Pracoviště nové generace dle Dimension Data

27. 4. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Dimension Data)
Společnost Dimension Data prezentovala na konferenci Cisco Connect aktuální příležitosti v oblasti Next Generation Workspace, kde shrnula nové pohledy na způsob a místo vykonávání práce.

Způsoby práce se neustále vyvíjí. Ostatně obdobně, jako celý svět okolo nás. Zejména mladší generace, někdy označované jako Y a Z, očekávají od zaměstnání a výkonu práce něco jiného, než jejich předci. Nejde přitom jen o požadavky na zajímavou a tvůrčí činnost nebo o lepší finanční ohodnocení a více dovolené. Více se cení větší flexibilita, časová svoboda a možnost lépe skloubit pracovní a soukromý život. Tyto změny ovšem nelze chápat jako revoluční obměnu. Ve skutečnosti jde o evoluci a z velké části i o přirozený důsledek možností, které přinášejí nové technologie.

Pojem Next Generation Workspace, zpravidla překládaný jako pracovní místo, pracovní prostor či pracoviště nové generace, se může pochlubit širokou škálu definic. Nicméně podstata je vždy stejná – nabídnout zaměstnancům pracovní prostředí, které zohlední jejich individuální požadavky a umožní přizpůsobit sebe sama konkrétním pracovním návykům a způsobům práce každého zaměstnance. Next Generation Workspace se tedy vztahuje ke konkrétní osobě, a to bez ohledu na to, zda právě pracuje ve firmě, z domova nebo třeba ve vlaku při služební cestě.

O co vlastně jde?

Problematika Next Generation Workspace zahrnuje tři klíčové oblasti. První z nich je možnost využívat koncová zařízení vlastněná zaměstnanci dle konceptu BYOD. Mladší zaměstnanci dnes považují za samozřejmé vyřizovat pracovní i soukromé záležitosti z jednoho nebo několik málo zařízení, navíc obvykle mobilních. Základní myšlenka BYOD je sice jednoduchá, ale přináší sebou řadu organizačních a bezpečnostních otázek, na které musí firmy pamatovat. Podpora konceptu BYOD by tedy neměla zůstat jen v půli cesty – pokud se společnost rozhodne tuto formu povolit, musí tak učinit komplexně. Pro ochranu svoji i svých zaměstnanců.

Druhou oblastí je využití moderních komunikačních technologií pro práci odkudkoli. Trend je jasný – nejde o čas strávený na pracovišti, ale o to, jakou práci zaměstnanec odvede. Z domova či odkudkoli jinde. Dnešní komunikační technologie tuto možnost podporují včetně různých variant videokonferencí, chatování i spolupráce s kolegy, partnery a zákazníky.

Třetí oblastí je samotné pracovní místo ve smyslu kanceláře či buňky. Nejde přitom jen o příjemnost a ergonomičnost prostředí, ale o možnost podpory dynamické úpravy pracovního prostoru – podle typu konkrétní vykonávané práce, pracovního stylu, požadavků nezbytných na splnění úkolu apod. Například nároky pro revidování smlouvy a spolupráci s kolegy se mohou zásadně lišit. Podstatné je, aby se moderní pracoviště dokázalo těmto rozdílům automaticky a dynamicky přizpůsobovat.

Má to smysl!

Oblast Next Generation Workspace není vhodná pro všechny firmy a pro všechny typy pracovišť, například u klasických výrobních linek by výhody viděli jen ti největší optimisté. Na druhou stranu neexistuje firma – dejme tomu od desítky zaměstnanců – která by alespoň v některých odděleních nemohla principy NGW využít.

Z pohledu zaměstnavatele je klíčovou výhodou možnost maximalizovat efektivitu využití času zaměstnanců. S prostoji se potýká drtivá většina firem a NGW umožňuje problém výrazně eliminovat. Druhou, neméně důležitou výhodou je možnost oslovit mladší generaci, která výše zmíněné přístupy považuje za samozřejmé – a v případě nenaplnění svých očekávání nemá žádný větší problém přejít ke konkurenci. Otázka tedy nestojí v rovině zda, ale kdy NGW zavést. Naneštěstí se někteří HR odborníci vyjadřují i v tom smyslu, že včera bylo pozdě. Zavedení by přitom nemělo být násilné, vhodné je využití pozitivního efektu sněhové koule pomocí pokrokových zaměstnanců, kteří na základě reálných situací dokáží pro myšlenku NGW nadchnout ostatní kolegy. Výhody z pohledu zaměstnance jsou přitom v souladu s výhodami zaměstnavatelů – obrovská míra flexibility, otevřenost a efektivní sladění soukromých a pracovních životů.

Navíc pracoviště nové generace nejsou osamocenou záležitostí, velmi vhodné je propojení s možnostmi inteligentních budov včetně ovládání osvětlení, klimatizace, správy spotřeby apod. Tento fakt by měli mít na paměti investoři zejména při výstavbě nových pracovišť. Určitě je jednodušší zapracovávat prvky Next Generation Workspace již v projektových fázích vzniku budovy.

Koncept Next Generation Workspace je hodně o celkové změně myšlení ve firmách a o vnitřním přijetí skutečnosti, že nejvíce záleží na odvedené práci, nikoli na tom, kde ji zaměstnanci vykonali.

Štítky: 

Podobné články

Ransomware stále častěji cílí na dodavatelské řetězce

4. 6. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Dimension Data)
V roce 2017 došlo podle společnosti Dimension Data k nárůstu ransomwaru i dalších typů kybernetických útoků cílených na dodavatelské řetězce. Zvýšení počtu útoků se týkalo zejména sektoru obchodních a profesionálních služeb, obzvláště pak v regionu Evropy, Středního východu a Afriky, do kterého v těchto odvětvích směřovala celá pětina všech útoků. Čtěte více
Lukáš Jelínek, solution director dimension Data Czech Republic

Blockchain, robotika nebo umělá inteligence promění podnikání

1. 11. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Dimension Data)
Technologie blockchain má spolu s umělou inteligencí, strojovým učením, robotikou a virtuální i rozšířenou realitou pro rok 2018 potenciál k narušení zažitých pořádků a přetvoření digitálního podnikání. A společnosti, které ještě nezahájily investice do technologií pro digitální věk, se vystavují riziku negativních dopadů na své stávající podnikání. Čtěte více
Lukáš Jelínek, solution director v Dimension Data

Dimension Data: Lukáš Jelínek

5. 10. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Dimension Data)
Společnost Dimension Data jmenovala Lukáše Jelínka (34) na pozici solution director. Lukáš Jelínek má na starosti strategii rozvoje a implementace nových služeb do portfolia firmy. Čtěte více
Foto: Pixabay.com

Dimension Data jsou IBM Gold Business Partnerem pro oblast bezpečnosti

13. 9. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Dimension Data)
Společnost Dimension Data Czech Republic získala status IBM Gold Business Partner pro oblast dodávek a implementace bezpečnostních technologií společnosti IBM, zejména pak technologie IBM QRadar. Čtěte více