Trend akcelerační ekonomiky brzy dorazí i do Česka. O co vlastně jde?
„Důležité je na nic nečekat, protože Česká republika má velmi zajímavou pozici a ve spoustě ohledů dokážeme trend akcelerační ekonomiky vytěžit. Nesmíme si ale nechat ujet vlak,“ uvedla Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR.
Česko už je natolik součástí globální ekonomiky a propojeného světa, že by se měl trend brzy prosadit i na domácím trhu. „Otázka není zda, ale kdy. Tento trend se zrychluje. Ještě před deseti lety byl cloud v korporátním světě sprosté slovo a podívejme se dnes. Blížíme se pověstnému Gladwellovskému bodu zlomu. Žádný nový byznys nevzniká jinde než v cloudovém prostředí,“ poznamenal spoluzakladatel 6D Academy Petr Beneš.
Potřebné technologie už máme
S nevyhnutelností trendu souhlasí i Součková: „Akcelerační ekonomiku už tu prakticky zažíváme. Proto jsme ji také zvolili jedním z hlavních témat naší výroční konference SAP NOW, která v Praze proběhla tento týden.“
Poslední roky byly podle divizního ředitele ACTUM Digital Michala Fedorka důkazem, že pro rozsáhlé implementace nových technologií trvající několik let už v současnosti není místo. „Rychle se měnící obchodní modely a požadavky koncových zákazníků vytváří velký tlak na rychlost spuštění. Využití umělé inteligence, strojového učení a zároveň cloudových technologií vyžadujících minimální úsilí pro maximální užitek nám pomáhá lépe reagovat na tyto potřeby. Trend akcelerační ekonomiky se postupně začíná prosazovat i na lokálním trhu a zrychlil zejména kvůli covidové krizi, která donutila velké množství firem přehodnotit nejen interní procesy, ale také přístup ke svým zákazníkům,“ doplnil Fedorko.
Trend ale přináší i stinné stránky. Podle Petra Beneše přispěje k dalšímu rozevírání nůžek mezi úspěšnými a méně úspěšnými. Před přílišnou euforií varuje i CEO společnosti KCT Data Evžen Mayer. „Často jde víc o líbivé proklamace než realitu fungování firem. U digitální transformace je naprosto esenciální důsledně hlídat přidanou hodnotu pro core byznys zákazníka v relaci na jeho každodenní provoz a reálné možnosti digitalizace dílčích procesů.“
Potřebné technologie mají firmy již k dispozici. Mayer proto zdůrazňuje, aby se zaměřily na jejich správnou implementaci a využití. Za klíčové považuje spolupráci mezi zákazníky a dodavateli a hloubkové pochopení podstaty byznysu i každodenních potřeb firem.
Krize odhalila úskalí digitalizace českých firem
Koronavirová pandemie i válka na Ukrajině odhalily sílu technologií při digitalizaci interních procesů ve firmách i vztahu se zákazníky. Michal Fedorko upozorňuje na častou překážku, které firmy čelí. „Primární bariéra, kterou musíme překročit je, jak vhodně tyto technologie zakomponovat do běhu našich firem a také díky nim provést změny v organizacích, které budou znamenat skutečný přerod v digitální podniky a nikoli pouze ‚digitalizaci‘ starých postupů.“
Jeho slova potvrzuje i nedávná studie společnosti Boston Consulting Group. Ta odhalila, že se 80 % firem spoléhá na digitální produkty a služby při řešení obchodních výzev, ale jen necelé třetině z nich se daří digitálně transformovat své podnikání.
Turbulentní situace na trzích posledních let u českých firem odhalila i další nedostatky. „Fandím českým firmám, jsem patriot, a když vidím, co se děje ve zbytku Centrální Evropy a na Balkáně, mám trochu strach, aby nám takzvaně neujel vlak. Dobré směřování vidím zatím jenom u pár jednorožců, kteří mají digitální strategie s jasným plánem a jasně vytyčenými cíli,“ uvedl ředitel z poradenských služeb Deloitte Jan Šťastný.
Hlavní úskalí vidí v tom, že české společnosti digitalizují většinou procesy, u kterých mohou jednoduše vypočítat budoucí přidanou hodnotu digitalizace, ale do komplexnějších projektů se nepouští. Tím pádem firmám chybí flexibilita, kterou by s sebou měla celková digitalizace přinášet.
Firemní IT už není „černou skříňkou“
Při pohledu do budoucna se kromě potřeby neustálé a smysluplné digitalizace budou domácí firmy muset zaměřit i na hledání způsobů, jak se přiblížit svým zákazníkům a zlepšit své služby. Bez nich jim podle Michala Fedorka hrozí, že přijdou o svůj podíl na trhu, protože postupující digitalizace a globalizace snižují bariéry vstupu pro silné zahraniční hráče na český trh.
„Musíme se také lépe naučit, jak svůj business vyvážet do zahraničí, aby se i domácí firmy mohly stát dravci na nových trzích. K tomu všemu nám pomáhají snadno škálovatelné cloudové technologie s krátkou dobou implementace. Čas je dnes určující veličinou,“ dodal Fedorko.
České firmy by se měly i nadále soustředit na pokračující zjednodušování, zrychlování a větší intuitivnost. Petr Beneš předvídá, že nadcházející roky budou o odvaze dělat radikálnější kroky ve změnách aplikační architektury směrem k otevřenosti. Výzvou pak bude sladit obchodní očekávání a jim odpovídající cloudová flexibilní řešení s požadavky na bezpečnost a řízení rizik.
Odvahu zmiňuje i Hana Součková. Firmám radí, aby se nebály, dávaly si ambiciózní cíle a udržely si motivaci neustále inovovat. „Pokud chceme v prostředí silné zahraniční konkurence uspět, měli bychom být i o krok napřed v porozumění, co nám digitalizace i akcelerační ekonomika mohou přinést. Jinými slovy vystoupit ze stínu staré IT logiky, že to je taková černá skříňka, která občas něco udělá, ale přistoupit k tomu tak, že IT už se stává byznysovou službou, která by měla podporovat obchodní cíle firmy.“