Prodej čínských telefonů roste i v ČR
Průměrné ceny méně známých čínských modelů totiž nepřesahují 7 500 Kč. Výsledky prodejů smartphonů za třetí čtvrtletí letošního roku, jež uveřejnila americká společnost Strategy analytics, ukázaly na zásadní světový nárůst obliby čínských smartphonů značky Xiaomi. Také na našem trhu je již dobře etablovaná řada čínských výrobců. Vedle dobře známých telefonů HTC či Huawei roste popularita i menších značek. Příkladem může být již zmiňované Xiaomi či smartphony Zopo, THL, Cubot či Oppo. Stejně jako na světovém trhu rostou i u nás prodeje těchto telefonů téměř raketovým tempem.
Z cenového hlediska je možné i mezi čínskými smartphony nalézt zásadní rozdíly. Například značka THL má na českém trhu 20 modelů, jejichž průměrná cenová hladina činí 3 600 Kč. Oproti tomu průměrná cena jednoho z 12 nabízených modelů Xiaomi činí 7 500 Kč, jak ukázala analýza společnosti Karsa Technologies.
„Je patrné, že každý výrobce se zaměřuje na jiného zákazníka, čemuž odpovídá i cena. Xiaomi může svou výbavou směle konkurovat telefonům renomovaných značek při zachování výhodného poměru cena-výkon,“ vysvětlil Michal Ježek ze společnosti Karsa Technologies, která nabízí provozovatelům českých e-shopů nástroj pro srovnání cen produktů konkurence v reálném čase. „V analýze jsme se u čínských značek zaměřili také na to, jakým způsobem po uvedení na trh klesá cena jednotlivých produktů. Zatímco u renomovaných značek typu Samsung klesne postupem času cena až o 45 %, čínské telefony zlevní v průměru o 13 %. Z těchto údajů je možné usuzovat, že čínští výrobci se snaží svého potenciálního zákazníka přesvědčit ke koupi co možná nejnižší cenou již od samého začátku prodeje,“ dodal Ježek.
Ačkoli pro řadu českých spotřebitelů je již řadu let čínský výrobek synonymem nekvalitního zboží, podle odborníků se v případě čínských smartphonů nabízených v České republice není čeho obávat. „Přestože jsme u vybraných čínských modelů zaznamenali přibližně dvojnásobný počet reklamací než u renomovaných značek smartphonů, není nutné považovat všechny čínské telefony za nekvalitní,“ vysvětlil Pavel Sibřina, marketingový ředitel Mironet.cz.