Čtvrtina českých uživatelů a uživatelek riskuje s hesly a tvoří je z osobních informací

8. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eset)
Bezpečné heslo by mělo být dostatečně dlouhé, složité a jedinečné pro každou z využívaných služeb. Podle průzkumu společnosti ESET se však více než polovina respondentů spoléhá na to, že si bude hesla pamatovat. Právě ve snaze zapamatovat si heslo však mohou mít uživatelé tendenci upozadit jeho bezpečnost.

Více než čtvrtina dotázaných totiž dále uvedla, že hesla tvoří také z osobních informací. Ty mohou ale být dobře dohledatelné na internetu.

Hesla podle průzkumu nejčastěji tvoříme za použití kombinace malých a velkých písmen a číslic (43 %). Téměř srovnatelné množství dotázaných k těmto údajům přidává ještě speciální znaky (38 %). Výsledná podoba hesla se ale dále liší – zatímco pětina z nás používá náhodný shluk znaků, písmen a čísel (22 %) a necelá třetina pak tzv. heslovou frázi (30 %), čtvrtina uživatelů a uživatelek stále tvoří hesla na základě osobních informací, jako je například jméno domácího mazlíčka, datum narození anebo adresa (26 %). Jednoduchá slovní spojení, jako je např. „heslo123“, používá 12 % dotázaných.

Ještě před několika lety byla za silné heslo považovaná náhodná kombinace velkých a malých písmen, speciálních znaků a čísel. Lidé tak začali volit sice složitá, ale krátká hesla. Dnešní automatizované nástroje na prolamování hesel využívané například v útocích tzv. hrubou silou ale dokážou taková hesla uhodnout během několika minut. Lepší variantou je proto volit např. heslovou frázi, která by ale neměla přímo souviset s našimi osobními údaji nebo informacemi o naší rodině a koníčcích – útočníci si je totiž mohou snadno zjistit například z veřejných informací na sociálních sítích,“ doplnila Vladimíra Žáčková, specialistka kybernetické bezpečnosti společnosti ESET.

Heslo si nejčastěji pamatujeme z hlavy

Samotní uživatelé a uživatelky hodnotí bezpečnost hesla nejčastěji podle jeho složitosti (64 %), délky a také podle toho, zda je heslo unikátní pro každou využívanou službu (obě kritéria shodně 26 %). Používání bezpečnostní aplikace (například správce hesel) jako kritérium bezpečnosti je důležité pro 24 % dotázaných. Pro 17 % z nich je však bezpečnostním kritériem i to, zda je heslo dobře zapamatovatelné. Právě na otázku, jak nejčastěji si dotázaní hesla pamatují, odpovídali, že z hlavy – v průzkumu to uvedla více než polovina z nich (54 %). Specializovaný program pro bezpečnou správu přihlašovacích údajů, tzv. správce hesel, využívá dle průzkumu jen 12 % respondentů.

Silné heslo: unikátní a posílené druhým faktorem

Pravidlo „jedno unikátní heslo pro jeden účet“ dodržuje dle výsledků průzkumu čtvrtina z nás (24 %). Třetina (31 %) uvedla, že má několik hesel, která pro přihlášení do různých účtů střídá. Necelá pětina (18 %) pak volí způsob, kdy má několik hesel, které různě střídá podle povahy služby (e-shop, sociální sítě, e-mail). Podobně 16 % dotázaných využívá stejný základ hesla, ale doplní k němu pokaždé jiné informace. Jen jedno heslo do všech účtů využívá sedm procent respondentů, to je ovšem podle bezpečnostních expertů velice riskantní.

V průzkumu o používání hesel českými uživateli z roku 2021 vidíme, že klesl počet lidí, kteří unikátní hesla používají, z 32 % v roce 2021 na 24 % v roce 2024. Používání unikátního hesla pro každou službu je přitom jednou z nejdůležitějších zásad pro bezpečnost našich online účtů. Nezbytné je také využívání vícefázového ověřování, kdy je při přihlášení kromě hesla vyžadováno ještě dodatečné ověření uživatele, např. kódem zaslaným v SMS či e-mailu nebo potvrzením přihlášení v ověřovací aplikaci,“ vysvětlila Žáčková.

