NVIDIA představila GeForce RTX řady 40 s architekturou Ada Lovelace, DLSS 3 a RTX třetí generace

22. 9. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Nvidia)
Společnost NVIDIA představila dlouho očekávanou rodinu grafických karet GeForce RTX řady 40. Nové karty míří primárně na hráče a tvůrce obsahu a slibují výrazný nárůst výkonu i novou éru renderingu pomocí neuronových sítí. Nová vlajková loď, model RTX 4090, slibuje až čtyřnásobný nárůst výkonu, začne se prodávat v říjnu a výrobce si za ni nechá řádně zaplatit.

Kromě výrazného nárůstu ve výkonu i efektivitě přináší nová generace grafických karet, založená na nové architektuře NVIDIA Ada Lovelace, novou éru ray tracingu v reálném čase a renderingu pomocí neuronových sítí.

GPU řady RTX 40 a architektura Ada přinášejí řadu inovací:

  • streamingové multiprocesory přinášejí výkon shaderů až 83 teraflopů (2× více než předchozí generace);
  • RT jádra třetí generace nabízejí výkon až 191 teraflops pro ray-tracing (2,8× více než u předchozí generace);
  • Tensor jádra čtvrté generace mají výkon až 1,32 Tensor petaflopů (5× oproti předchozí generaci s využitím akcelerace FP8);
  • Funkce Shader Execution Reordering (zlepšuje efektivitu provádění operací tím, že za chodu mění plánování zátěže při stínování, aby byly lépe využity zdroje GPU. SER je obdobně významnou inovací, jakou bylo out-of-order provádění u CPU. Zvyšuje výkon ray-tracingu až 3× a snímkovou frekvenci ve hrách až o 25 %);
  • Ada Optical Flow Accelerator (díky 2× vyššímu výkonu umožňuje technologii DLSS 3 předvídat pohyb ve scéně, což umožňuje neuronové síti zvýšit snímkovou frekvenci při zachování kvality obrazu);
  • Architektonická vylepšení těsně spjatá s kustomizovaným výrobním procesem TSMC 4N (vedou k až dvojnásobnému skoku v energetické účinnosti);
  • Duální enkodéry NVIDIA NVENC (zkracují dobu exportu až o polovinu a jsou vybaveny podporou AV1. Kódování NVENC AV1 bude dostupné v nástrojích jako OBS, Blackmagic Design DaVinci Resolve, Discord a dalších).

 DLSS 3 generuje celé snímky pro rychlejší hraní her

Nová generace technologie NVIDIA DLSS 3 (Deep Learning Super Sampling) přináší další pokrok ve výkonu díky využívání neuronové sítě při vykreslování grafiky ve hrách i kreativních aplikacích. Technologie poháněná umělou inteligencí dokáže generovat celé snímky pro výrazně rychlejší běh her. Díky schopnosti generovat celé snímky se navíc obchází omezení na straně výkonu CPU. Tato technologie (za)míří i do nejoblíbenějších herních enginů, jako jsou Unity a Unreal Engine, a získala podporu mnoha předních herních vývojářů. Brzy se objeví ve více než 35 hrách a aplikacích.

Nová generace ray-tracingu

Nová RT jádra třetí generace poskytují 2× rychlejší testování průsečíků paprsků s trojúhelníky a obsahují dvě nové důležité hardwarové jednotky – Opacity Micromap Engine (dvojnásobně zrychluje ray-tracing geometrie alfa-testů) a Micro-Mesh Engine (za chodu generuje mikrosítě a vytváří tak další geometrii. Tím Micro-Mesh Engine poskytuje výhody složitější geometrie bez tradičních nároků na výkon a uložení komplexních geometrií).

Dosažení fyzikálně přesného vyobrazení grafiky vyžaduje obrovský výpočetní výkon. Moderní hry s technologií ray-tracingu, jako je Cyberpunk 2077, provádějí pro každý pixel více než 600 výpočtů jen kvůli určení osvětlení – což je 16× nárůst oproti prvním hrám s touto technologií představeným před čtyřmi lety.

RTX Remix a nové AV1 enkodéry

GPU RTX řady 40 a DLSS 3 přinášejí novinky i tvůrcům využívajícím platformu NVIDIA Studio. 3D umělci tak mohou vykreslovat plně ray-tracované prostředí s přesnou fyzikou a realistickými materiály a zobrazovat změny v reálném čase bez nutnosti využívat proxy nástroje.

Při práci s videem i při živém streamování přinášejí nové GPU nejen vyšší výkon, ale také integraci nových duálních enkodérů AV1 osmé generace. Vývojová sada softwaru NVIDIA Broadcast má tři aktualizace, které jsou nyní k dispozici pro partnery, včetně odhadování výrazu tváře, očního kontaktu a vylepšení kvality virtuálního pozadí.

Stávající nabídku grafických nástrojů navíc brzy rozšíří i modifikační platforma NVIDIA RTX Remix umožňující vytvářet RTX remastery klasických her. RTX Remix umožňuje modderům snadno zachytit herní prvky nebo automaticky vylepšovat zobrazované materiály pomocí efektivních nástrojů využívajících AI. Mohou také rychle zpřístupnit RTX funkce jako ray tracing a DLSS.

