Podceňování hrozeb a neopatrní uživatelé zvyšují úspěšnost útoků

18. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: GFI Software)
Úspěch kybernetického útoku dramaticky roste s podceňováním hrozeb ze strany managementu a neopatrností uživatelů v organizaci. Podle více než 80 % IT profesionálů dotazovaných společností GFI Software je největším nešvarem uživatelů klikání na odkazy v podezřelých e-mailech a neopatrná manipulace s přihlašovacími údaji.

V dnešním propojeném světě není kybernetická bezpečnost pouze problémem IT, ale představuje zásadní obchodní riziko. Toto riziko se zvyšuje s podceňováním kybernetických hrozeb – hned 90 % IT pracovníků vidí největší rezervy v laxním přístupu managementu firmy k IT bezpečnosti. Druhou zásadní mezerou jsou neproškolení zaměstnanci, kteří klikají na odkazy (81 % odpovědí), nechrání své přihlašovací údaje (80 %), popřípadě ignorují žádosti o instalaci kritických záplat (43 %).

Výsledkem často bývají úspěšné kybernetické útoky, které je potřeba řešit s pomocí reaktivních opatření. Co vše je třeba provést?

  1. Rychlá izolace napadených systémů: Nevypínat hned celou síť, ale identifikovat postižené systémy a inteligentně je segmentovat, aby se zabránilo dalšímu šíření a pokud možno zůstaly zachovány kritické obchodní operace.
  2. Obnova hesel: Vynutit obnovu hesel u všech potenciálně ovlivněných účtů, přičemž prioritu mají pověření na úrovni správce, účty služeb a účty používané pro citlivé systémy. Nasadit vícefaktorovou autentizaci jako robustní vrstvu, kterou mnoho útoků nedokáže obejít, napříč kritickými podnikovými systémy.
  3. Vyšetření a vyhodnocení incidentu: Prověřit a vyhodnotit přístupy k datům s cílem získat přesnou představu o rozsahu škod, kterými mohou být například zašifrování či exfiltrace citlivých dat. Identifikovat, které softwarové zranitelnosti nebo bezpečnostní chyby byly zneužity.
  4. Informování a komunikace: Zajistit odpovědnost a transparentnost. Porušení ochrany osobních údajů může vyvolat potřebu ohlásit incident klientům, partnerům a veřejným institucím vyžadujícím povinné audity a reporty.
  5. Obnova systémů: Důkladně odstranit malware a v případě potřeby obnovit data z čistých záloh vytvořených před útokem. Po dobu několika týdnů po útoku pak zůstat v pohotovosti a sledovat neobvyklé aktivity, podezřelá přihlášení a jakékoli známky přetrvávající hrozby.

Profilová karta firmy

ZEBRA SYSTEMS, s.r.o.

ZEBRA SYSTEMS, s.r.o.

Společnost Zebra systems s.r.o. je s více než 20 lety na trhu předním distributorem s přidanou hodnotou v segmentu IT bezpečnosti a ochrany dat v České republice a na Slovensku. Vedle prodeje produktů poskytuje svým zákazníkům špičkové služby podpory a školení. Společnost je výhradním distributorem produktů značky Acronis a GFI Software a distributorem Cloudflare, N-able a Virtuozzo. O Acronis Acronis poskytuje řešení pro zálohování, ob novu po haváriích a bezpečné sdílení a synchronizaci dat.

Zobrazit detail firmy

Podobné články

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více

Patrick Müller (Sophos): Budoucnost je ve spravovaných službách

10. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Patrickem Müllerem, senior channel manažerem společnosti Sophos, jsme hovořili o aktuálním dění v oblasti kybernetické bezpečnosti. V rozhovoru se můžete dočíst nejen o aktuálních trendech v segmentu cyber security, ale také o příležitostech, které vám v kombinaci s produkty a službami společnosti Sophos přináší. Čtěte více

Prodej bezpečnostních zařízení ve 2. čtvrtletí 2024 meziročně vzrostl

16. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celkové tržby z prodeje bezpečnostních zařízení ve druhém čtvrtletí roku 2024 meziročně vzrostly o 0,5 % na 4,2 miliardy dolarů, což představuje oproti druhému čtvrtletí roku 2023 nárůst o 20 milionů dolarů. V objemu prodej naopak meziročně klesl o 4,3 % na milion kusů. Čtěte více
Foto: Algotech

Tržby z prodeje bezpečnostních produktů vloni vzrostly o 15,6 %

8. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětové tržby za bezpečnostní produkty dosáhly v roce 2023 celkem 106,8 miliardy dolarů, což představuje nárůst o 15,6 % oproti roku 2022. Růst tržeb byl výrazný – podle IDC zaznamenalo dvouciferný meziroční nárůst všech šest sledovaných kategorií. Růst by měl navíc pokračovat přinejmenším do roku 2028. Čtěte více