Nezastupitelná role internetu ve firmách
Google společně s odborným garantem – Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR – zrealizovala průzkum zaměřený na zmapování role internetu a online aktivit u malých a středních podniků (MSP) v České republice. Průzkum provedla výzkumná agentura United Interactive a výsledky byly zpracovány společností Factum Invenio v září 2009.
10 základních zjištění z průzkumu:
- 84 % z dotázaných společností považuje internet za klíčový pro své podnikání
- 1/3 respondentů je svou podnikatelskou činností na internetu závislá
- 3/4 společností vyhledávají na internetu mapy, plánovače tras, obecné obchodní informace nebo nové dodavatele a agentury
- 9 z 10 dotázaných internet využívá jako hlavní zdroj informací a kontaktů
- 1/4 respondentů stále nemá vlastní webovou stránku
- Jako hlavní důvod, proč společnost dosud nemá vlastní prezentaci na internetu, uvádí většina dotazovaných nedostatek znalostí
- 34 % respondentů je přesvědčeno, že jednoduchý návod by jim pomohl webovou stránku vytvořit
- Více než 1/4 respondentů preferuje nízké náklady na vytvoření a správu online stránek
- 1/3 dotázaných netuší, co je SEO (Search Engine Optimization)
- 1/4 by chtěla SEO využívat, ale neví, kde začít
Více než 50 % dotazovaných společností se domnívá, že internet má velmi důležitý vliv na jejich podnikání, a 30 % společností je přesvědčená o tom, že jejich existence je na internetu závislá.
I když pro téměř všechny (přes 90 %) MSP je hlavním důvodem používání internetu vyhledávání informací a kontaktů a také komunikace, tři čtvrtiny respondentů využívají na internetu i další praktické aplikace jako mapy, plánovače tras, obecné obchodní informace nebo nové dodavatele a agentury.
Nejčastějším způsobem, který firmy volí ke své propagaci, jsou vlastní webové stránky (76 %) a on-line katalogy (53 %). Naprostá většina uživatelů (97 %) využívá webové stránky zejména k prezentaci informací o společnosti a devět z deseti respondentů pak i pro představení produktů. 42 % respondentů uvádí, že spoléhá na neplacenou formu prezentace ve vyhledávačích (v bezplatných výsledcích vyhledávání).
Firmy řeší zejména problémy ve dvou oblastech, tou první je, jak „být online“, tj. jak začít s vlastní internetovou prezentací. A když už na internetu jsou, tak nevědí, jak mohou zlepšit vlastní dohledatenost bez finančních výdavků a investic do reklamy.