Jak se starat o baterie na cestách
1. Kontrola a dobití před cestou
Než se člověk vydá na cesty, měl by si baterie nejprve zkontrolovat. Zvláště pokud s sebou bere i náhradní baterie, které delší dobu nevyužíval. Je dobré zjistit, zda je funkční, zda není mechanicky poškozená, ale také do jaké míry je nabitá. „Dlouho nepoužívané baterie se samy pomalu vybíjejí. Například baterie na bázi lithia ztrácí jen okolo 3 % za měsíc, zato některé baterie na bázi niklu se mohou vybíjet až o 30 % měsíčně. Po delší době skladování je tedy vhodné baterie dobít na plnou kapacitu,“ upozornil Radim Tlapák, ředitel BatteryShop.cz. „Kvůli samovybíjení také doporučujeme náhradní baterie neskladovat úplně vybité, ale nabít je před uskladněním vždy přibližně na 50 % jejich kapacity,“ dodal Tlapák.
2. Správný obal
Náhradní baterie by se rozhodně neměly v zavazadle jen tak volně povalovat, ale měly by mít vhodný obal. Správné pouzdro je ochrání před nebezpečnými vnějšími vlivy, jako jsou pády, nárazy, možnost zanesení kontaktů případnými nečistotami či navlhnutí. Doporučuje se přeprava v původním obalu. Ideální je však vždy zvážit aktuální podmínky, v jakých se při cestování budete pohybovat. Při zdolávání obtížného terénu by měl obal chránit hlavně před potenciálními nárazy. Pro cesty v deštivém počasí si pořiďte nejlépe voděodolné pouzdro. Některé obaly elektronických zařízení již počítají se současnou přepravou náhradního zdroje energie. Například mnoho moderních pouzder na fotoaparáty má i speciální kapsičku na záložní baterie.
3. Ochrana proti zkratu
Baterie je elektrické zařízení, kterému při nesprávném zacházení hrozí zkrat. Aby byla záložní baterie v zavazadle před zkratem chráněna, nesmí její kontakty přijít do styku s kovovými předměty. Zkratu dobře zamezí převoz baterie v originálním prodejním obalu. Pokud však originální obal uživatel nevlastní, prodejte mu ho, případně alespoň doporučte speciální krytky kontaktů. Možné je i umístění baterie do samostatného plastového sáčku nevodícího elektřinu.
4. Pozor na příliš vysoké teploty
Při cestování v teplých jarních či letních měsících hrozí bateriím vystavení vysokým teplotám, které snižují jejich životnost a mohou je nevratně poškodit. Baterie by rozhodně neměly být vystavovány přímému slunečnímu záření a teplota jejich okolí by dlouhodobě neměla překračovat 30 °C. Při vystavení extrémním teplotám nad 60 °C, například při ponechání baterie ve stojícím autě, na které vytrvale svítí slunce, může výjimečně dojít i k explozi baterie.