Spam ve druhém čtvrtletí ovládly nigerijské dopisy

20. 8. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Kaspersky Lab)
Nevyžádané zprávy se ve druhém čtvrtletí roku 2015 dle analýzy Kaspersky Lab nesly ve znamení e-mailů založených na skutečných událostech. Takzvané nigerijské dopisy zneužívaly tematiku zemětřesení v Nepálu, prezidentských voleb v Nigérii či olympiády v Rio de Janeiru. Cílem bylo získat osobní údaje a dobrovolné příspěvky od uživatelů po celém světě.

Přestože podíl spamu v e-mailové komunikaci klesl oproti minulému čtvrtletí o 5,8 procentního bodu (z 59,2 % na 53,4 %), ve druhém čtvrtletí značně narostlo zneužívání světových událostí v nevyžádané poště. Některé zprávy obsahovaly podvodné sdělení žádající příjemce o poskytnutí příspěvku na pomoc obětem zemětřesení v Nepálu. V další hromadné poště se podvodníci snažili nalákat příjemce na sumu dvou milionů dolarů, kterou byl údajně nově zvolený prezident Nigérie připravený zaslat uživateli jako kompenzaci. Jiné e-maily obsahovaly podvodné oznámení o výhře vstupenek na olympijské hry v Brazílii v roce 2016. Cílem bylo přimět příjemce k poskytnutí osobních údajů za účelem obdržení výhry.

Ve druhém čtvrtletí došlo k výrazným změnám v první trojici zemí, do nichž nejčastěji škodlivé hromadné e-maily směřují. První místo obsadilo s 19,59 % Německo, které bylo v předchozím čtvrtletí čtvrté. Velká Británie, která byla v prvním čtvrtletí na čele žebříčku, klesla s 6,31 % na druhé místo a na třetím místě skončila s 6,04 % Brazílie. Čtvrté místo patří zemi, na kterou tradičně škodlivé e-maily nejvíce cílí, tedy USA (5,03 %). Páté skončilo Rusko s 4,74 %, které bylo v prvním čtvrtletí na desáté pozici. Největšími zdroji spamu zůstaly USA (14,59 %) a Rusko (7,82 %). Následovala Čína (7,14 % oproti 3,23 % v Q1), Vietnam (5,04 % oproti 4,82 % v Q1), Německo (4,13 % oproti 4,39 % v Q1) a Ukrajina (3,90 % oproti 5,56 % v Q1).

Od začátku roku došlo k celosvětovému poklesu spamu v e-mailové komunikaci. Tento trend se ale téměř zastavil. Ve druhém čtvrtletí se podíl ustálil a pohyboval se mezi 53,5 % (duben) a 53,23 % (červen).

Na špici žebříčku škodlivých programů zaslaných e-mailem se umístil Trojan-Spy.HTML.Fraud.gen. Ten je podvodnou HTLM stránkou napodobující důležité sdělení například od velké obchodní banky, online obchodu či vývojáře softwaru. Na této stránce musel uživatel zadat svá osobní data, která byla následně přeposlána kyberzločincům.

Štítky: 
Bezpečnost, Spam, Malware, Kaspersky

Podobné články

Boris Hlinka (Synology): Partneři oceňují náš provázaný ekosystém

27. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Borisem Hlinkou, produktovým manažerem společnosti Synology pro Českou republiku a Slovensko, jsme hovořili nejen o novinkách v portfoliu tohoto výrobce. Kromě samotných produktů jsme se zaměřili také na důležitost komplexního ekosystému, rostoucí roli modelu SaaS, význam doplňkových služeb nebo dnes všudypřítomnou umělou inteligenci. Čtěte více

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více

Patrick Müller (Sophos): Budoucnost je ve spravovaných službách

10. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Patrickem Müllerem, senior channel manažerem společnosti Sophos, jsme hovořili o aktuálním dění v oblasti kybernetické bezpečnosti. V rozhovoru se můžete dočíst nejen o aktuálních trendech v segmentu cyber security, ale také o příležitostech, které vám v kombinaci s produkty a službami společnosti Sophos přináší. Čtěte více

Prodej bezpečnostních zařízení ve 2. čtvrtletí 2024 meziročně vzrostl

16. 9. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celkové tržby z prodeje bezpečnostních zařízení ve druhém čtvrtletí roku 2024 meziročně vzrostly o 0,5 % na 4,2 miliardy dolarů, což představuje oproti druhému čtvrtletí roku 2023 nárůst o 20 milionů dolarů. V objemu prodej naopak meziročně klesl o 4,3 % na milion kusů. Čtěte více