Obliba netradičních telefonů roste
Asijští výrobci, kteří zásobují domácí trh chytrými telefony, patří u zákazníků dlouhodobě mezi nejvyhledávanější. Podle údajů společnosti Expert Elektro dominuje na špici v prodejích chytrých telefonů i v letošním roce korejský Samsung. „V roce 2012 se na našich celkových prodejích chytrých telefonů jen tento korejský výrobce podílel z více než poloviny. Letos sledujeme, jak se spotřebitelská poptávka rozšiřuje i směrem k dalším asijským konkurentům jako je například Huawei nebo Acer. Na domácí trh vstupuje i celá řada dosud neuvedených značek, které se rovněž začínají čím dál více prosazovat na úkor tradičních výrobců,“ řekl Robin Weintritt, ředitel prodeje Expert Elektro.
Podíly vybraných značek na prodejích chytrých telefonů | |||
Výrobce | 2012 | 2013 | 2014 |
Vybraní tradiční výrobci (Samsung, Sony, Nokia) | 93 % | 42 % | 38 % |
Vybraní netradiční výrobci (GoClever, MyPhone, Huawei, Prestigio, iGET, Acer, Alcatel) | 7 % | 58 % | 62 % |
Do popředí zájmu kupujících se vedle chytrých telefonů z Asie dostávají i nováčci z řad evropských nebo dokonce lokálních značek. Zatímco v roce 2012 byl zájem o telefony netradičních výrobců výrazně nízký, v letošním roce se podílely na prodejích společnosti Expert Elektro více než šedesáti procenty. Pro většinu značek pak platí, že z důvodu vysoce konkurenčního prostředí každoročně přicházejí s novými, často významně inovovanými produkty. „Tento trend se netýká jen tradičních značek, ale i méně známí výrobci se co do technického vybavení i designu snaží vyrovnat konkurenci. Vedle toho ale kladou důraz i na cenovou dostupnost,“ vysvětlil Robin Weintritt.
Podíly cenových kategorií na prodejích chytrých telefonů v kusech | |||
Cena | 2012 | 2013 | 2014 |
0 až 5 000 Kč | 80 % | 85 % | 85% |
5 000 až 10 000 Kč | 15 % | 9 % | 12 % |
10 000 až 15 000 Kč | 1 % | 2 % | 0 % |
15 000 a výše | 3 % | 4 % | 3 % |
Nejčastěji si lidé pořizují chytré telefony do hodnoty 5 000 Kč. Zájem o tuto cenovou kategorii dokonce oproti roku 2012 mírně stoupl na 85% podíl. „Chytré telefony v cenovém rozmezí deset až patnáct tisíc korun jsou pak nejméně vyhledávané. U prémiových modelů v ceně nad patnáct tisíc korun pak z hlediska prodejů sledujeme menší ale zároveň dlouhodobě stabilní zájem,“ doplnil Robin Weintritt, podle kterého jsou podobné trendy patrné i u další žádané elektroniky jako jsou tablety nebo notebooky. Poptávka po chytrých zařízeních stoupá každoročně zejména v období vánoční nákupní sezóny. Podle zkušeností Expert Elektro nebude letošek výjimkou, a zájem po elektronice poroste až dvouciferným tempem.