Prodej headsetů pro AR/VR stagnuje. Čeká se na Apple a další?
Vzhledem k hospodářskému poklesu a malému počtu dodavatelů náhlavních souprav pro rozšířenou realitu i virtuální realitu není útlum na trhu překvapením. Odhadovaná čísla prodejů pro celý rok 2023 (tedy asi 8,5 milionu náhlavních souprav) jsou jen o něco málo vyšší než výsledky z roku 2017.
Za posledních několik let se však trh samozřejmě posunul. Samostatné náhlavní soupravy měly složenou roční míru růstu (CAGR) 57,5 % a jednoduché headsety, které spoléhaly na vložení mobilního telefonu (například Gear VR od společnosti Samsung), z trhu v podstatě zmizely.
„Společnosti jako Meta nebo Qualcomm postupně tržní prostředí a podmínky pro rozvoj virtuální a rozšířené reality výrazně vylepšily a umožnily přejít od jednoduché VR založené na telefonu k samostatným náhlavním soupravám, které připravily půdu pro VR hry i různé typy podnikového využití,“ uvedl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu v IDC. „Do boje o zákazníky se však zapojilo více společností. Díky firmám jako Apple, MediaTek či Sony tak můžeme v nejbližší době čekat rychlou akceleraci prodejů i rozšiřování AR a VR do dalších tržních segmentů.“
Postavení společnosti Meta jako lídra na trhu se nezměnilo, neboť její podíl na trhu ve sledovaném období činil 50,2 %. Společnost však čelí stále větší konkurenci od společností Sony (27,1% podíl na trhu) a ByteDance (9,6% podíl). První pětku největších dodavatelů uzavíraly firmy Xreal (dříve Nreal) a DPVR, z nichž každá měla podíl o něco vyšší než dvě procenta.
Prognóza globální prodeje AR/VR headsetů (v milionech kusů) | |||||
Headsety | Prodej 2023 | Meziroční změna (oproti roku 2022, v %) | Prodej 2027 | Meziroční změna (oproti roku 2026, v %) | CAGR (%) |
Samostatné | 6,3 | -25,3 | 20 | 33 | 33,5 |
K PC, konzoli apod. | 2,2 | 508 | 10,3 | 43,2 | 46,7 |
Celkem | 8,5 | -3,2 | 30,3 | 36,3 | 37,3 |
Zatímco rok 2023 bude pro dodávky náhlavních AR souprav /VR dalším rokem poklesu, IDC předpovídá, že v roce 2024 se trh zotaví a meziročně vzroste o 46,8 %. Stane se tak díky příchodu nového hardwaru od společností Meta a ByteDance, uvedení Vision Pro od společnosti Apple a rostoucímu zastoupení dalších menších společností. Do roku 2027 by se měl trh celosvětově vyšplhat na 30,3 milionu kusů.
„Trh se nyní nachází v kritickém bodě své relativně krátké historie,“ dodal ředitel výzkumu mobilních zařízení a AR/VR ve společnosti IDC Ramon T. Llamas. „Plánovaný vstup Applu do tohoto segmentu přinese v příštím roce poskytne tomuto malému trh tolik potřebnou pozornost a zároveň donutí ostatní společnosti konkurovat jinými způsoby. Pro některé to znamená, že se s Applem utkají tváří v tvář s podobnými funkcemi a aplikacemi. Pro jiné to zvýrazní nutnost hlídat si své specifické segmenty trhu. V některých případech půjde o obojí. Přesto to uživatelům poskytne větší možnost výběru a srovnání. Definice nejlepšího produktu v dané kategorii tak do budoucna jistě získá nový význam.“