České e-shopy často používají nekalé obchodní praktiky
Množství e-shopů každým rokem roste. Zvyšují tak podíl na maloobchodním obratu. Co se však příliš nemění, jsou trvale vysoká rizika těchto nákupů vzhledem k velké míře anonymity prodávajících a nízkému právnímu vědomí spotřebitelů.
České internetové obchody loni podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci celkově utržily 33 miliard korun. V roce 2009 to bylo o šest miliard korun méně.
Za 1. čtvrtletí roku 2011 zkontrolovala ČOI celkem 224 internetových obchodů, při nichž bylo ověřováno dodržování povinností stanovených pro prodej zboží prostřednictvím prostředků komunikace na dálku, v tomto případě webových stránek. Kontrola byla zaměřena především na zakázané používání nekalých obchodních praktik (ustanovení § 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v návaznosti na ustanovení § 53 a § 53a zák. č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku), dále na plnění povinností prodávajících stanovených přímo zákonem o ochraně spotřebitele, zejména na dodržování poctivosti prodeje, rozsah informací o zboží, ceně a právech při uplatnění reklamace, apod.
Kontroly | |||
Inspektorát | Počet kontrol | Se zjištěním | Zjištění v % |
Středočeský a Hl. město Praha | 53 | 43 | 81,1 % |
Jihočeský a Vysočina | 17 | 12 | 70,6 % |
Plzeňský a Karlovarský | 11 | 4 | 36,4 % |
Ústecký a Liberecký | 39 | 26 | 66,7 % |
Královéhradecký a Pardubický | 24 | 20 | 83,3 % |
Jihomoravský a Zlínský | 48 | 42 | 87,5 % |
Moravskoslezský a Olomoucký | 32 | 24 | 75 % |
Celkem | 224 | 171 | 76,3 % |
Uložená opatření
Na základě zjištěných porušení povinností stanovených obecně závaznými právními předpisy bylo uloženo 124 pokut v celkové výši 457 600 Kč.
Zjištěná porušení
Používání nekalých obchodních praktik bylo jedno z nejčastějších zjištění ČOI při kontrole internetových obchodů, a to v 49,8 procentech případech. Další třetina zjištění (31,8 procentech) se týkala neposkytnutí správných informací o podmínkách uplatnění reklamace, nebo o právech kupujících při rozporu věci s kupní smlouvou.
Typický příklad nejčastěji zjištěného porušení povinností představuje výsledek kontroly u společnosti, která neposkytla v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy informaci o zápisu v obchodním rejstříku a v záručních podmínkách stanovila spotřebiteli v rozporu se zákonem povinnost reklamovat mechanické poškození zboží do tří dnů po dodání zboží. Právo spotřebitele odstoupit od smlouvy uzavřené prostřednictvím prostředku komunikace na dálku v zákonem stanovené 14denní lhůtě bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce podmiňovala povinností vrátit zboží nepoužité, nepoškozené a v původním nepoškozeném obalu. V rozporu se zákonem byla rovněž informace, že kupní smlouvu není možné uzavřít v případě zjevné chyby v ceně, pokud není u daného zboží zcela jasně uvedeno, že se jedná o mimořádnou slevu nebo akci.
Inspektorát | Porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele | |||||||||||
§ 3 | § 4 | § 6 | § 9 | § 10 | § 11 | § 12 | § 13 | § 16 | § 19 | Celkem | ||
Středočeský a Praha | 26 | 2 | 32 | 1 | 3 | 64 | ||||||
Jihočeský a Vysočina | 7 | 1 | 1 | 2 | 2 | 13 | ||||||
Plzeňský a Karlovarský | 2 | 1 | 1 | 1 | 5 | |||||||
Ústecký a Liberecký | 18 | 1 | 1 | 9 | 1 | 3 | 33 | |||||
Královéhradecký a Pardubický | 20 | 1 | 10 | 1 | 2 | 34 | ||||||
Jihomoravský a Zlínský | 31 | 2 | 1 | 1 | 20 | 2 | 4 | 61 | ||||
Moravskoslezský a Olomoucký | 1 | 15 | 2 | 1 | 2 | 8 | 29 | |||||
Celkem | 1 | 119 | 0 | 0 | 4 | 7 | 4 | 76 | 5 | 23 | 239 |
Závěr
Výsledky kontrolní akce potvrdily, že internetovým prodejnám, které jsou v současnosti zřejmě nejperspektivnější oblastí uzavírání spotřebitelských smluv, je třeba věnovat trvale zvýšenou pozornost i přesto, že bude počet těchto obchodů trvale mnohonásobně převyšovat kontrolní kapacity ČOI. Inspektoři se proto zaměří zejména na ty nejvíce problematické oblasti a na šetření podání spotřebitelů na praktiky konkrétních internetových obchodů.