Využívání počítačů a internetu v ČR
Dvě třetiny lidí využívají internet s denní či téměř denní frekvencí. Život bez něj si neumí představit 63 % uživatelů.
Podíl uživatelů počítače i internetu se mírně zvyšuje s růstem velikosti místa bydliště. Tomuto trendu se ovšem vymykají nejmenší obce do 999 obyvatel. V nich je mírně vyšší počet uživatelů než v obcích větších.
Výsledky výzkumu potvrzují, že e-maily (a SMS) vytlačily klasické dopisy. Většina lidí také přesunula na internet i hledání v jízdních řádech, domácích mapách, slovnících nebo encyklopediích a sleduje na něm i předpovědi počasí. Naopak v klasické podobě zůstává pro většinu lidí sledování televize a rozhlasu, stejně jako hledání informací o jejich programu, nebo také čtení zpráv, zájmových časopisů, seznamování se s novými přáteli i partnery či hledání v telefonních seznamech.
Nejčastěji je internet využíván doma (72 %), v práci jej využívá 29 % lidí.
Nejvyužívanější činností na internetu je e-mail, který využívá 96 % uživatelů, druhou nejrozšířenější činností je vyhledávání informací (přes 90 %). Sociální sítě se velmi rychle probojovaly na páté místo mezi aktivitami na internetu.
Naopak nakupování je aktivitou, které se věnuje velký počet respondentů, ale s nižší frekvencí. Pouhá necelá čtvrtina na internetu vůbec nenakupuje.
Uživatelé zabezpečují své počítače nejčastěji prostřednictvím časté aktualizace antiviru (78 %), druhou nejrozšířenější obranou (60 %) je „neplatit na internetu kreditní kartou“. Mladí respondenti častěji jako obranu volí používání více e-mailových účtů, více identit, používání různých hesel k různým účtům. Nejstarší uživatelé se naopak častěji brání tím, že nenakupují prostřednictvím internetu.
Uživatelé v průměru za připojení domácnosti k internetu utratí 430 Kč měsíčně. Průměrný měsíční výdaj za mobilní připojení je nižší. Uživatelé za něj v průměru utratí 293 Kč.
Během posledních dvou let změnilo poskytovatele internetového připojení 13 % uživatelů, z toho 1 % změnilo poskytovatele více než jedenkrát. Při výběru internetového připojení jsou nejdůležitějšími parametry cena a spolehlivost. Cenu považuje 70 % uživatelů za rozhodně důležitou a spolehlivost považuje za rozhodně důležitou 69 %. Rychlost je nejdůležitější pro nejmladší uživatele.