IDC: trh s ICT zbožím ve 2. čtvrtletí 2011
Trh s počítači
Prodej počítačů se ve druhém čtvrtletí roku 2011 v regionu Evropy, Středního východu a Afriky (EMEA) propadl dle společnosti IDC o 8,9 procenta ve srovnání s předchozím rokem. Důvodem poklesu byly zejména vysoké zásoby počítačů, klesající spotřebitelská poptávka v celém regionu a rostoucí zájem o jiná zařízení, jakými jsou například tablety a smartphony. Celkově se v regionu EMEA prodeje počítačů propadly meziročně o 32,2 procenta.
Region střední a východní Evropa (CEE) rostl nad veškerá očekávání, meziroční růst činil 11,4 procenta, především díky silné poptávce spotřebitelů i firem po noteboocích. Zeměmi s největším prodejem byly Rusko a Polsko, naopak nejméně se prodalo v České republice, na Slovensku a v Bulharsku.
Prodej PC v regionu Blízký východ a Asie (MEA) rostl meziročně o 12,2 procenta.
Prodej PC v EMEA regionu ve druhém čtvrtletí roku 2011 (v tisících kusech) | |||||
Výrobce | 2Q11 počet prodaných kusů | 2Q11 podíl na trhu (%) | 2Q10 počet prodaných kusů | 2Q10 podíl na trhu (%) | 2Q11/2Q10 změna (%) |
HP | 5 077 | 23 | 4 887 | 20,1 | 3,9 |
Acer | 2 826 | 12,8 | 4 737 | 19,5 | -40,3 |
Dell | 2 530 | 11,5 | 2 333 | 9,6 | 8,4 |
Asus | 1 972 | 8,9 | 1 988 | 8,2 | -0,8 |
Lenovo | 1 358 | 6,1 | 1 323 | 5,5 | 2,6 |
Ostatní | 8 328 | 37,7 | 8 994 | 37,1 | -7,4 |
Celkem | 22 092 | 100 | 24 263 | 100 | -8,9 |
Celosvětový prodej PC ve druhém čtvrtletí roku 2011 (v tisících kusech) | |||||
Výrobce | 2Q11 počet prodaných kusů | 2Q11 podíl na trhu (%) | 2Q10 počet prodaných kusů | 2Q10 podíl na trhu (%) | 2Q11/2Q10 změna (%) |
HP | 15 263 | 18 | 14 823 | 18 | 3 |
Dell | 10 927 | 12,9 | 10 626 | 12,9 | 2,8 |
Lenovo | 10 276 | 12,2 | 8 363 | 10,2 | 22,9 |
Acer | 9 160 | 10,9 | 10 190 | 12,4 | -10,1 |
Asus | 4 468 | 5,3 | 4 216 | 5,1 | 6 |
Ostatní | 34 320 | 40,7 | 34 070 | 41,4 | 0,7 |
Celkem | 84 413 | 100 | 82 289 | 100 | 2,6 |
PC tablety a elektronické čtečky
Celosvětově prodej počítačových tabletů klesl o 28 procent v prvním čtvrtletí roku 2011 na 7,2 milionu kusů. IDC předpokládá, že se v roce 2011 zvýší prodej na 53,5 milionu kusů z předchozích 50,4 milionu kusů.
U elektronických čteček se objevila obdobná sezónnost jako u počítačových tabletů, prodalo se 3,3 milionu kusů. Nicméně elektronické čtečky rostly o 105 procent a i nadále se těší celkové popularitě, především se zavedením zařízení podporující barevný elektronický inkoust, jako je Barnes & Noble Color Nook. IDC předpovídá, že celosvětový trh s elektronickými čtečkami bude činit 16,2 milionu kusů v roce 2011, což je o 24 procent více než v roce 2010.
Chytré mobilní telefony
Výrobci mobilních telefonů, jako je Samsung a Motorola, objevili mírný úspěch se svými počítačovými tablety, ale prodeji bránila neochota mnoha spotřebitelů objednat si 3G/4G datové tarify, které jsou vyžadovány spolu s těmito zařízeními. Operační systém Android zvýšil svůj podíl na 34 procent.
Další hardware
Celosvětové příjmy z polovodičů porostou meziročně o pět procent v roce 2012 a dosáhnou předpokládaného ročního tempa růstu šest procent v prognózovaném období 2010 až 2015. Tržby polovodičů v tomto roce porostou jen mírně, a to na 303 miliard dolarů.
