Využívání umělé inteligence ve firmách a organizacích roste

18. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Slack)
Podle nejnovějšího průzkumu Workforce Lab pořádaného společností Slack vzrostlo v posledním čtvrtletí 2023 používání nástrojů umělé inteligence na pracovištích o 24 %. Průzkum také např. vyčísluje průměrné množství času, které kancelářští zaměstnanci stráví plněním úkolů s nízkou prioritou.

Jak se na úsvitu nové éry umělé inteligence staví pracovníci k tomu, že AI změní způsob naší práce? Kdo dnes používá nástroje AI a automatizaci a jak tyto nástroje ovlivňují produktivitu práce? Nejnovější průzkum Workforce Lab provedený mezi více než 10 000 odpovídá na tyto otázky a kvantifikuje nové trendy v používání umělé inteligence v práci.

Mezi hlavní závěry průzkumu patří:

  • Využívání umělé inteligence na pracovišti se v posledním čtvrtletí zvýšilo o 24 % a v lednu 2024 každý čtvrtý pracovník uváděl, že vyzkoušel nástroje umělé inteligence při práci, zatímco v září 2023 to byl jen každý pátý pracovník.
  • Přibližně 80 % těch, kteří používají umělou inteligenci, tvrdí, že tato technologie jim zlepšuje jejich produktivitu. Přesto jsou ale názory na AI stále smíšené: 42 % pracovníků tvrdí, že jsou nadšeni, že umělá inteligence a automatizace zvládne úkoly, které jsou součástí jejich současné práce, 31 % má k AI neutrální postoj a 27 % z ní má obavy.
  • Téměř všichni vedoucí pracovníci pociťují tlak na začlenění nástrojů AI do své organizace, přičemž polovina všech vedoucích pracovníků uvedla, že cítí vysokou míru naléhavosti začlenit nástroje AI.
  • Kancelářští zaměstnanci ve firmách, které vydaly pokyny pro používání umělé inteligence, téměř šestkrát častěji experimentují s nástroji umělé inteligence ve srovnání s pracovníky, jejichž firmy žádné pokyny pro používání umělé inteligence nemají.
  • Pracovníci také uvádějí, že 41 % svého času tráví úkoly, které mají „nízkou hodnotu, opakují se nebo nemají smysluplný přínos pro jejich hlavní pracovní náplň“. To ukazuje na jasnou příležitost pro nástroje umělé inteligence a automatizaci, které mohou pomoci zaměstnancům soustředit energii od „rutinní práce“ k činnostem, které mají vyšší hodnotu.

Přibližně 80 % z těch, kteří využívají nástroje umělé inteligence a automatizace v práci, tvrdí, že tato technologie zlepšuje jejich produktivitu. Mezi hlavní úkoly, u kterých dnes pracovníci vidí největší přínos umělé inteligence, patří pomoc při psaní, automatizace pracovních postupů a shrnutí obsahu (shrnutí obsahu nahradilo výzkum jako nejvyšší přidanou hodnotu v současné práci respondentů od průzkumu společnosti Slack ze září 2023.

Mnoho pracovníků je nadšeno potenciálem umělé inteligence ke zvýšení efektivity jejich práce, přičemž 42 % z nich uvedlo, že jsou nadšeni myšlenkou, že by umělá inteligence mohla zvládnout úkoly z jejich současné práce. Zároveň se však 27 % respondentů obává, zdali by tyto nástroje zvládaly běžné úkoly na pracovišti, a dalších 31 % spíše vyčkává a uvádí, že jejich pocity jsou neutrální.

Chcete urychlit zavádění umělé inteligence? Začněte vydáním pokynů pro její používání

Většina (81 %) vedoucích pracovníků pociťuje určitou naléhavost začlenit generativní umělou inteligenci do svých organizací, přičemž 50 % vedoucích pracovníků hlásí vysokou míru naléhavosti.

Přesto ale v průzkumu mezi více než 10 000 pracovníky v globálním měřítku téměř polovina všech respondentů (43 %) uvedla, že od svých vedoucích pracovníků nebo organizace nedostali žádné pokyny, jak nástroje umělé inteligence v práci používat.

