Phishing i v Česku stále častěji útočí na peníze
Phishing (česky také označovaný jako rhybaření) je metoda kybernetického zločinu, při níž útočníci chtějí získat osobní informace oběti. Využívají k tomu falešné stránky imitující legitimní internetové zdroje. Na rozdíl od malwaru určeného pro specifická zařízení phishing ohrožuje všechny přístroje připojitelné k internetu.
V roce 2013 byly mezi nejoblíbenějšími phishingovými stránkami imitace webů velkých bank – tvořily 70,6 % všech phishingových útoků na online finanční služby. V roce 2012 to bylo 52 %.
Zhruba 60 % všech phishingových útoků využívajících falešné stránky bank zneužilo jména jen 25 velkých společností. Oblíbenost online platebních systémů je definovaná ještě výrazněji – 88,3 % těchto útoků zneužilo jednu ze čtyř velkých značek – PayPal, American Express, MasterCard či Visa. Už několik let je Amazon.com nejoblíbenější značkou kybernetických zločinců v kategorii e-shopů, v roce 2013 jej imitovalo 61 % útoků. Mezi top třemi se pak objevili ještě Apple a eBay.
„Rhybáři“ přitom imitují nejenom stránky finančních institucí – často útočí na sociální sítě. Počet falešných facebookových a jiných stránek vzrostl loni o 6,8 % a celkem se na phishingu podílel 35,4 %. Phishingové útoky v Česku se na celosvětovém objemu podílejí jen 0,06 %.