Druhý faktor jako další prvek na posílení bezpečnosti svých účtů využívá do důležitých služeb (například do online bankovnictví) polovina dotázaných (48 %). Téměř kdykoli ho pak využívá více než třetina z nich (35 %). Jen 6 % z nich pak uvedlo, že nemá důvěru ve službu jako takovou – nechtějí poskytovateli služby sdělovat své telefonní číslo nebo si stahovat další aplikaci.

Uživatelé mohou k tradičnímu přihlašování pomocí hesla využívat i přihlášení bez nutnosti jeho zadávání, např. pomocí otisku prstu. Tento způsob přihlášení volí 44 % uživatelů a uživatelek. Rozpoznání tváře pak využívá pětina z nich (21 %). Jako další metodu uváděli dotázaní i přihlášení pomocí tzv. přístupových klíčů passkeys (11 %). Více než třetina z nás však podobné způsoby přihlášení bez zadání hesla nevyužívá (35 %).

Přihlášení do účtů si rádi zjednodušíme, i když to není bezpečné

Jednou z dalších možností, jak přistupovat ke svým účtům, je přihlášení prostřednictvím jiného účtu – například existujícím e-mailovým účtem nebo účtem na sociálních sítích. Zde mají čeští uživatelé a uživatelky rozporuplné názory na to, jak moc je takové přihlašování bezpečné. Přihlášení prostřednictvím jiného účtu využívá více než polovina dotázaných, přičemž třetina se domnívá, že nejde o příliš bezpečnou metodu (32 %). Další čtvrtina si však myslí, že je to bezpečné a pohodlné (26 %). Zbývající třetina dotázaných (30 %) tento způsob nevyužívá, protože ho nepovažuje za bezpečný.

Jednoznačněji se dotázaní staví k využívání možností „zapamatovat přihlášení“ nebo „nikdy se neodhlašovat“. Tyto možnosti opět využívá zhruba polovina dotázaných, ale více se jich kloní k tomu, že nejde o bezpečné metody (38 %). Jako bezpečné vnímá tyto možnosti 13 % z nich. Čtvrtina dotázaných nepovažuje tyto funkce za bezpečné a nevyužívá je (24 %) a pětina se vždy z účtu odhlásí (21 %).

Takzvané sociální nebo jednotné přihlašování využívá informace ze sociálních sítí k usnadnění přihlašování do služeb třetích stran. Svoje přihlašovací údaje uživatel zadá pouze jednou a proces ověření jeho identity pro další službu proběhne bez jeho dalšího zásahu. Rizikem tohoto způsobu přihlašování ale mohou být výpadky služeb sociálních sítí nebo úniky dat, se kterými se tyto sítě potýkají. Úniky dat nebo prolomení hesla k účtu na sociální síti mohou vést až k neoprávněnému přístupu do vašich dalších účtů. Zejména v těchto službách tedy nezapomeňte aktivovat ještě ověření přihlášení dalším faktorem,“ uzavřela Žáčková z ESETu.

Informace o průzkumu

Sběr dat proběhl v České republice prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos ve dnech 8. až 14. března 2024 na 1 000 respondentech.

Štítky: 

Podobné články

Boris Hlinka (Synology): Partneři oceňují náš provázaný ekosystém

27. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Borisem Hlinkou, produktovým manažerem společnosti Synology pro Českou republiku a Slovensko, jsme hovořili nejen o novinkách v portfoliu tohoto výrobce. Kromě samotných produktů jsme se zaměřili také na důležitost komplexního ekosystému, rostoucí roli modelu SaaS, význam doplňkových služeb nebo dnes všudypřítomnou umělou inteligenci. Čtěte více

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více

Patrick Müller (Sophos): Budoucnost je ve spravovaných službách

10. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Patrickem Müllerem, senior channel manažerem společnosti Sophos, jsme hovořili o aktuálním dění v oblasti kybernetické bezpečnosti. V rozhovoru se můžete dočíst nejen o aktuálních trendech v segmentu cyber security, ale také o příležitostech, které vám v kombinaci s produkty a službami společnosti Sophos přináší. Čtěte více

Prodej bezpečnostních zařízení ve 2. čtvrtletí 2024 meziročně vzrostl

16. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celkové tržby z prodeje bezpečnostních zařízení ve druhém čtvrtletí roku 2024 meziročně vzrostly o 0,5 % na 4,2 miliardy dolarů, což představuje oproti druhému čtvrtletí roku 2023 nárůst o 20 milionů dolarů. V objemu prodej naopak meziročně klesl o 4,3 % na milion kusů. Čtěte více