Zahájení prodeje Sandy Bridge a AMD Fusion, od Intelu a AMD, spolu s pokračující podnikovou sférou Windows 7, by mělo přispět k urychlení poptávky po polovodičích v roce 2012. Současně se zvýšily dodávky počítačových tabletů a kanibalizují trh s počítači, což způsobilo pomalý růst v počítačovém odvětví. Celkově tento segment, který představuje asi 40 procent všech příjmů z polovodičů, vykazuje meziroční tempo růstu (2012) čtyři procenta a průměrné meziroční tempo růstu (2010 až 2015) pět procent. IDC předpokládá zvýšení meziročního tempa růstu ve výši sedmi procent a průměrného meziročního tempa růstu také ve výši sedm procent, v segmentu odvětví komunikací.
I když byl vysoký růst tržeb z polovodičů z počítačových tabletů, elektronických čteček knih, LED/LCD televizorů, pokles pokračoval v tradiční spotřební elektronice, jako jsou například DVD přehrávače a pevné herní konzole. To bude mít za následek růst polovodičových tržeb meziročně ve výši pět procent pro domácnosti. V motoristickém a průmyslovém segmentu činí příjmy asi 16 procent.
V roce 2010 organizace v západní Evropě zakoupily 280 800 x86 blade serverů, což se rovná přibližně 1,8 miliardám dolarů a téměř 25 procentům výdajů za x86 servery v daném regionu (devět procent v roce 2005). IDC věří, že mnoho trendů v odvětví – od rostoucího významu virtualizace, až po rackové platformy – přetváří role blade serverů v datových evropských centrech v roce 2011.
Trh s komunikacemi
Litva vede Evropu v přijímání širokopásmovými vlákny, která měří domácí míru penetrace, četnost byla ke konci roku 2010 23 procent. Optická vlákna tvoří méně než polovinu ze všech připojení v Litvě.
Celosvětový trh s mobilními telefony rostl meziročně o 11,3 procenta ve druhém čtvrtletí roku 2011. Podle IDC prodejci prodali 365,4 milionu přístrojů ve druhém čtvrtletí roku 2011, ve stejném období roku 2010 prodali 328,4 milionu mobilních telefonů. IDC nepředpokládá žádné „růžovější“ čtvrtletí v letošním roce.
Celosvětový prodej mobilů ve druhém čtvrtletí roku 2011 (v tisících kusech) | |||||
Výrobce | 2Q11 počet prodaných kusů | 2Q11 podíl na trhu (%) | 2Q10 počet prodaných kusů | 2Q10 podíl na trhu (%) | 2Q11/2Q10 změna (%) |
Nokia | 88,5 | 24,2 | 111,1 | 33,8 | -20,3 |
Samsung | 70,2 | 19,2 | 63,8 | 19,4 | 10 |
LG | 24,8 | 6,8 | 30,6 | 9,3 | -18,9 |
Apple | 20,3 | 5,6 | 8,4 | 2,6 | 141,8 |
ZTE | 16,6 | 4,5 | 12,2 | 3,7 | 36 |
Ostatní | 145 | 39,7 | 102,3 | 31,2 | 41,7 |
Celkem | 365,4 | 100 | 328,4 | 100 | 11,3 |
Trh s podnikovým aplikačním softwarem v ČR
Český trh s podnikovým aplikačním softwarem se vrátil k růstu v roce 2010, meziročně rostl o 3,9 procenta, na 129,13 milionu amerických dolarů. K nárůstu příjmů došlo vlivem nových zákazníků, přičemž většina nových zařízení přichází ze segmentu SMB.
SAP si udržel vedoucí pozici s Ministerstvem financí, Státním zemědělským intervenčním fondem a ČEZ ICT Services, nových zákazníků přibylo 36. Microsoft se umístil na druhém místě s 96 novými zákazníky.
Asseco Solutions obsadil třetí místo, společnosti Oracle a QAD skončily na čtvrtém a pátém místě. Infor zůstává na šestém místě, ale podařil se mu dvouciferný růst. Po Inforu dalších šest ze sedmi příček náleží lokálním poskytovatelům. Co se týče vertikálních trhů, diskrétní výrobní sektor zůstal největším, představuje 19,5 procenta z celkového trhu. Meziroční nárůst 2,2 procenta je díky automobilovému průmyslu. Základní moduly ERM zůstávají hlavním generátorem příjmů v roce 2010.
IDC očekává, že výdaje na růst budou zrychlovat na českém trhu s podnikovým aplikačním softwarem, meziroční nárůst se předpokládá 7,6 procenta v roce 2011. Celkový růst trhu o něco zrychlí během následujících dvou let, ale nebude vyšší než devět procent ročně.