Ne plavání a jízda na kole, ale ovládání her na PC

24. 1. 2011. (redaktor: Ondřej Jánoška, zdroj: AVG Technologies)
V dnešní době je více pravděpodobné, že malé děti umí pracovat s počítačovou myší, hrát počítačové hry a používat chytrý telefon, než aby uměly plavat, zavázat si tkaničky od bot nebo si připravit snídani.

Data pochází ze studie Digitální deníky společnosti AVG a jsou souborem studií zaměřených na proměnu interakce dětí s technologiemi. Této druhé části průzkumu se zúčastnilo 2,2 tisíce matek s přístupem na internet spolu s jejich dětmi ve věku dvou až pěti let v USA, Kanadě, Velké Británii, Francii, Itálii, Německu, Španělsku, Japonsku, Austrálii a na Novém Zélandu.

Matky obdržely seznam technických a životních dovedností s dotazem, které z nich jejich malé děti ovládají.

Klíčové výsledky:

1 – Více malých dětí umí hrát počítačovou hru než jezdit na kole. To znamená, že 58 procent dětí ve věku dvou až pěti let ví, jak se hraje jednoduchá počítačová hra. Ve Velké Británii a Francii se toto číslo zvyšuje dokonce na 70 procent. Nadto 44 procent dvou- až tříletých dětí je schopno hrát počítačovou hru. Pro srovnání, 43 procent dětí ve stejném věku umí jezdit na kole.

2 – Více dětí ve věku dvou až pěti let si umí hrát s aplikací chytrého telefonu (19 procent) než si zavázat tkaničky od bot (9 procent). Téměř stejný počet dvou- až tříletých letých dětí (17 procent) ovládá aplikaci chytrého telefonu stejně jako čtyř- až pětileté děti (21 procent).

3 – Více malých dětí si dokáže otevřít webový prohlížeč (25 procent), než aby uměly plavat bez dopomoci (20 procent).

4 – U mladých děvčat a chlapců neexistuje genderové rozdělení v oblasti technických znalostí. Stejně tolik chlapců (58 procent) jako dívek (59 procent) umí hrát počítačovou hru či si zatelefonovat mobilním telefonem (28 procent chlapců, 29 procent děvčat).

5 – Matky ve věku 35 a více let lépe zvládají naučit své děti životním zkušenostem. Například 40 procent malých dětí s matkami ve věku 35 let a více umí napsat své jméno, ve srovnání s 35 procenty malých dětí, jejichž matkám je 34 a méně let.

6 – Evropské děti ve věku dvou až pěti let předběhly své americké vrstevníky ve schopnosti si zatelefonovat mobilním telefonem (44 procent v Itálii oproti 25 procentům v USA), zahrát počítačovou hru (70 procent ve Velké Británii oproti 61 procentům v USA) a jak pracovat s počítačovou myší (78 procent ve Francii oproti 67 procentům v USA). 

„Z pohledu dnešních rodičů změnily technologie výchovu jejich dětí. Tyto děti vyrůstají v prostředí, které by pro jejich rodiče bylo zcela neznámé. Chytré telefony a počítače stále častěji přebírají úlohu televize jako zdroje vzdělávání a zábavy,“ řekl J. R. Smith, generální ředitel společnosti AVG. „Jak ukazuje náš průzkum, rodiče by měli začít vzdělávat své děti o bezpečném pohybu v prostředí online světa v mladším věku, než si doposud mysleli.“

Digitální deníky společnosti AVG jsou souborem studií, které se zaměřují na děti různých věkových kategorií. Společnost AVG má s tímto jednoletým průzkumem v úmyslu vytvořit komplexní studii o dětských návycích v oblasti technologií. První část průzkumu nazvaná Digitální zrození, která byla vydána v říjnu 2010, objevila, že většina dětí a batolat má už ve svých šesti měsících své on-line profily.