Jak přimět zákazníka k virtualizaci?
Mezi tři důvody pro přechod k virtualizovaným řešením by při vaší argumentaci mělo zaznět – snaha o úspory firemních nákladů za investici i provoz serverové infrastruktury, dále pak razantní snížení nákladů na software a do třetí kategorie spadají benefity týkající se bezpečnosti a jednodušší správy infrastruktury.
1) Úspora v oblasti investic do IT infrastruktury a provozu serverů
Virtualizovaná řešení firmám přinášejí především drastické snížení nákladů na pořízení a správu fyzických serverů. Dle velikosti a struktury firmy dosáhnou firmy díky konsolidaci svých fyzických serverů úspor v rozmezí 40 – 60 %. Šetří nejen za pořízení hardware, stejně razantně firmám padají také provozní náklady. Nejžádanějším řešením, které firmám přináší zároveň nejvíce benefitů je přechod na pronajatý virtuální server. Firmám v tomto uceleném „balíčku“ zcela odpadají náklady na pořízení serveru, housing, napájení a chlazení. Efektivita i výkonnost serverů se navíc v průběhu let neustále zlepšuje. Vyřazení starých serverů a náklady na virtualizaci se typicky velmi rychle vrátí pouze ve snížení ceny za spotřebu elektrické energie a klimatizaci.
2) Úspora za SW licence a zajištění široké dostupnosti kritických aplikací
Druhým nejžádanějším aspektem virtualizace je úspora na licencování softwaru. Licence mohou pro firmy podle struktury a velikosti znamenat významnou položku v rozpočtu IT oddělení. I zde přechod na virtualizovaná řešení pomáhá. Při návrhu optimalizace firemní serverové infrastruktury zákazníci často využívají možnost konzultace s odborníky. Ty mají detailní znalosti o modelech licencování SW a dokáží navrhnout optimální model. Trendem posledních let, který úspory u větších organizací přináší, je podle Dial Telecomu přesunování aplikací z poboček do centrálních datacenter. Pokud firmy centralizují aplikace na výkonných strojích, mohou dosáhnout kromě výrazných úspor i vyšší spolehlivost, protože systémy běží na cloudovém řešení s vysokou dostupností, zabezpečením a zálohováním. Technicky je celé řešení nejčastěji postaveno ve dvou uzlech, které jsou geograficky odděleny. V případě výpadku jsou tak schopny převzít funkci celé platformy. Firemní zákazníci takto stále častěji provozují i své kritické aplikace.
3) Snazší správa virtualizované infrastruktury a rychlejší migrace
Zatímco u fyzického serveru je od vzniku požadavku k nakonfigurovanému serveru prodleva v řádu minimálně týdnů, u virtualizovaných serverů lze dobu zkrátit i na několik hodin. S nižším počtem fyzických serverů se pojí také snazší správa celé IT infrastruktury firmy. Virtualizovaná řešení zpravidla zahrnují sofistikované nástroje pro monitoring, údržbu a optimalizaci zdrojů a jejich efektivní přidělování. Tím usnadňují práci IT manažerům a nabízejí jim stálý přehled. Dle názoru oslovených IT manažerů je virtualizovaná infrastruktura celkově pružnější a umožňuje jim tak odvážnější rozhodování v otázkách ICT strategie celé firmy.
Jaké jsou aktuálně nejoblíbenější produkty pro virtualizaci?
Zákazníci Dial Telecomu nejčastěji poptávají high-availability servery na platformě VMware. V rámci produktu On-line kancelář jsou velmi oblíbené i Windows servery platformy Hyper-V. Ty nejčastěji poptávají firmy pro hosting svých účetních a ERP systémů a terminálových serverů. Tato dvě řešení mají na trhu stále dominantní postavení.
S čím se firmy při implementaci nejčastěji potýkají?
Nejčastější komplikace, s nimiž se ve své praxi při implementaci virtualizovaných firemních řešení setkávají. Jednou z nich je relativně rychlý vývoj platforem. Jejich neustálá obměna vede k nepřehlednosti. Různí výrobci virtualizačního softwaru mohou mít v rámci svých produktů různé oblasti řešeny lépe nebo hůře. Například platforma Hyper-V od Microsoftu nemá úplnou podporu virtuálních sítí pro určité linuxové distribuce. Virtualizovat prostřednictvím Hyper-V v prostředí, kde je několik sítí, tedy nebývá úplně ideální. VMware tuto problematiku řeší nepoměrně elegantněji prostřednictvím zařízení vShield Edge, která se chová jako router a nabízí i některé funkce firewallu.
Zákazník by tedy podle techniků Dial Telecomu před rozhodnutím o projektu virtualizace neměl podcenit důkladnou analýzu svého vnitřního prostředí a poradit se předem o optimální platformě se specialisty, kteří mají s virtualizací zkušenosti.