Pro dva z pěti Čechů jsou jejich hesla bezcenná

24. 4. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Kaspersky Lab)
Více než dvě pětiny uživatelů internetu v Česku (44 %), si myslí, že jejich hesla nemají pro kybernetické zločince žádnou hodnotu. Odcizení hesel přitom může dopadnout nejenom na jednotlivé uživatele, ale také na všechny jejich kontakty.

Například při průniku do e-mailového účtu se podvodníkům otevírá cesta k jiným účtům, z nichž na e-mailovou adresu chodí notifikace na změnu hesla v případě jejich ztráty či zapomenutí. Odcizení hesla do sociálních sítí pak může vést ke spamování kontaktů a šíření škodlivých odkazů. A hesla k internetovým obchodům kybernetickým zločincům umožní sbírat finanční data a krást peníze uživatelů. Přesto jen 51 % respondentů z Česka označilo heslo za hodnotnou informaci, kterou by nechtěli, aby se dostala do rukou zločinců.

Průzkum ukázal, že k tvorbě a ukládání hesel uživatelé přistupují laxně. Jen 19 % českých respondentů vytváří různá hesla pro různé účty a jen čtyři procenta využívají na jejich ukládání speciální software. Heslo do notesu si zapíše 18 % dotázaných, pět procent do souboru v zařízení a čtyři procenta si jej nalepí poblíž počítače. Svá hesla dle průzkumu volně s rodinou a přáteli sdílí 23 % Čechů.

Statistiky přitom ukazují, že krádeže hesel jsou běžné. V roce 2014 databáze Kaspersky Security Network zaznamenala, že produkty Kaspersky Lab zablokovaly 3,5 milionu útoků schopných ukrást přihlašovací údaje a hesla k různým účtům. Devět procent českých respondentů uvedlo, že jejich účty někdo v průběhu roku napadl.

K ochraně účtů před neautorizovaným přihlášením je třeba se držet následujících jednoduchých pravidel:

  • vytvořte si unikátní heslo ke každému účtu; pokud někdo jedno odcizí, ostatní jsou v bezpečí;
  • vytvářet složitá hesla, která nelze snadno prolomit speciálními programy. (to znamená použít nejméně osm znaků a střídat malá a velká písmena, čísla a interpunkce);
  • nesdílet heslo s nikým, ani s přáteli (pokud kybernetičtí zločinci nedokážou ukrást heslo jeho vlastníkovi, může se jim to podařit u někoho jiného);
  • uložit heslo na bezpečné místo.

Údaje vyplývají z průzkumu Kaspersky Lab a B2B International, který oslovil přes jedenáct tisíc uživatelů ve 23 zemích včetně Česka.

Štítky: 
Bezpečnost, Kaspersky

Podobné články

Kybernetické trendy pro rok 2025: Zločinecké kouřové clony a demokratizace kyberútoků

23. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Sophos)
Co bude rok 2025 znamenat pro naši kybernetickou bezpečnost? Které kybernetické útoky jsou stále častější a jakou roli zde hraje umělá inteligence? Chet Wisniewski, technický ředitel společnosti Sophos, shrnuje poznatky z roku 2024, z nichž bychom se měli poučit a připravit se na rok 2025. Čtěte více

Boris Hlinka (Synology): Partneři oceňují náš provázaný ekosystém

27. 11. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Borisem Hlinkou, produktovým manažerem společnosti Synology pro Českou republiku a Slovensko, jsme hovořili nejen o novinkách v portfoliu tohoto výrobce. Kromě samotných produktů jsme se zaměřili také na důležitost komplexního ekosystému, rostoucí roli modelu SaaS, význam doplňkových služeb nebo dnes všudypřítomnou umělou inteligenci. Čtěte více

Zuzana Švecová (Cisco): Dívejte se na bezpečnost očima koncového zákazníka

19. 11. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Zuzana Švecová je od září novou generální ředitelkou české pobočky společnosti Cisco. V rozhovoru jsme probrali nejen její jedenáctileté působení ve firmě, ale i priority v nové roli či technologické novinky v portfoliu Cisco. Čtěte více

Patrick Müller (Sophos): Budoucnost je ve spravovaných službách

10. 10. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
S Patrickem Müllerem, senior channel manažerem společnosti Sophos, jsme hovořili o aktuálním dění v oblasti kybernetické bezpečnosti. V rozhovoru se můžete dočíst nejen o aktuálních trendech v segmentu cyber security, ale také o příležitostech, které vám v kombinaci s produkty a službami společnosti Sophos přináší. Čtěte více