Reseller Forum počítače a notebooky
V úvodní řeči shrnul Petr Pavlíček, z pořádající společnosti, stav trhu s komoditami typu PC a notebooky, který je v zásadě stabilní – za poslední tři roky se prodalo na českém trhu zhruba tři miliony těchto zařízení, předloni a vloni přes milion, takže trh prakticky nevykázal přes obavy výrobců pokles. Výrazně narostl poměr notebooků, který dosáhl 70 %, rovněž však dramaticky narostl počet prodaných netbooků, jež „podržely“ objem počtu prodaných kusů, což však srazilo finanční objem, a to v řádu desítek procent. Rovněž se zamíchaly prodejní kanály v neprospěch resellerů. Posílily totiž retail a e-tail, kde vévodí fenomén Alza.cz. Mountfield také dramaticky poznamenal objem prodaných kusů, asi 70 tisíc, což ale na druhou stranu znamenalo rozšíření trhu směrem k zákazníkům, u nichž se notebook objevil prakticky poprvé. Notebooky se na tomto základě staly běžným zbožím. PC a notebook se stává nástrojem pro zábavu. Výrobci se orientovali na e-tail, který od nich dostává více prostředků na propagaci.
Prodej IT v budoucnosti Jaká je tedy budoucnost resellera? Přežít se dá, objevuje se více prostoru pro doplňkový prodej. Kromě toho existují příležitosti v podobě nabídky konektivity, prodeje výstupních zařízení (tiskárny, MFP apod.), příslušenství (brašny, myši, klávesnice, nabíječky, dokovací stanice…). Prodej služeb lze zpeněžit v podobě placené instalace a nastavení (kromě notebooku třeba Wi-Fi), pravidelné údržby apod. Šance tedy existují, možná nejsou zcela nové, ani nejsou závislé na technologiích. Je třeba využít současný byznys, hledat přitom nové příležitosti, a také tak trochu „tlačit“ na výrobce, aby začali dealerský kanál opět podporovat. Třeba tím, že se prodejci budou orientovat na ty výrobce, kteří o ně nepřestali projevovat zájem a vyřadit ze svého portfolia ty značky, které dávají jednoznačnou, až okatou podporu retailu a e-tailu. Prostě hledat příležitosti u výrobců, u nichž není taková tlačenice. Jednou z možností podpory je i TOPseller, pravidelná letáková akce Reseller Magazinu s produkty a koncovými cenami. Letáky TOPseller si mohou výrobci objednat pro své resellery u DCD Publishing.
Průběh Reseller Fora Poté vystoupili hlavní partneři. Lenovo se zaměřilo na ThinkPad Edge a TP Mini, Kingston představil detaily o discích SSD a novinky v ostatních produktech, pamětech flash a RAM, včetně nabídky pro starší notebooky. Tech Data Distribution uvedla, co pro resellery chystá pro rok 2010, ASBIS CZ uvedl novinky v produktech Toshiba, MSI a dalších. Sony představilo svoji novou řadu Vaio, Western Digital kromě plné šíře disků od serverových přes notebookové až po externí prezentoval svůj nový partnerský program a T-Mobile nabídl možnosti spolupráce a partnerství při prodeji svých datových služeb.
Koho a jak vlastně výrobci podporují Program byl zakončen panelovou diskuzí. Jejím hlavním tématem bylo, jak mohou prodejci tlačit na výrobce, aby je opět podporovali tak, jako dříve, a neprotežovat oportunisticky retail a e-tail. Stačí se jich zeptat a nejbližší Reseller Forum se bude snažit k tomu vytvořit příležitost. Kromě toho opakovaně zaznělo, že s retailem a e-tailem nelze bojovat cenou, ale tradičními hodnotami, jakými jsou osobní přístup a služby. Na úplný závěr byli vylosováni výherci věcných cen, které poskytli partneři, hlavní cenou byl opět zájezd zaoceánskou lodí.
Celkem přišlo 96 dealerů.
Vyjádření partnerů a zákazníků Jan Grydil, Sony: „Účast zákazníků je dobrá, podmínky pro vystavení exponátů rovněž tak. Sony Vaio je prostě vidět a zákazníci o náš stánek projevují zájem.“
Ladislav Kocour, Tech Data: „Reseller Forum už je pro nás ‚klasika‘, standardně dobrá akce pro oslovení malých dealerů. Letos do toho půjdeme jak v Česku, tak na Slovensku. Skrze RF dostáváme zpětnou vazbu, jakou bychom jinak od menších dealerů nezískali. Dokonce i skladba dealerů se mění, takže sem nechodí stále stejní zákazníci, což je dobře.“
Petr Sedloň, nVidia, host: „Počet lidí na RF odpovídá situaci na trhu. Je vidět, že organizace akce je dobrá, její zaměření dává smysl. Líbilo by se mi, kdyby vystoupili i samotní dealeři a představili své úspěšné prodeje a projekty.“
Alena Třešňáková, FineData, host: „Toto Reseller Forum mi otevřelo oči ohledně stále chladnějšího chování výrobců k nám, resellerům.“
Jan Cysař, CVT, host: „Na RF se mi líbí, protože zde slyším, co potřebuji. Úvodní přednáška přesně vystihla i to, co děláme kromě vlastního prodeje, tj. služby. Například, když nám zákazník nezaplatí dvě stovky, ani jeho notebook neotevřeme. Velké řetězce, které nám jakoby v prodeji užírají, mám paradoxně rád. Prodají totiž zákazníkům kde co, ti ani netuší co a proč, a pak přijdou k nám – pro službu, tj. instalaci a nastavení. Také se už naučili platit za software.“
Filip Oščádal, MXD.cz, host: „Na RF jsem šel kvůli diskům Western Digital a prakticky všechny problémy jsem zde vyřešil na místě, stejně jako s T-Mobilem.“
Jaroslav Brandejský, Petr Karbus, ASBIS CZ: „RF je pro nás nová příležitost, nikdy jsme se obdobné akce nezúčastnili. Nejsou zde typičtí dealeři, jaké známe. Měli jsme proto příležitost představit ASBIS CZ v celé šíři a vyvrátit a změnit povědomí dealerů, že už nejsme pouhým distributorem komponent, ale celého IT.“
Petr Berounský, Lenovo: „Překvapila a potěšila mne hojná účast, jakou jsem v tak krátkém časovém odstupu po jiných akcích ani nečekal. Také organizace byla perfektní.“
Jiří Olejník, Western Digital: „Na RF přišlo podle mého názoru hodně zákazníků. Problematika je zajímá a jsou ochotni komunikovat.“
Michal Stauch, Kingston – ke stánku Kingston nebylo možno se pro trvalé obležení dealery vůbec probojovat, takže názor pana Staucha na Reseller Forum si můžeme jen domyslet.
Hlavní partneři RF PC a notebooky ASBIS CZ Lenovo Sony Vaio Tech Data Distribution T-Mobile Western Digital