Platba při dobírce a osobní odběr vládnou e-shopům
Nakupující na internetu stále nejčastěji platí dobírkou, v průběhu posledních tří let se populárními stávají také platba kartou, platba přímo v sídle společnosti či v kamenné pobočce nebo platba přes platební systémy. Ačkoli téměř 60 procent nakupujících zaplatilo loni alespoň jednou bankovním převodem, jeho využití klesá.
V posledních třech letech došlo k výraznému nárůstu osobního odběru v kamenné pobočce internetového obchodu. Tento způsob využilo v loňském roce přibližně 52 procent všech nakupujících, z toho přibližně 80 procent zaplatilo v hotovosti při odběru.
„Lidé nakupují na internetu stále častěji také levnější zboží, u kterého může poštovné představovat poměrně vysokou částku. I proto využívají osobní odběry,“ řekl Kamil Demuth z internetového srovnávače Heureka.cz. a dodal: „Protože tento trend si uvědomují i prodejci, snaží se nabízet odběr i pokud sami kamennou pobočku nemají a využívají například HeurekaPointy a AukroPointy, které službu výdeje zboží nabízejí v pěti městech.“ Jana Juříková z inzertního portálu SpěcháTo.cz dodala: „Platba při osobním odběru je typická také pro inzertní portály.“
Nárůst obliby lze sledovat také u platby kartou, během tří let vzrostla o šest procentních bodů. „Platba kartou, kterou loni zaplatilo téměř 24 procent, je pro uživatele ve srovnání s platbou bankovním převodem mnohem jednodušší a rychlejší,“ řekl David Vychytil, ředitel obchodního portálu Aukro.cz.
Prostřednictvím platebních systémů zaplatilo alespoň jednou v loňském roce téměř deset procent nakupujících, prostřednictvím platebních tlačítek to bylo necelých pět procent.