Jaké výzvy čekají na obchodníky v roce 2021?

5. 1. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Pipedrive)
Doma je tam, kde je kancelář. Tato parafráze vystihuje nejnovější pracovní trendy, se kterými se budou muset obchodníci a další specialisté v první linii vypořádat v roce 2021. Zatímco dříve obcházeli klienty a byli s nimi takřka každý den v intenzivním kontaktu, nyní se jejich práce od základu mění.

Série lockdownů měly a budou mít dopad na způsob práce, podobu kanceláří, využívání moderních technologií a služeb. Tomu se budou muset přizpůsobit i obchodníci, kteří se již nemohou tolik spoléhat na osobní jednání, ale budou rovněž potřebovat kvalitní digitální nástroje usnadňující jejich práci. Startup Pipedrive, který přináší obchodníkům efektivní CRM platformu pro řízení prodejů, vidí hlavní trendy ve flexibilním přizpůsobení práce z domova a kanceláří, jasnou dominanci cloudu či změny ve spolupráci mezi týmy.

„Práce obchodníků se od prvního lockdownu dramaticky změnila, místo setkávání se s klienty byli najednou celý den na příjmu a museli vyřizovat kolem 50 hovorů denně. To vše v domácím prostředí, bez možnosti úniku před dětmi, domácími mazlíčky či hlučnými sousedy. Koronakrize obchodníkům ukázala, že domácí kancelář je víc než jen ergonomická židle a vyhovující stůl. Zatímco o kvalitu pracovního prostředí se může každý zasadit sám, s kvalitou samotné odvedené práce může a musí pomoct každý zaměstnavatel. Prvním krokem je vybavit své obchodníky odpovídajícími digitálními nástroji pro organizaci práce, řízení prodejů a udržování workflow. Potřebují tedy v první řadě efektivní CRM s integrovaným nástrojem pro generování leadů, vždy dostupných v jednotné databázi. Spolupráce mezi marketingovými a obchodními rolemi byla velká výzva už před pandemií. Nyní, když pracuje většina týmu z domova, tak se bez sjednocujících nástrojů prakticky neobejdou. Navíc efektivní nástroj na generování a správu leadů šetří čas a pomáhá se soustředit na ty nejdůležitější,“ uvedl Tomáš Řehoř, manažer vývoje Pipedrive.

V době, kdy může kdykoli dojít k lockdownu a společnost i ekonomika se ženou od jednoho extrému k druhému, je nesmírně složité udržet si zdravý životní rytmus. Work-life balance, home office a vzdálená spolupráce tak budou ještě dlouhou dobu oblasti, se kterými se budou muset jednotlivá HR oddělení vypořádat

Cloud se stane mainstreamem

Nové cloudové nástroje umožňují lidem pracovat odkudkoli. Nastal obrovský boom cloudových call center či videokomunikačních platforem. Souběžně s tím vzrostlo i množství požadavků na integrace a poskytování detailních informací ohledně API.

Druhou velkou oblastí, na kterou se bude upínat pozornost, je bezpečnost a soukromí. Bezpečné VPN připojení se stane pro každou firmu základní potřebou, stejně tak ale budou firmy vyžadovat zodpovědné chování od svých zaměstnanců, včetně požadavků na zabezpečení domácího Wi-Fi připojení.

Nové příležitosti a změny obchodních modelů

Zatímco některá tradiční odvětví zažívají nebývalý odliv zákazníků, objevil se bezpočet příležitostí a dokonce i nových odvětví. Změny zaznamenala logistika, jídlo s sebou se stalo synonymem pro restaurace a změny se udály i na poli potravin samotných. „Jedině ten, kdo se dokáže flexibilně přizpůsobovat změnám, může vzejít z krizí jako vítěz. Sledování trendů je velkým úkolem všech obchodníků, kteří chtějí být vždy o krok dále před konkurencí. Měli by se proto věnovat rešerším, sledování novinek na trhu, ale především naslouchání potřebám zákazníků a navrhování řešení jejich problémů,“ dodal Tomáš Řehoř.

Velkou výzvu bude rovněž představovat týmová spolupráce – a to jak z pohledu obchodníků, tak i manažerů. Změnil se způsob onboardingu, ztížily se podmínky pro zaučení a přebírání poznatků od nových kolegů. Manažeři se dosud spoléhali při předávání zkušeností zejména na kancelářský život, kde je možné snáze využívat různých couchingových a mentoringových taktik. Spontánní konverzace, schůzky jeden na jednoho, společné obědy, to vše zásadně urychluje zaučení nových členů týmu.

Obchodníci budou více odkázáni sami na sebe

Z hlediska procesů se pak změnil i způsob, jakým obchodníci řeší problémy. V kanceláři se stačí zeptat vedle sedícího kolegy nebo zajít do vedlejší kanceláře za seniorním manažerem. I jednoduché problémy je třeba řešit prostřednictvím Slacku s násobně delším časem potřebným na celý proces. S tím souvisí i chybějící psychická podpora – po ruce není nikdo, o koho by se dalo v těžké chvíli opřít. „Velkou výzvou pro příští rok bude samota. Svědčí o tom i vzrůstající počet projektů, které se starají o duševní zdraví zaměstnanců. A vidím v tom i velkou příležitost: podívat se na svůj život z jiné perspektivy, starat se o zdravý životní styl, psychohygienu, trávit více společného času s rodinou a udržovat kontakt s přáteli,“ uzavřel Tomáš Řehoř.

Podobné články

Jak mohou pomoci AI agenti, když klesá důvěra spotřebitelů v obchodníky?

18. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Nejnovější průzkum společnosti Salesforce ukazuje, že důvěra spotřebitelů vůči komerčním společnostem je rekordně nízká a že umělá inteligence zvyšuje nároky na značky. V současné době se 60 % spotřebitelů domnívá, že díky pokroku v oblasti AI je důvěra ještě důležitější. Čtěte více

Zodpovědnost za tvorbu cen se přesouvá na prodej a marketing

17. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Vendavo)
Zodpovědnost za tvorbu cen se u obchodních firem pomalu přesouvá z oddělení financí na oddělení prodeje a marketingu, a to především z důvodu stávající ekonomické volatility. Stále důležitější dovedností zaměstnanců týmů zodpovědných za tvorbu cen je pak datová analytika. Větší polovina organizací již při cenotvorbě alespoň částečně využívá umělou inteligenci. Čtěte více

Jak utužit vztahy a komunikaci se zákazníky aneb byznys není jen o prodeji

20. 2. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Pipedrive)
Utužování vztahů, zlepšování komunikace a zjednodušení interakce se zákazníkem je mezi obchodníky stále žhavé téma. Na co si dát při budování a posilování vztahů pozor a jak využít CRM platformu naplno? Čtěte více

Inovace jsou klíčem k přežití

23. 12. 2022. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Pandemie i současná krize dodavatelského řetězce mění přístup firem k digitální transformaci a inovacím. Do digitalizace masivně investují maloobchodníci a cloudové služby se stále častěji prosazují i v konzervativním oboru bankovnictví. Čtěte více