Mezi IT a marketingem to skřípe
I když jsou však manažeři IT více otvevření vzájemné spolupráci, pouze 45 % z nich považuje podporu marketingu za svou prioritu. Obě strany však poukázaly na nespokojnost se vzájemnou spoluprací na marketingových projektech. Přibližně třetina marketingových manažerů se vyjadřila, že výsledky práce divize IT nesplňují jejich očekávání a naopak, 46 % manažerů IT si stěžovalo, že marketingové oddělení jim neposkytuje dostatečné podklady k tomu, aby mohli splnit náročné požadavky byznysu.
Pokud jde o využívání technologií, obě skupiny manažerů se shodly na tom, že jsou pro marketing nevyhnutelné, a že hlavním cílem jejich využití, je získat přístup k datům o zákaznících. Rozdílné jsou však jejich pohledy na důvod a motivaci spolupráce. Zatímco pro marketingové manažery je hlavním motivem spolupráce s oddělením IT získat bližší informace o svých zákaznících, manažěři IT tento důvod uvedli až na desátém místě svých důvodů pro vzájemnou spolupráci. Jejich hlavním motivačním faktorem je poskytnout klientovi lepší zákaznickou zkušenost při jednání s firmou, což naopak marketingoví specialisté uvedli na třetím místě.
Ke zlepšení vzájemné spolupráce obou divizí může přispět několik kroků. IT oddělení se musí stát strategickým partnerem marketingových manažerů a nezůstávat jen v pozici „dodavatele platformy“, jak je tomu dnes ve většině případů. Zkušenosti obou týmů se musí pravidelně aktualizovat a prolínat, přičemž marketingové oddělení by mělo více přemýšlet v kontextu technologií a naopak, manažeři IT by měli pružněji reagovat na požadavky trhu. Obě skupiny by se měly dohodnout na klíčových obchodních faktorech a využití adekvátních nástrojů, procesů a platforem s cílem lépe pochopit své zákazníky a přinášet jim vyšší hodnotu.
„Spolupráce marketingového a IT oddělení je pro dosažení úspěchu společnosti opravdu rozhodující. Spotřebitel je stále náročnější, a právě digitální platformy mohou společnostem v různých segmentech pomoci reagovat na požadavky svých klientů. Dobrou zprávou je, že si obě skupiny manažerů uvedomují, že technologie dnes hrají klíčovou roli. Důležité je však to, aby sa shodli na tom, jak mohou dané technologie co nejlépe aplikovat tak, aby společné aktivity vedly ke zvýšení afinity značky, loajálnosti zákazníků a růstu tržeb,“ dodal Brian Whipple, global managing director, Accenture Interactive.
Téměř polovina dotázaných z obou skupin i přes existující problém vnímá za poslední roky zlepšení vzájemné spolupráce. Na druhé straně téměř stejné procento, 41 % marketingových manažerů a 42 % IT manažerů, si myslí, že intenzívnější vzájemná spolupráce by vedla k lepším službám zákazníkům.