GeForce RTX 4090 a 4080: Nová ultimátní GPU

RTX 4090 disponuje 76 miliardami tranzistorů, 16 384 CUDA jádry a 24 GB vysokorychlostní paměti Micron GDDR6X. Při hraní her ve 4K rozlišení trvale poskytuje více než 100 snímků za sekundu.

Ve hrách s plným ray-tracingem je RTX 4090 při zapnutí DLSS 3 až 4× rychlejší ve srovnání s RTX 3090 Ti minulé generace a DLSS 2. Je také až 2× rychlejší v současných hrách při zachování stejné 450W spotřeby. Nvidia slibuje také výborné akustické a teplotní vlastnosti.

Technické specifikace řady GeForce RTX 40
ModelRTX 4090RTX 4080 (16GB)RTX 4080 (12GB)
CUDA jádra16 3849 7287 680
Boost Clock2,52 GHz2,51 GHz2,61 GHz
Základní frekvence2,23 GHz2,21 GHz2,31 GHz
Paměť24 GB GDDR6X16 GB GDDR6X12 GB GDDR6X
Šířka sběrnice384 bitů256 bitů192 bitů
PCI Express 4. generace
RT jádra 3. generace
Tensor jádra 4. generace
NVIDIA DLSS3. generace
Encoder NVIDIA (NVENC)2 × 8. generace
Dekodér NVIDIA (NVDEC)5. generace
Encoder AV1Ano
Dekodér AV1
Maximální digitální rozlišení7 680 × 4 320
Konektory1 × HDMI, 3 × DisplayPort
HDMI2.1a (4K 120Hz HDR, 8K 60Hz HDR, VRR)
DisplayPort1.4a
HDCP2.3
Délka karty304 mmDle výrobce
Šířka karty137 mmDle výrobce
Provedení3 sloty (61mm)Dle výrobce
Maximální teplota90 stupňů
Spotřeba karty450 W320 W285 W
Požadovaný výkon850 W750 W700 W
Pomocné napájecí konektory3 × PCIe 8-pin OR2 × PCIe 8-pin  OR
 1 × 450 W (nebo lepší) PCIe Gen 51 × 300 W (nebo lepší) PCIe Gen 5

NVIDIA dále oznámila model RTX 4080, který uvede na trh ve dvou konfiguracích. RTX 4080 16 GB má 9 728 CUDA jader a 16 GB paměti Micron GDDR6X. Díky DLSS 3 bude v aktuálních hrách 2× rychlejší než GeForce RTX 3080 Ti a překoná i GeForce RTX 3090 Ti při nižší spotřebě. RTX 4080 12 GB má 7 680 jader CUDA, 12 GB paměti Micron GDDR6X a s DLSS 3 výkonově překonává RTX 3090 Ti, vlajkovou loď GPU předchozí generace.

RTX 4090 bude k dispozici od 12. října s doporučenou maloobchodní cenou začínající na 47 990 Kč.

Obě konfigurace RTX 4080 pak budou k dispozici v listopadu za ceny od 36 100 Kč (16 GB) a 27 100 Kč (12 GB).

Dostupnost

GPU GeForce RTX 4090 a 4080 budou u různých výrobců k dostání jako kustomizované karty, včetně modelů se základními i z výroby zvýšenými takty. 

Karty RTX 4090 a RTX 4080 (16 GB) budou k dispozici také přímo od společnosti NVIDIA v limitovaných edicích Founders Edition.

Video : 
Štítky: 

Podobné články

Acer rozšířil řadu herních produktů o nové grafické karty Nitro Intel Arc B-Series

11. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acer)
Společnost Acer oznámila rozšíření svého herního portfolia o nové grafické karty Nitro Intel Arc B-Series, které se vyznačují výhodným poměrem cena/výkon. Nové karty jsou vhodné například pro zákazníky, kteří chtějí vylepšit výkon svých počítačů v oblasti hraní her a tvorby obsahu. Čtěte více

Intel Arc B570 a B580: Tolik potřebná konkurence na trhu grafických karet?

6. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Intel)
Intel představil druhou generaci desktopových grafických čipů Arc řady B (označované také jako Battlemage), která se dle očekávání soustředí na cenu a hraní v rozlišení 1 440p, nikoli na maximální výkon. Čipy využívají inovovanou architekturu Intel Xe2 a dále zaujmou např. jednotkami pro AI výpočty nebo sadou technologií XeSS 2 pro zvýšení výkonu, plynulosti a odezvy během hraní her. Čtěte více
Jensen Huang, CEO společnosti Nvidia, představuje akcelerátor B200 a "superčip" GB200

Jaké novinky přinese architektura Nvidia Blackwell?

28. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
Společnost Nvidia představila novou generaci architektury, kterou budou využívat její budoucí GPU. Nová platforma se soustředí primárně na umělou inteligenci a měla by umožnit provoz LLM (velkých jazykových modelů) s miliardami parametrů, současně však s až 25× nižšími náklady a spotřebou energie než u předchůdců. Opět tak bude možné trénovat o něco větší a složitější AI modely. Čtěte více

Standard GDDR7 schválen. Přinese propustnost až 192 GB/s

12. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: JEDEC, TechPowerUp, Tomshardware.com)
Organizace JEDEC zveřejnila finální podobu standardu pamětí pro grafické karty GDDR7. Paměťové čipy pro grafické karty nadcházejících generací podle něho přinesou propustnost až 192 GB/s. Vedle zvýšení výkonu bychom se měli dočkat také lepší energetické efektivity a dalších inovací. Čtěte více