Prodej smartphonů ve 2. čtvrtletí klesl o 7,8 %
„Pozitivní zprávou je, že distributorům a prodejcům se postupně daří vyrovnávat se skladovými zásobami, které se nahromadily v předešlých kvartálech,“ uvedla Nabila Popal z IDC. „Až se úroveň zásob dostane do normálu, a to včetně komponent na skladech výrobců určených pro kompletování finálních zařízení, měli bychom se opět dočkat návratu trhu k růstu. Stát by se tak mohlo do konce letošního roku nebo počátkem roku 2024. Spolu s tím se pravděpodobně dočkáme i změn na žebříčku největších producentům, o čemž již nyní průnik firmy Transsion mezi pět největších globálních smartphonových značek.“
Čínský trh ve druhém kvartále roku 2023 vykázal meziroční pokles o 2,1 %, což je oproti pěti předchozím čtvrtletím s výrazným, dvouciferným poklesem výrazné pozitivum. Navzdory tomu však zůstávají spotřebitelské nálady i s nimi související výdaje nadále nízké.
Pokles však vykázaly i další velké regiony – v oblasti Asie a Pacifiku šlo o 5,9 %, v USA o 19,1 % a v regionu EMEA o 3,1 %.
Prodej smartphonů ve 2. čtvrtletí 2023 (v milionech kusů) | |||||
Výrobce | Prodej 2Q2023 | Tržní podíl (%) | Prodej 2Q2022 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
Samsung | 53,5 | 20,2 | 63,1 | 21,9 | -15,2 |
Apple | 42,5 | 16 | 45,4 | 15,8 | -6,3 |
Xiaomi | 33,2 | 12,5 | 39,5 | 13,8 | -16 |
Oppo | 25,4 | 9,6 | 27,4 | 9,5 | -7,6 |
Transsion | 25,3 | 9,5 | 18,8 | 6,5 | 34,1 |
Ostatní | 85,4 | 32,2 | 93,3 | 32,4 | -8,4 |
Celkem | 265,3 | 100 | 287,6 | 100 | -7,8 |
„Ačkoli první polovina roku 2023 postavila před výrobce mnoho překážek, věříme, že zbytek roku naopak dodavatelům poskytne zajímavé příležitosti,“ uvedl Anthony Scarsella z IDC. „Velký potenciál v sobě ukrývá například segment skládacích telefonů, které jsou atraktivní a nové modely snad přinesou také nižší ceny a jejich další rozšiřování mezi běžné uživatele. Navzdory celkovému vývoji na trhu odhadujeme tomuto segmentu v letošním roce nárůst téměř o 50 %.“