Živnostníci vidí lepší zítřky
„Zhruba 82 procent českých živnostníků má méně poptávek než před rokem,“ říká Otto Kočí ze serveru ePoptávka.cz. Na Moravě je situace ještě horší – záporně odpovědělo celých 92 %.
O tom, že finanční krize dolehla na drobné živnostníky, není pochyb. Zhruba polovina z nich hodnotí svoji ekonomickou situaci na pětibodové stupnici číslem tři - jako ani dobrou ani špatnou, ale celých třicet procent uvedlo čtyřku. „Moravští živnostníci jsou celkově skeptičtější a negativnější oproti českým,“ uvádí Otto Kočí ze serveru ePoptávka.cz. „Rozpor je vidět i u pohledu na nedávný volební výsledek. Zatímco nadpoloviční většina je s výsledkem spokojena, přínos pro podnikání od nově vzniklé koaliční vlády není moravskými živnostníky moc očekáván,“ přibližuje Kočí.
Na 54 procent živnostníků v Čechách a 35 procent na Moravě dolehla dle zjištění serveru ePoptávka.cz krize natolik, že byli nuceni propustit své zaměstnance nebo alespoň část z nich a výrazně se uskromnit. Ztížené ekonomické podmínky také živnostníky donutily hledat nové formy propagace. Živnostníci si tak našli cestu na internet, který se stal jedním z nejoblíbenějších reklamních nástrojů využívaných k vlastní propagaci. „Dávno je pryč doba, kdy řemeslníci neuměli pracovat s počítačem, a jediným komunikačním prostředkem byl telefon. Dnes se již bez registrací v internetových databázích či bez jednoduchých webových stránek šikovní řemeslníci téměř neobejdou,“ popisuje běžnou praxi Otto Kočí ze společnosti ePoptávka.cz.
Nové a efektivnější nástroje vlastní prezentace jsou nyní velmi oblíbené. Dle výsledků průzkumu krizi pocítilo 82 procent českých a 92 procent moravských živnostníků. Ti totiž zaregistrovali v prvním pololetí letošního roku výrazně méně poptávek než ve stejném období loňského roku.