Zkreslení dat má dopad na 65 % firem

17. 4. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Progress Flowmon)
Je známo, že předsudky jsou často dané kulturními a osobními zkušenostmi. Je proto pochopitelné, že při sběru dat a jejich použití k trénování modelů strojového učení se dědí i předsudky těch, kteří informace vytvářejí. To bývá důvodem, proč často vedou k neočekávaným a potenciálně škodlivým výsledkům. Právě na tuto problematiku se zaměřila ve svém průzkumu firma Progress.

Navzdory možným právním a finančním problémům spojeným se zkreslením dat však neexistují jasné zásady týkající se školení, procesů a technologií, které jsou potřebné k úspěšnému řešení této problematiky.

Průzkum ukázal, že 78 % pracovníků s rozhodovacími pravomocemi v oblasti obchodu a IT se domnívá, že s rostoucím využíváním AI/ML bude problém zkreslení dat narůstat. Ale jen 13 % z nich se tímto problémem v současné době zabývá a má zavedený proces jeho vyhodnocování. Největší překážky spatřují v nedostatečném povědomí o možných chybách, v pochopení toho, jak identifikovat zkreslení, a také v nedostatku dostupných odborných zdrojů, například v přístupu k datovým specialistům.

Z průzkumu také vyplývá, že:

  • 66 % firem očekává, že se v následujících letech bude při rozhodování více spoléhat na AI/ML.
  • 65 % respondentů se domnívá, že se jejich firma v současnosti potýká s problematikou zkreslení dat.
  • 77 % uvádí, že by měli pro řešení problematiky zkreslení dat dělat více.
  • 51 % považuje za jednu z překážek při odstraňování této problematiky nedostatečné povědomí a její bagatelizaci.

„Opakované problémy se zkreslením dat mohou mít negativní dopad na činnost firmy i procesy rozhodování. Ať už mluvíme o ztrátě důvěry zákazníků, finanční dopady až po potenciální právní a etické hledisko,“ vysvětlil Jiří Mazal, Sales Director CZ/SK ve společnosti Progress. „S vědomím toho, jaký potenciál i rizika představuje oblast AI/ML, se neustále snažíme o to, aby zákazníci v Česku měli vždy v maximální možné míře k dispozici relevantní informace, které jim umožní přijímat ta nejlepší rozhodnutí a posouvat tak své podnikání kupředu.“

Průzkum „Data Bias: The Hidden Risk of AI“ vypracovala pro společnost Progress britská výzkumná firma Insight Avenue, která se specializuje na B2B technologie. Výsledky jsou založeny na rozhovorech s profesionály z oblasti obchodu a IT z regionu Severní a Jižní Ameriky, Evropy a Asie z firem s více než 500 zaměstnanci. Mají tedy vhodné povědomí o problematice zkreslení dat, jak ovlivňuje jejich byznys a co všechno tyto firmy zkoušejí, aby problém eliminovaly.

Kompletní průzkum je k dispozici zde.

Štítky: 

Podobné články

HPE postavilo nejvýkonnější superpočítač v Polsku

17. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Hewlett Packard Enterprise)
Společnost Hewlett Packard Enterprise představila nově sestavený superpočítač pro Akademické výpočetní centrum Cyfronet krakovské univerzity AGH, který se tak stal nejvýkonnějším výpočetním systémem v Polsku. Superpočítač podpoří umělou inteligencí řízený vědecký výzkum v astronomii, medicíně a ochraně klimatu díky vyššímu výkonu a vyšší energetické účinnosti. Čtěte více

Polovina českých firem si není jistá budoucností svého oboru, počítají ale s vlivem AI

17. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Dell Technologies)
Téměř polovina (46 %) českých firem si není jistá, jak bude jejich odvětví vypadat v příštích třech až pěti letech, 71 % však potvrzuje, že na jejich budoucnost bude mít velký vliv umělá inteligence (AI) a generativní umělá inteligence (GenAI). Čtěte více

OpenAI představila GPT-4o: Nastává nová éra interakce člověka s počítačem

16. 5. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: OpenAI )
Společnost OpenAI uvedla nový model umělé inteligence GPT-4o, který značí významný posun k přirozenější interakci mezi člověkem a počítačem. Tento model je schopen přijímat a generovat výstupy v kombinaci textu, zvuku a obrazu, čímž rozšiřuje možnosti využití AI v praxi. Čtěte více

Copilot for Microsoft 365 zamířil do ArrowSphere Cloudu

16. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Arrow ECS)
Společnost Arrow Electronics umožňuje prodej produktu Copilot for Microsoft 365 prostřednictvím cloudové platformy ArrowSphere Cloud. Současně společnost nabízí specializovaný podpůrný program, který umožní partnerům akcelerovat obchodní příležitosti na bázi produktu Copilot. Čtěte více