Eset oslavil 30 let od svého vzniku
Významným regionem je pro společnost historicky také Česká republika, kde společnost v letošním roce oznámila investice ve výši 8,3 milionu eur (přibližně 204 milionů korun), které jsou směřovány do rozvoje center pro výzkum a vývoj.
Počátky společnosti přitom sahají až do roku 1987, kdy Miroslav Trnka a Peter Paško objevili počítačový virus, který nazvali Vienna. Inspiroval je natolik, že jako jedni z prvních na světě napsali univerzální softwarové řešení pro odstranění počítačových hrozeb. Svůj program pojmenovali zkratkou NOD, která znamená „nemocnice na okraji disku“. Tento název je odvozen od populárního československého seriálu Nemocnice na kraji města.
Zpočátku distribuovali svůj program známým lidem ve svém okolí a počítačovým nadšencům. O pět let později, v září 1992, se Miroslav Trnka, Peter Paško a Rudolf Hrubý rozhodli založit společnost, kterou pojmenovali Eset podle egyptské bohyně spojované s léčitelstvím.
„Za 30 let se hodně věcí změnilo. Firma i počet našich zákazníků dramaticky narostly, ale podstata zůstala stejná. Stále stavíme zeď, která chrání uživatele před zločinci v digitálním prostoru,“ uvedl Miroslav Trnka, zakladatel a spolumajitel společnosti Eset.
Třicet let podnikatelského úspěchu
Dne 17. září 1992 byla společnost Eset, spol. s r.o. zapsána do obchodního rejstříku. V roce 2005 se spolumajiteli společnosti stali Richard Marko a Maroš Grund, kteří jsou spoluautory nové generace detekčního jádra produktů Eset. V roce 2008 se spolumajitelem společnosti stal také Anton Zajac, který vedl severoamerickou pobočku společnosti Eset v San Diegu.
Dnes je Eset jedním z globálních lídrů v oblasti kybernetické bezpečnosti. Jeho produkty se prodávají ve více než 200 zemích a teritoriích světa a globálně zaměstnává přibližně 2 000 lidí. Má 24 poboček v 15 zemích, z nichž 13 poboček tvoří výzkumná a vývojová centra. Tržby společnosti v loňském roce dosáhly 564 milionů eur (13,8 miliardy korun) a zisk přesáhl rekordních 80 milionů eur (přibližně dvě miliardy korun).
Historický i geografický význam České republiky
Po rozpadu Československa se řídily obchodní aktivity obou zemí z Bratislavy, jakkoli vinnou komplikované přeshraniční distribuce byla působnost v České republice minimální. To se změnilo v roce 2001, kdy vznikla v Praze první distribuční pobočka Esetu. Kromě ní posléze vznikly další tři pobočky, které byly orientované na výzkum a vývoj. Šlo o kanceláře v Jablonci nad Nisou (založené v roce 2008), Praze (2011) a Brně (2017).
Právě do výzkumu a vývoje přitom směřují investice na českém trhu. Ambicí společnosti je mít v České republice obsazených 200 pozic v oblasti výzkumu a vývoje. V letošním roce na jaře společnost Eset proto otevřela nové kanceláře v Jablonci nad Nisou, v těchto dnech zahajuje provoz zrekonstruovaných kanceláří v Praze a v plánu je také rozšíření pobočky Eset Research v Brně.
„Česko a Slovensko bereme historicky jako naše domácí trhy. A to platí nejen v případě obchodu, ale i v oblasti výzkumu a vývoje. Naší globální ambicí je i nadále zvyšovat podíl pracovníků v technologické části společnosti. Česká republika je přitom trh, kde vidíme mimořádně vysoký potenciál, který hodláme využít, a značnou část nových pozic otevřít právě zde,“ řekl Juraj Malcho, Chief Technology Officer společnosti Eset.
Podnikání založené na hodnotách
Eset patří k nejoceňovanějším slovenským společnostem. Získal prestižní ocenění nejen za své produkty, ale také za obchodní úspěchy za hranicemi Slovenska a mimo Evropu nebo za odpovědné podnikání. Právě společenská odpovědnost je jednou z oblastí, které se firma věnuje již řadu let. V roce 2011 Eset založil firemní nadaci Nadácia Eset, jejímž prostřednictvím podporuje projekty zaměřené na vzdělávání, vědu a výzkum nebo budování lepší společnosti. Od svého založení nadace podpořila více než 600 projektů v celkové hodnotě přesahující 3,4 milionu eur (více než 80 milionů korun).
Společnost Eset dlouhodobě podporuje vzdělávání v oblasti digitální bezpečnosti, školí učitele, ambasadory a studenty. V Česku například stojí za edukativními obsahovými weby Dvojklik.cz, Digital Security Guide a aktivitami v celosvětové iniciativě nazvané Safer Kids Online.
„Za těch třicet let se toho hodně změnilo, ale naše hodnoty zůstaly stejné. Jsme hrdou slovenskou značkou a velmi nás těší, že Eset je na Slovensku i ve světě synonymem poctivosti, odpovědnosti a odvahy. Odpovědné podnikání je součástí naší DNA. Eset je často dáván za příklad úspěšné slovenské firmy, která se prosadila v zahraničí, a my si uvědomujeme odpovědnost, která s tím souvisí,“ uzavřel generální ředitel Esetu Richard Marko.