Prodej tabletů spadl na předpandemickou úroveň
Slabší prodeje tabletů během prvního čtvrtletí 2023 se očekávaly, většina výrobců se totiž soustředí na vyprodávání skladových zásob před představením nových modelů.
Výrazně klesl i prodej chromebooků – konkrétně o 31 % na 3,8 milionu zařízení. Čtvrtletní pokles byl však v tomto případě nakonec menší, než se původně odhadovalo. Dodávky se totiž ke konci kvartálu zvedly díky tomu, že někteří prodejci tlačily objednávky kvůli očekávanému zvýšení licenčních nákladů na Chrome OS v druhé polovině roku 2023.
Všichni hlavní výrobci tabletů zaznamenali ve sledovaném období pokles prodeje. Současný pokles vychází z velmi zdravého základu ve srovnání s roky před pandemií. S tím, jak se zaměstnanci vrací téměř všude ve světě do kanceláří a spotřebitelé si více hlídají své výdaje, obchodníkům nepřichází tolik objednávek. Spolu se známkami postupného ekonomického oživení a klesající inflace by však mohla druhá polovina roku přinést určité zlepšení situace.
Globální prodej tabletů v 1. čtvrtletí 2023 (v milionech kusů) | |||||
Výrobce | Prodej 1Q23 | Tržní podíl (%) | Prodej 1Q22 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
Apple | 10,8 | 35,2 | 12,1 | 31,8 | -10,2 |
Samsung | 7,1 | 23,1 | 8,3 | 21,8 | -14,3 |
Huawei | 2 | 6,6 | 2,2 | 5,9 | -9,7 |
Lenovo | 1,9 | 6,2 | 3 | 7,9 | -37,1 |
Amazon | 1,4 | 4,6 | 3,7 | 9,8 | -62 |
Celkem | 30,7 | 100 | 38 | 100 | -19,1 |
Trh ve sledovaném období ovládl Apple následovaný Samsungem. Dohromady tito dva výrobci ovládali téměř 58 % procent trhu. Třetí příčku si zajistila společnost Huawei. Další dvě místa si pro sebe uzmuly firmy Lenovo a Amazon.
Globální prodej chromebooků v 1. čtvrtletí 2023 (v milionech kusů) | |||||
Výrobce | Prodej 1Q23 | Tržní podíl (%) | Prodej 1Q22 | Tržní podíl (%) | Meziroční změna (%) |
HP Inc. | 1,1 | 27,8 | 0,8 | 14,2 | 35,5 |
Lenovo | 0,8 | 21,3 | 1,4 | 25,1 | -41,6 |
Acer | 0,8 | 21,2 | 1,1 | 20,1 | -27,1 |
Dell | 0,5 | 12,9 | 1,2 | 21,2 | -57,9 |
Samsung | 0,3 | 7,8 | 0,3 | 6 | -11,4 |
Ostatní | 0,3 | 9 | 0,7 | 13,4 | -53,8 |
Celkem | 3,8 | 100 | 5,5 | 100 | -31 |
„Navzdory poklesu dodávek tabletů existuje důvod k optimismu, protože pozornost tomuto segmentu věnuje stále více výrobců,“ uvedl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu v IDC. „Nedávný start OnePlus a nadcházející Pixel Tablet od Googlu jsou jasným signálem, že na straně nabídky je zájem. Další pokus v oblasti tabletů firmy Google by navíc měl značit, že americký výrobce začne znovu více rozvíjet i možnosti platformy Android na zařízeních s velkým displejem, z čehož by mohl benefitovat i celý trh jako takový. Zároveň by si měly androidové tablety polepšit i v možnostech začlenění do chytré domácnosti.“