Infografika: Jsou Češi a Slováci digitálními národy nebo spíš končí u Facebooku?
Naprostá většina Čechů i Slováků (přes 80 %) každodenně používá e-mail. Následují sociální sítě – ty každý den otevírají zhruba tři čtvrtiny lidí v obou státech. Polovina každodenně používá online bankovnictví a nějakou formu zábavy, ať už jde o streamování videa, hudby či hraní her nebo hazard. Necelých 40 % Slováků také na každodenní bázi nakupuje online a 20 % chodí na online bazary. Mezi Čechy je to velmi podobné.
Základní online potřeby? E-maily, sociální sítě, zábava a nově jídlo
Nezanedbatelný podíl obou národů používá online služby, které byly před pandemií ještě málo populární. Několikrát do týdne si dovážku jídla online objednává každý pátý Čech či Slovák. Při covidových lockdownech, kdy restaurace fungovaly jen v rozvážkovém režimu, si lidé na tuto službu zvykli a ani s rozvolněním už ji neopustili. Nemálo lidí mělo v posledním roce zkušenost s online vzděláváním (26 % SR, 29 % ČR) či online volnočasovými aktivitami, jako jsou cvičení, hobby a kurzy (17 % SR, 20 % ČR).
Digitalizace komunikace s úřady jde pomalu
Okolo 21 % Čechů i Slováků v posledním roce také online komunikovalo s úřady nebo zdravotními pojišťovnami. „Je sice znát, že covid donutil úředníky i lidi, aby komunikaci přenášeli do online prostředí, přesto ale zůstávají osobní návštěvy a papírová komunikace standardem. Prostor pro zlepšení digitální komunikace v úředních záležitostech je stále ohromný,” uvedl k výsledku zakladatel a šéf Solitei Martin Cígler.
Slováci jsou digitálnější než Češi
Na Slovensku převládají lidé, kteří o sobě tvrdí, že technologické novinky a aplikace vyhledávají. Do této kategorie se zařadilo 38 % tamních respondentů. O procento méně bylo těch, kteří údajně už žádné nové digitální pomůcky nepotřebují. Právě do této skupiny se zařadilo nejvíce dotazovaných v Česku (42 %). Čechů, kteří jdou novým aplikacím proaktivně naproti, je třetina.
To, že si Slováci zřejmě nové technologie a aplikace osvojují rychleji než Češi, potvrzuje i otázka týkající se toho, jaké komunikační kanály oba národy využívají se svými blízkými. Zatímco v Česku stále převládá klasický telefonický hovor (45 %), Slováci se svými blízkými nejčastěji volají prostřednictvím aplikací, jako je Whatsapp, Messenger apod. (40 %). Telefonát volí o tři procenta méně respondentů. Třetím nejpopulárnějším kanálem pro komunikaci s blízkými je v Česku (17 %) i na Slovensku (19 %) chat.
Online nakupování, bankovnictví a zábava ano, digitální účetnictví ještě ne
Byť online verze mnohých ještě donedávna čistě offline oblastí se v životech Čechů a Slováků ujaly na každodenní bázi, některé činnosti řeší stále postaru. To je případ třeba účetnictví. Byť existuje řada nástrojů, které účetnictví automatizují nebo přinejmenším zpřehledňují a zjednodušují, největší podíl Čechů (30 %) i Slováků (34 %) ho raději delegují na někoho jiného, například v podobě účetní.
V počítačových tabulkách si účetnictví vede 11 % Čechů a 15 % Slováků. Na papíře jde o 14 % Čechů a 18 % Slováků. Nějaký digitální účetní nástroj používají jednotky procent lidí.
„Digitálních nástrojů pro vedení účetnictví přitom existuje celá řada. Dokážou usnadnit práci a bývají i zadarmo. Je proto zajímavé, že v obou národech stále existuje více lidí, kteří se raději vypisují s počítačovými nebo dokonce papírovými tabulkami,” uzavřel Cígler.