Internetová reklama v ČR se mění
V souvislosti s rostoucí oblibou internetu se začínají prosazovat
modernější reklamní nástroje. Klasickou plošnou inzerci nahrazují firmy
především efektivním Pay per click (PPC).
Podle průzkumu Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) utratili v loňském
roce tuzemští inzerenti na internetu 5 miliard korun. Z hlediska celkových
investic do reklamy je tak internet po televizi a tisku na třetí příčce
mezi médii, když jeho podíl dosahuje 9 %. Popularita internetu roste
dlouhodobě, postupně se proto vyvíjejí nové nástroje online reklamy.
Zatímco ještě před pár lety byly kromě klasických bannerů středem
zájmu zápisy v sekcích katalogů či komerční sdělení, v současné
době roste zájem především o PPC.
O rostoucí popularitě reklamy ve vyhledávání svědčí dominantní
postavení PPC systémů Sklik (Seznam) a Adwords (Google), které jsou
propojeny s nejužívanějšími vyhledávači v tuzemsku. Vzhledem ke
skutečnosti, že tyto vyhledávače používá více než 90% tuzemských
uživatelů, začíná většina firem obracet pozornost pouze na ně a podíl
menších PPC systémů (adFOX či eTarget) výrazně klesá. Objemy prodejů
realizované v malých systémech, cílených převážně na inzerci
v obsahu, mnohdy nepokrývají náklady na jejich správu.
Podrobně se seznámit s nejefektivnějšími reklamními nástroji na
internetu mohli návštěvníci včerejší odborné konference Internet
Advertising Conference 2009, která se účinností reklamy v době krize
zabývala.