Nový grafický výstup VirtualLink kombinuje obraz, USB i napájení

24. 7. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: VirtualLink, Anandtech)
Již brzy se na grafických kartách začneme setkávat se zbrusu novým rozhraním. Za novým konektorem stojí firmy NVIDIA, Oculus, Valve, AMD a Microsoft, fyzicky nabyde podoby portu USB typu C a jeho nejběžnějším uplatněním bude připojení brýlí pro virtuální realitu.

Díky propojení obrazového výstupu, rozhraní USB i napájení do jediného kabelu se tak do budoucna výrazně usnadní připojování brýlí pro virtuální realitu k počítačům a dalším zařízení. Díky zmenšení počtu fyzických konektorů nebude problém virtuální realitu provozovat ani na menších zařízení, než tomu bylo doposud, typicky například hlavně u notebooků, nebo třeba dostatečně dimenzovaných tabletů.

VirtualLink bude fungovat jako alternativní mód USB typu C, který zároveň přenáší čtyři linky rozhraní DisplayPort (HBR3), datovou linku USB 3.1 (Gen 2) a napájení (až 27 W). Díky tomu, že rozhraní je primárně navrženo pro připojování VR headsetů, jsou jim přizpůsobeny i kritické vlastnosti, jako je co nejnižší letence a vysoká datová propustnost.

Díky přítomnosti čtyř linek rozhraní DisplayPort HBR3, tedy ekvivalentu konektoru DisplayPort 1.4, by mělo být možné přenášet obraz v rozlišení až 4K při frekvenci 120 Hz a osmibitových barvách. Je tedy o více než dvojnásobnou hodnotu ve srovnání s VR řešeními, jako jsou Oculus Rift či HTC Vive.

Novinka byla vyvinuta jako otevřený průmyslový standard, za kterým stojí sdružení firem vedených společnostmi NVIDIA, Oculus, Valve, Microsoft a AMD, a bude samozřejmě dostupný i pro další výrobce.

Zatím nejsou k dispozici žádné další oficiální informace, kdy by se mohlo objevit nové rozhraní oficiálně na trhu, spekuluje se však například o tom, že by se tak mohlo stát již v nadcházející generaci grafických karet Nvidia (Turing?).

Štítky: 
VirtualLink, Grafické karty, Oculus, AMD, HTC, Intel, Microsoft, Nvidia