Jak e-shopem vydělat ještě více ukázal průzkum

12. 3. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Shoptet.cz)
Česká republika je e-shopovou velmocí. Na českém trhu je zhruba 21 000 aktivních internetových obchodů, které jen v loňském roce vygenerovaly obrat přibližně kolem 37 miliard korun. Zjistil to výzkum společnosti Shoptet.cz.
Foto: Sxc.hu

Porovnáme-li velikost českého trhu například s trhem britským, kde je aktivních zhruba 30 000 e-shopů, Česká republika je z pohledu počtu aktivních internetových obchodů opravdu „e-shopovou velmocí“.

V tuzemsku nakupují více muži než ženy a průměrná velikost objednávky činí zhruba 1 800 Kč. Nejčastěji se na českém internetu nakupuje oblečení, elektronika a knihy, přičemž nejoblíbenější platební metodou nadále zůstává platba na dobírku, která z České republiky činí evropskou výjimku.

Za téměř polovinou z 21 000 českých e-shopů stojí komerční řešení, 43 procent z nich je vytvořeno na základě open source. Ostatní, tedy 9 procent e-shopů vzniká individuálně

Hlavní argument, který na internet přitahuje 73 procent těch, kteří v e-shopech nakupují, zní „Ušetřím čas“. Pro 64 procent zákazníků je důležité, že mohou jednoduše porovnávat ceny, 59 procent si zase pochvaluje větší výběr zboží.

Pro 23 procent zákazníků je to zkrátka a jednoduše „nákup bez tlačenic“. Největší zájem je o oblečení, elektroniku a knihy, kolem 17 procent e-shopů se zaměřuje právě na módu a styl. Zhruba 53 procent v e-shopech utratí větší finanční částku, dostanou-li dobré doporučení od svých známých.

Čeho se lidé při nákupu na internetu nejvíc obávají

Lidé na internetu nenakupují nejčastěji proto, že se obávají zneužití své platební karty (81 procent). „Z toho důvodu je také nejčastějším druhem plateb klasická dobírka, využívá jí kolem 63 procent kupujících,“ řekl Miroslav Uďan ze Shoptetu a dodal „Právě touto charakteristikou poměrně vyčníváme mezi ostatními evropskými státy, kde platba na dobírku představuje pouhých několik málo procent, případně není nabízena tato forma platby vůbec.“ Pro 67 procent lidí je zase nepředstavitelné, že si na zboží nemohou sáhnout či si je vyzkoušet a 53 procent potřebuje poradit od prodavače a preferovali by osobní kontakt.

Největší e-shopy

K největším e-shopům z hlediska obratu patří Alza.cz, která vykázala víc než 6,8 miliard korun v roce 2011, následují ji Mall.cz se čtyřmiliardovým a Kasa.cz s  2,5miliardovým obratem. Porovnávačům zboží kraluje Zboží.cz a Heuréka.cz, které společně obhospodařují kolem 84 procent trhu.

Zbylých 16 procent si mezi sebe dělí několik dalších menších serverů (například Srovnáme.cz, Hyperzboží.cz a další). „Být součástí porovnávačů zboží je dnes pro e-shop naprosto klíčové,“ řekl Miroslav Uďan a dodal, že se jedná o nejkvalitnější zdroj potenciálních zákazníků.

Vyhledávače cen jsou v kurzu

Na vyhledávače zboží totiž přicházejí ti, kteří již chtějí daný produkt koupit a rozhodují se pouze o tom, kde koupi uskuteční. A čeští zákazníci si navíc tento zdroj informací oblíbili. „Průměrný nárůst obratu e-shopu po registraci na tyto servery se totiž pohybuje okolo 25 procent, a to je určitě něco, co by si žádný majitel e-shopu neměl nechat ujít,“ dodal Miroslav Uďan. Do drtivé většiny úspěšných e-shopů přicházejí zákazníci právě přes vyhledávače zboží jako je Heuréka.cz či Zboží.cz. Konverzní poměr na objednávky těchto potenciálních zákazníků, přicházejících prostřednictvím vyhledávačů zboží, se pohybuje od 3 do 9 procent.

Jaký bude stav e-commerce v roce 2013?

Hrozící druhá vlna ekonomické krize nahrává vzniku dalších internetových obchodů, prostřednictvím kterých hledají lidé prostor pro svou obživu, přivýdělek i realizaci svých snů. Měsíčně vzniká zhruba 800 nových internetových obchodů, z nichž zhruba 500 až 600 po nějakém čase opět zaniká, případně nejsou aktivní. „Očekáváme, že počet internetových obchodů se bude dále navyšovat, rok 2013 určitě nebude výjimkou,“ řekl Miroslav Uďan a dodal: „Jejich přežití závisí do značné míry na tom, jakým způsobem na trh vstoupí, jak osloví své zákazníky a jak jim budou na oplátku naslouchat. Při tak velké penetraci e-shopů musí internetové obchody klást velký důraz na přidanou hodnotu a o zákazníka maximálně pečovat.“

Obrazová galerie:
Štítky: 

Podobné články

Prodej počítačů vykázal za loňský rok mírný nárůst. Výhled na rok 2025 zůstává nejistý

14. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Dodávky osobních počítačů ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 podle IDC vzrostly oproti předchozímu roku o 1,8 %. Celkem se tak v tomto kvartálu celosvětově prodalo 68,9 milionu zařízení. Za celý rok 2024 pak výrobci dodali 262,7 milionu osobních počítačů, což představuje jednoprocentní meziroční přírůstek. Situace na trhu bude v roce 2025 podle prognózy IDC pro výrobce i nadále komplikovaná. Čtěte více

Nositelná elektronika bude růst a měnit formy

2. 1. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle nejnovějších údajů společnosti IDC vzrostou celosvětové dodávky nositelných zařízení do konce roku 2024 o 6,1 % a dosáhnou 538 milionů kusů. Očekává se však, že růst se v roce 2025 zpomalí na 3,9 %, protože velké trhy, jako jsou USA a Indie, spolu se zařízeními, jako jsou chytré hodinky a sluchátka, se blíží do své ideální podoby a také do stádia nasycení trhu. Čtěte více

Meta nastavuje v oblasti AR/VR laťku, ale konkurence se teprve formuje

23. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Po dvou čtvrtletích poklesu se celosvětové dodávky náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu vrátily k růstu. Objem jejich prodeje ve třetím čtvrtletí roku 2024 podle IDC vzrostl o 12,8 %. Růst byl z velké části tažen primárně společností Meta. Čtěte více

Prodej podnikových sítí WLAN mezikvartálně rostl

17. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový trh s podnikovými bezdrátovými lokálními sítěmi (WLAN) mezi druhým a třetím čtvrtletím roku 2024 podle průzkumu společnosti IDC vzrostl o 5,8 % a dosáhl hodnoty 2,5 miliardy dolarů. Čtěte více