrostly o 0,5 % na 4,2 miliardy dolarů, což představuje oproti druhému čtvrtletí roku 2023 nárůst o 20 milionů dolarů. V objemu prodej naopak meziročně klesl o 4,3 % na milion kusů. Čtěte více