Velkoformátový tisk aneb Věk zakázkového designu

2. 2. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: HP Inc.)
Ještě před propuknutím pandemie se designové disciplíny stále výrazněji pohybovaly od lineárního a analogového světa k digitálnímu a programatickému. Tisk a tiskový design nebyly v tomto směru výjimkou. Reakce na covid-19 tento dále trend urychlí.

Značení sehrává zásadně novou úlohu, neboť lidem dává pocit, že mohou být během pandemie v bezpečí a mohou pokračovat v „běžném“ životě. Žádná smysluplná kampaň v oblasti veřejného zdraví nemůže uspět, pokud neposkytne veřejnosti správné informace způsobem, jenž je snadno srozumitelný a na základě kterého lze snadno jednat. Profesionálové v oboru designu a velkoformátového tisku mají zásadní vliv na to, aby se tak stalo.

Například v červnu minulého roku se společnost HP spojila s technologickou firmou 3M a vytvořila řadu šablon značek pro ochranu veřejného zdraví, jejichž smyslem je sdělovat veřejnosti důležité zprávy týkající se onemocnění covid. Šlo o pokyny k dodržování rozestupů a hygienických pravidel – používat je může kdokoli, a to prostřednictvím PrintOS a HP Applications Center.

Zde nalézáme jeden ze způsobů, jakým design – a konkrétně design pro tisk – zareagoval na výzvy, před kterými stojíme. Jakkoli je naléhavá krátkodobá potřeba informací o veřejném zdraví důležitá, bude tiskový design pravděpodobně jen prvním z mnoha způsobů, jakým tato disciplína zareaguje na realitu transformovaného světa.

Navrhování v distribuovaném světě

V New Yorku, v jednom z předních světových center pro profese související s designem, jako je architektura a grafický design, se vrátilo zpět do kanceláří jen osm procent pracovníků. V nedávném průzkumu, provedeném mezi americkými pracovníky, uvedlo 69 procent respondentů, že by raději pokračovali v práci z domova.

Stejně jako všechny ostatní musí nyní i kreativní profese najít způsob, jak se přizpůsobit nové realitě práce na dálku v distribuovaných týmech, světu, ve kterém designéři, jejich zákazníci a jejich publikum tráví alespoň tolik času v domácích kancelářích jako ve studiích, podnikových kancelářích a veřejných prostorách. Kvůli tomu budou flexibilita a úpravy dle individuálních potřeb důležitější než kdykoli dříve,“ uvedla Erika Lindauerová, ředitelka HP pro Českou republiku a Slovensko.

Jednou zjevnou reakcí na nový standard je vytvoření velkoformátových tiskáren a dalších designérských nástrojů, jež jsou kompaktní, snadno se ovládají a udržují, tak aby byly vysoce kvalitní, ale také vhodné pro použití v domácí kanceláři. A tyto tiskárny musí samozřejmě také řešit zvýšenou poptávku po udržitelně vyrobených produktech.

Pro mnoho lidí to znamená, že domácí kanceláří se stal hostinský pokoj. V menších bytech bude mít pravděpodobně velikost jen 3 × 4 metry – a dokonce i tento omezený prostor pravděpodobně slouží také jako skladiště nebo zastává nějakou další doplňkovou funkci. Cílem je tedy vytvořit tiskárny, kombinující velkoformátový tisk s kompaktním designem bez kompromisů v otázkách udržitelnosti.

Takové tiskárny musí spotřebovávat méně inkoustu, dále tam, kde je to možné, využívat recyklované materiály a také se snadno a rychle konfigurovat a překonfigurovávat a zároveň umožňovat snadnou a efektivní spolupráci. Naštěstí reprezentují právě oblasti, jimž společnost HP při vývoji nejnovějších velkoformátových tiskáren HP DesignJet dává přednost,“ doplnila Erika Lindauerová.

Ať už jde o úzký pracovní vztah uměleckého ředitele a textaře v klasickém kreativním týmu nebo o vzájemně propojené pracovní postupy architekta a stavebního inženýra – průmyslový design a kreativní odvětví spoléhají na úzkou spolupráci profesionálních odborníků. V nové realitě distribuované práce kreativní odborníci naléhavě vyžadují flexibilní nástroje pro návrh a tisk, aby vyhověli potřebě spolupracovat, sdílet a revidovat práci v reálném čase, i když se fyzicky nacházejí na různých místech.

To znamená větší využití cloudových úložišť a platforem pro distribuci obsahu, které jsou do procesu navrhování integrovány těsněji než v minulosti. Kontrola verzí se stane také důležitější – pokud už nesedíte vedle svých spolupracovníků, nemůžete jen tak křiknout přes stůl, abyste zjistili, kdo na čem pracuje.

Personalizace pracovních postupů, zařízení a designérských nástrojů pro distribuovanou práci – z domova, z kanceláře i přímo na místě – se také stane zásadním faktorem úspěchu kreativních pracovníků. Firmy si musí pořídit zařízení a designérské nástroje potřebné k tomu, aby se tomuto novému stylu práce co nejdříve přizpůsobily.

Oprávnění uživatelé by také měli mít možnost odesílat soubory do distribuovaných zařízení, např. skenerů a velkoformátových tiskáren, a rovněž z nich. To kreativním profesím umožní v reálném čase kontrolovat, připomínkovat a upravovat soubory stejně jako při práci na jednom pracovišti.

