Rok 2016 podle Datartu: Jedničkou byly kuchyňské spotřebiče, skokanem nositelná elektronika
„Češi jsou, co se týče chytrých spotřebičů do domácnosti, zatím poměrně konzervativní. I proto výrobci řadu produktů pro český trh ani nedovážejí. Ve světě jsou již dostupné ledničky s obrovskými dotykovými panely, internetovým připojením a kamerami uvnitř, kdy se zákazník vzdáleně připojí například z obchodu ke své ledničce a zjistí, co má uvnitř. S těmito výdobytky techniky se u nás setkáte opravdu sporadicky. Češi sázejí na užitnou hodnotu a kvalitu,“ řekla tisková mluvčí Datartu Iva Pavlousková.
Výjimkou, jež potvrzuje v poptávce po chytrých spotřebičích pravidlo, jsou chytré televize a domácí multimediální systémy. Lidé se naučili na televizích přehrávat obsah z flashdisku, televizi propojují s mobilním telefonem kvůli prohlížení fotografií a využívají i jejich další chytré funkce.
Zájem rostl v roce 2016 nejvíce u těchto kategorií:
- drony – nárůst prodejů oproti roku 2015 o 100 %;
- nositelná elektronika - nárůst prodejů oproti roku 2015 o více než 100 %;
- produkty související s virtuální realitou (brýle, hry, apod.);
- produkty pro chytrou domácnost.
Pokles zájmů zaznamenal Datart hlavně u těchto kategorií:
- tablety – prodeje se snížily o polovinu; ohrožují je zejména mobilní telefony s velkými displeji a lehké notebooky s dlouhou výdrží baterie a zařízení 2v1;
- přehrávače optických disků (DVD, Blu-ray);
- fotorámečky.
Výrazně se za poslední roky změnil také pohled na elektrickou energii a energetickou náročnost spotřebičů. Zákazníci se o energetickou spotřebu velice zajímají, a to nejen u žárovek, ale zejména u velkých spotřebičů, jako jsou ledničky, mrazáky, myčky, pračky. Energetická náročnost je pro ně jedním z nejdůležitějších parametrů při výběru.
Trendy pro příští rok
„V příštím roce očekáváme výrazný růst zájmu o produkty související se zdravým životním stylem, od přípravy jídla přes produkty péče až po sledování stavu kondice. Po letošním útlumu věříme, že dojde také k růstu prodejů televizí, zejména ve spojitosti s novou digitalizací a vysíláním ve 4K rozlišení,“ uzavřela Iva Pavlousková.