Prodej tabletů vykazoval v prvním čtvrtletí 2024 známky oživení
Naposledy trh zaznamenal růst ve druhém čtvrtletí roku 2021, poté se již dodávky začaly zpomalovat v důsledku nasycení. Oživení dodávek v tomto čtvrtletí bylo způsobeno začátkem cyklu obnovy stávajících zařízení, a to navzdory přetrvávajícím makroekonomickým problémům. Nárůstu zaznamenaného během pandemie však již dlouhodobé objemy prodeje pravděpodobně nedosáhnou. Pozitivní zprávou je však růst zájmu o prémiový segment zařízení, protože poptávka se přesouvá od zábavy směrem k produktivitě.
Informace o výrobcích
Společnost Apple se v loňském roce potýkala s určitým útlumem v důsledku špatné ekonomické situace a absence nových modelů a meziročně poklesla o 8,5 %. Firma se proto zaměřila na vyprodání zásob starších modelů před očekávaným uvedením nových modelů na trh ve druhém čtvrtletí letošního roku. Applu se tak podařilo v prvním letošním udržet první místo s 9,9 miliony dodaných tabletů.
Na druhém místě se umístila společnost Samsung, která ve sledovaném období prodala 6,7 milionu kusů, což představuje meziroční pokles o 5,8 %. Růst prodeje brzdily propagační akce konkurenčních značek v Evropě a Asii/Tichomoří a současně i nedostatek nových produktů. Společnost se však soustředí na zlepšení uživatelské zkušenosti tím, že do svých nejnovějších produktů zahrne funkce umělé inteligence a zaměří se na prémiové produkty, aby využila letošní cyklus obměny.
Celosvětový prodej tabletů v prvním čtvrtletí 2024 (v milionech kusů) | |||||
Výrobce | Prodej 1Q24 | Tržní podíl (%) | Prodej 1Q23 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
Apple | 9,9 | 32 | 10,8 | 35,2 | -8,5 |
Samsung | 6,7 | 21,7 | 7,1 | 23,2 | -5,8 |
Huawei | 2,9 | 9,4 | 2 | 6,6 | 43,6 |
Lenovo | 2,1 | 7 | 1,9 | 6,2 | 13,2 |
Xiaomi | 1,8 | 5,9 | 0,9 | 3,1 | 92,6 |
Ostatní | 7,4 | 24 | 7,9 | 25,8 | -6,6 |
Celkem | 30,8 | 100 | 30,6 | 100 | 0,5 |
Společnost Huawei si v tomto čtvrtletí udržela celosvětovou třetí pozici s meziročním růstem 43,6 % a dodávkami ve výši 2,9 milionu kusů.
Čtvrtou příčku obsadilo Lenovo s meziročním růstem 13,2 %. Stejně jako mnoha dalším výrobcům se i společnosti Lenovo podařilo od pandemie rozšířit své portfolio oddělitelných zařízení, přičemž hybnou silou dodávek byly modely řady Tab P. Standardní tablety (bez oddělitelné klávesnice) však stále představují téměř 80 % veškerých dodávek této značky.
Společnost Xiaomi si udržela své místo v první pětice dodavatelů zejména díky působivému meziročnímu růstu o 92,6 %. Dodávky dosáhly na 1,8 milionu kusů. Mimo Čínu, která je jejím největším trhem, rostla společnost Xiaomi trojciferným tempem téměř ve všech regionech, kam dodává své produkty.