Nedostatek instrukcí může zaměstnancům bránit v experimentování s umělou inteligencí. Pracovníci ve firmách, které mají definované pokyny pro používání AI, téměř šestkrát častěji zkoušejí nástroje AI ve srovnání s pracovníky, jejichž firmy žádné pokyny pro používání AI nemají. Dokonce i pracovníci ve společnostech, které používání AI omezují, častěji experimentovali s nástroji AI ve srovnání s pracovníky ve společnostech, které žádné pokyny k používání AI nemají.

Pohled manažerů firem: směs nadějí a obav

Největší přínosy, které vedoucí pracovníci nejčastěji očekávají od integrace umělé inteligence do firemních aktivit, jsou:

  • zyýšení efektivity a produktivity zaměstnanců (38 % respondentů);
  • rozhodování založené na datech (35 %);
  • inovace výrobků a služeb (34 %);
  • snížení nákladů (33 %);
  • větší zaměření na strategii než na rutinní úkoly (27 %);
  • zlepšená zákaznická zkušenost (18 %).

Co tedy brání vedoucím pracovníkům plně přijmout umělou inteligenci? Na prvním místě jsou dvě obavy: Více než dva z pěti vedoucích pracovníků uvádějí, že jde o významnou obavu, a dále nedůvěra v přesnost a spolehlivost výstupů umělé inteligence.

Největší obavy vedoucích pracovníků ze začlenění umělé inteligence do podnikových operací jsou následující:  

  • bezpečnost dat a ochrana soukromí (44 % respondentů);
  • spolehlivost a přesnost umělé inteligence (36 %);
  • nedostatek odborných znalostí a dovedností zaměstnanců (25 %);
  • etické otázky a dodržování předpisů (17 %);
  • důvěra a přijetí ze strany zákazníků (17 %);
  • náklady na implementaci a údržbu (16 %).


Jasná příležitost: Využití umělé inteligence a automatizace ke snížení „rutinní práce“

Respondenti uvádějí, že v průměru tráví 41 % svého času v práci úkoly, které jsou „málo hodnotné, opakují se nebo nemají smysluplný přínos pro jejich hlavní pracovní funkce“. A čím více času stráví kancelářští zaměstnanci prací s nízkou hodnotou, tím větší nadšení vyjadřují nad umělou inteligencí a automatizací, které by mohly zvládnout úkoly z jejich současné práce.

Štítky: 

Podobné články

V příštím roce bude AI nativně podporovat 43 % počítačů

14. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Společnost Gartner předpovídá, že počítače s nativní podporou AI se budou v roce 2025 na celkových prodejích podílet ze 43 % (oproti letošním 17 %). Pro velké firmy se notebooky s Al stanou jedinou volbou do roku 2026. Čtěte více
Jan Bureš, country leader CZ/SK ve Fujitsu

Jan Bureš (Fujitsu): Na éru AI jsme dobře připraveni

5. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Janem Burešem, country leaderem CZ/SK ve Fujitsu, jsme hovořili o nabídce společnosti pro oblast umělé inteligence. Na následujících řádcích se tak můžete seznámit s produkty a službami Fujitsu pro tento segment, ale i s přístupem společnosti k bezpečnosti dat nebo kooperací s dalšími dodavateli, a hlavně s partnery. Čtěte více

Ve druhém čtvrtletí bylo na AI připraveno 14 % prodaných PC

27. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canalys)
Podle nejnovějších údajů společnosti Canalys bylo ve 2. čtvrtletí 2024 dodáno 8,8 milionu počítačů s umělou inteligencí. Tato zařízení jsou definována jako stolní počítače nebo notebooky, které obsahují čipovou sadu nebo dedikovaná jádra pro specializované pracovní úlohy AI (například NPU). Čtěte více
Martin Moravec, One Lenovo channel sales leader ve společnosti Lenovo

Lenovo AI: Komplexní strategie a dlouhodobý závazek

7. 8. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Lenovo dnes využívá umělou inteligenci napříč celým svým portfoliem. Integruje ji jak do koncových zařízení, jako jsou počítače nebo chytré telefony, tak i do široké škály infrastrukturních produktů. O současnosti a budoucnosti AI v pojetí společnosti Lenovo jsme mluvili s Martinem Moravcem, který v této společnosti působí jako One Lenovo channel sales leader. Čtěte více