Obchody nabízející tiskové služby se musí potkávat se zákazníky tam, kde jsou – tedy online

Při pohledu za hranice základní spolupráce by poskytovatelé tiskových služeb měli očekávat nárůst poptávky po rychloobrátkovém značení a další designérské práci. V některých jurisdikcích se předpisy a pokyny, jimiž se řídí pravidla pro dodržování rozestupů, mění téměř každý týden.

Je nepravděpodobné, že by se tato situace v krátkodobém až střednědobém horizontu změnila, stále je totiž třeba reagovat na nejnovější informace o veřejném zdraví. Pokud například nová opatření k dodržování rozestupů změní způsob, jakým musí nakupující procházet prodejnou, existuje velká šance, že bude nutné stávající reklamní i navigační značky v obchodě upravit – rozhodně nebude stačit, když se jinak rozmístí,“ upozornila Erika Lindauerová z HP.

Aby bylo možné zajistit rychlou změnu designu a tisk a respektovat přitom pravidla pro sociální odstup vůči svým zákazníkům, budou muset designérská studia při komunikaci využívat stejné funkce vzdálené spolupráce a společného navrhování, jaké ke spolupráci na dálku využívají grafikové a architekti.

Zákazníci musí mít možnost zasílat instrukce poskytovateli tiskových služeb, posílat soubory a korektury, aniž by museli provozovnu fyzicky navštívit. V zájmu procesu finalizace definitivního návrhu musí umět tisknout – a umožnit tisknout totéž i ostatním – první hrubé koncepty, pracovní verze a další, ještě nikoli finální verze v různých velikostech, nastaveních kvality, to vše z různých míst.

Kamenné tiskárny, které mají technologie a odborné dovednosti k tomu, aby mohly tyto služby poskytovat, tj. vytvářet na míru šité velkoformátové produkty způsobem odpovídajícím postpandemickým potřebám a způsobům práce, se stanou těmi podniky, které budou během příštích dvanácti měsíců prosperovat. A navíc dobrá zpráva říká, že co se zrodí z nutnosti, může se z dlouhodobého hlediska ukázat být výhodou. Větší personalizace a přizpůsobení výroby potřebám zákazníka minimálně znamená méně odpadu, což je jednoznačně dobré z finančního hlediska i pro životní prostředí.

Rovněž není důvod se domnívat, že se praxe – ať už v oblasti designu nebo v profesionálních tiskových službách – jednoduše vrátí k normálu, až pandemie konečně pomine. Zákazníci a kolegové, kteří si zvyknou na skenování, tisk, navrhování, úpravy a spolupráci odkudkoli, se pravděpodobně nebudou chtít vrátit k omezujícím způsobům práce.

Vzhledem k tomu, že činnost designérských profesí se zásadně mění, budou investice určené k dlouhodobé podpoře změn pravděpodobně přinášet zdravé výnosy ještě dlouho poté, co se covid-19 stane bolestnou, ale naštěstí uzavřenou kapitolou v učebnicích dějepisu.

Profilová karta firmy

HP Inc.

HP Inc.

Naší vizí je vytvořit technologii, která každému změní život k lepšímu – každému člověku, každé organizaci a každé komunitě na celém světě – a to kdekoli. To nás motivuje a inspiruje dělat to, co děláme. A vyrábět to, co vyrábíme. Objevovat a znovuobjevovat. Vytvářet technologie, které ohromují. Nepřestáváme jít energicky za svým, protože ani vy nepřestáváte. Také znovuobjevujete způsob, jakým pracujete. Jakým si hrajete. Jakým žijete. Díky našim technologiím znovuobjevíte svět.

To je naše poslání. To je společnost HP v novém kabátě.

Zobrazit detail firmy

Podobné články

Velkoformátové tiskárny Canon imagePROGRAF TZ a TX zvyšují kvalitu tisku i produktivitu

25. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canon)
Společnost Canon uvádí na trh další zařízení z úspěšné řady imagePROGRAF TZ a TX - imagePROGRAF TZ-32000 a imagePROGRAF TX-4200/TX-3200. Nové pětibarevné tiskárny jsou vhodné pro tisk v aplikacích CAD či GIS nebo produkci plakátů. Přístroje se uplatní v řadě oborů včetně architektury, projektování, stavebnictví a výroby, u poskytovatelů tiskových služeb i ve veřejných institucích. Čtěte více

Epson uvádí na trh tiskárny SureColor F9500 a SC-F9500H

19. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Epson)
Společnost Epson rozšiřuje svou úspěšnou řadu nejprodávanějších 64" sublimačních tiskáren pro Evropu o dva nové modely. Inovativní modely SureColor F9500 a SC-F9500H nahradí modely SureColor F9400 a SC-F9400H a nabídnou výrazné zlepšení produktivity, praktičnosti a kvality obrazu. Čtěte více

Canon na veletrhu drupa uspořádá evropské premiéry tiskáren knih, etiket i reliéfu

28. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canon)
Jeden z největších stánků o rozloze přes 4 600 m2, komplexní portfolio pro poskytovatele tiskových služeb včetně několika evropských premiér a multismyslový zážitek k tomu. To vše si společnost Canon připravila na veletrh drupa 2024, který se koná v německém Düsseldorfu od 28. května do 7. června 2024. Čtěte více

Epson uvedl na trh novou velkoformátovou tiskárnu SureColor P20500

13. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Epson)
Společnost Epson uvedla na trh nástupce své velkoformátové produkční tiskárny SureColor SC-P20000 a posílila tak svou stále významnější pozici na trhu s vysoce kvalitními fotografickými tiskárnami na vodní bázi určenými pro tisk uměleckých děl. Čtěte více