Náklady spojené s ransomwarovým útokem jsou 7× vyšší než samotné výkupné

27. 6. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Check Point)
Podle analýzy společnosti Check Point jsou náklady spojené s ransomwarovým útokem 7× vyšší než samotné výkupné. Platba výkupného je tak jen malou částí skutečných nákladů, které oběť ransomwarového útoku zaplatí. Kyberzločinci přitom obvykle požadují výkupné ve výši 0,7 % až 5 % ročního příjmu oběti.

V roce 2021 se zároveň výrazně snížila doba trvání ransomwarového útoku, a to z 15 dnů na 9. Celosvětově je ransomwarem týdně zasažena každá 53. organizace, což je meziroční nárůst o 24 %. Z výzkumu také vyplývá, že ransomwarové skupiny mají jasná pravidla pro úspěšné vyjednávání s oběťmi.

Check Point v průzkumu analyzoval databázi kybernetických incidentů Kovrr, která obsahuje mimo jiné informace o finančním dopadu útoků. Druhým zdrojem byla data o aktivitách ransomwarové skupiny Conti. Podařilo se tak získat ucelený obrázek o ransomwarových útocích z pohledu obětí i útočníků.

Z reportu vyplývá:

  • Zaplacení výkupného je pro oběť ransomwarového útoku jen malou součástí nákladů. Check Point odhaduje, že celkové náklady jsou 7× vyšší než částka, kterou organizace kyberzločincům zaplatí. Je totiž potřeba započítat náklady spojené s reakcí a obnovou, právní poplatky nebo náklady na monitoring.
  • Požadovaná částka výkupného závisí na příjmech oběti a pohybuje se v rozmezí od 0,7 % do 5 % ročního příjmu. Čím vyšší je roční příjem, tím nižší procento bude požadováno, aby výkupné nebylo neúměrně vysoké. Skupina Conti požadovala od svých obětí výkupné v hodně od jednotek po desítky milionů dolarů.
  • Délka ransomwarového útoku se v roce 2021 výrazně zkrátila, a to z 15 dnů na 9.

Ransomwarové skupiny mají jasná pravidla pro úspěšné vyjednávání s oběťmi a přizpůsobují tomu svou taktiku:

  • Základem je přesný odhad finanční situace oběti
  • Zhodnocení kvality ukradených dat a tedy určení vyjednávací pozice
  • Roli hraje pověst ransomwarové skupiny
  • Taktiku ovlivňuje také fakt, zda má organizace nějaké kybernetického pojištění
  • Roli hraje i přístup a zájmy vyjednávacího týmu oběti

„Většina výzkumů se zaměřuje na výkupné, ale jak se ukázalo, nejedná se zdaleka o konečné číslo. Kyberzločinci i oběti musí zvažovat mnoho dalších finančních aspektů. Kyberzločinci jsou při vyjednávání a definování výkupného velmi systematičtí. Nic není náhodné, vše je naplánováno dle jasně daných faktorů. Organizace, pokud nechtějí platit astronomické sumy, musí vybudovat robustní kybernetickou obranu a zejména dobře definovat plán reakce na ransomwarové útoky,“ uvedl Pavel Krejčí, Security Engineer z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

Štítky: 
Bezpečnost, Ransomware, Check Point

Podobné články

Celosvětové výdaje na kybernetickou bezpečnost letos vzrostou o 12,2 %

27. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
IDC očekává, že celosvětové výdaje na bezpečnost vzrostou v roce 2025 meziročně o 12,2 %. Rostoucí složitost a četnost kybernetických hrozeb - urychlená umělou inteligencí - nutí organizace přijímat pokročilejší obranná opatření. V důsledku toho se předpokládá, že výdaje na bezpečnost budou po období mezi lety 2023 až 2028 trvale růst až na 377 miliard dolarů. Čtěte více

Stabilní a odolný: Takový byl podle IDC vloni trh s bezpečnostními zařízeními

12. 3. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle společnosti IDC byly celkové tržby na trhu s bezpečnostními zařízeními stabilní. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 trh vykázal 1,5% růst v tržbách a dosáhly 5,1 miliardy dolarů (meziroční nárůst 77 milionů dolarů). Z hlediska tržeb si vloni nejlépe vedl region EMEA s meziročním nárůstem o 12,4 %. Dodávky činily 1,2 milionu kusů (2,7% nárůst ve srovnání se stejným obdobím roku 2023). Čtěte více

Boris Hlinka (Synology): Partneři oceňují náš provázaný ekosystém

27. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Borisem Hlinkou, produktovým manažerem společnosti Synology pro Českou republiku a Slovensko, jsme hovořili nejen o novinkách v portfoliu tohoto výrobce. Kromě samotných produktů jsme se zaměřili také na důležitost komplexního ekosystému, rostoucí roli modelu SaaS, význam doplňkových služeb nebo dnes všudypřítomnou umělou inteligenci. Čtěte více

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více