Prodej PC nadále klesá

18. 7. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Prodej osobních počítačů ve druhém čtvrtletí roku 2023 podle IDC meziročně klesl o 13,4 %. Za dalším propadem trhu (celkem šlo již o šestý kvartál v řadě) stojí komplikovaná makroekonomická situace, slabá poptávka koncových spotřebitelů i firem a směřování financí do jiných, prioritnějších projektů.

Celkově slabá poptávka způsobila komplikace i distributorům – úroveň zásob totiž zůstala nad normálem déle, než se očekávalo, což se týkalo jak hotových systémů na skladech, tak i komponent v různých fázích dodavatelského řetězce.

Situace výrazně poznamenala i většinu výrobců. Až na HP Inc. a Apple vykázali všichni ostatní výrobci z globální top pět dvouciferný pokles prodeje. Za zmínku tak stojí hlavně výborné výsledku Applu, které však do značné míry pramení z menších prodejů v loňském roce, kdy tento výrobce čelil problémům s výrobou a dodávkami zapříčiněnými covidovými restrikcemi.

„Zvýšené zásoby hotových PC v prodejním kanálu i zásoby komponent opět táhnou trh dolů,“ řekl Jitesh Ubrani, vedoucí výzkumu IDC Mobility and Consumer Device Trackers. „A navzdory tomu, že se tyto problémy pomalu zmírňují, mnoho dodavatelů komponentů nadále nabízí snížené ceny ve snaze vyčistit své zásoby, výrobci PC i distributoři a prodejci jsou však kvůli snížené poptávce stále opatrní.“

Prodej PC ve 2. čtvrtletí 2023 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 2Q23Tržní podíl (%)Prodej 2Q22Tržní podíl (%)Meziroční změna
Lenovo14,223,117,424,5-18,4
HP Inc.13,421,813,519,1-0,8
Dell10,316,813,218,6-22
Apple5,38,64,86,810,3
Acer46,44,96,9-19,2
Ostatní14,423,317,224,2-16,5
Celkem61,610071,1100-13,4

„Výrobci osobních počítačů si musí vzhledem k vývoji nabídky a poptávky v posledních letech připadat jako na horské dráze,“ uvedl Ryan Reith, viceprezident výzkumu IDC Client Device Trackers. „Výrobci se na jednu stranu nechtějí dostat do podobných komplikací s nedostatkem komponent i finální produkce jako v letech 2020 a 2021, ale zároveň to vypadá, že váhají s prudkým nastartováním výroby a prozatím v přílišné oživení trhu úplně nevěří. V případě běžných spotřebitelů sledujeme postupný návrat k předpandemickým zvyklostem, kdy uživatelé využívaly různé typy přístrojů, a my věříme, že v blízké budoucnosti se opět stanou preferovaným řešením spíše chytré telefony. U firemních zákazníků pak vyvolává plno starostí nejenom vynucené snižování počtu zaměstnanců, ale také nástup generativní umělé inteligence, a tak trochu i očekávání, co všechno to vlastně bude znamenat.“ 

Podobné články

Ilustrační foto (Motorola)

Samsung se znovu stal nejprodávanější značkou chytrých telefonů

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej smartphonů v prvním čtvrtletí roku 2024 podle IDC meziročně vzrostl o 7,8 % a Samsung se znovu vyhoupl do pozice nejprodávanějšího výrobce. Čtěte více

Globální prodej PC se v prvním čtvrtletí 2024 vrátil na předpandemickou úroveň

10. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle údajů společnosti IDC se celosvětový trh s osobními počítači po dvou letech poklesu vrátil v prvním čtvrtletí roku 2024 k růstu. Celkem se v tomto období prodalo 59,8 milionu PC, což představuje meziroční nárůst o 1,5 %. Čtěte více

Globální trh s monitory se ve 4. čtvrtletí 2023 vrátil k růstu. Mírné oživení by mělo pokračovat

9. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej počítačových monitorů zakončil rok 2023 pozitivně – v posledním loňském kvartále se podle IDC prodalo 31,9 milionu zařízení. Výsledný meziroční růst na úrovni 3,8 % za čtvrtý kvartál tak dokonce mírně překonal původní prognózu, jež předpokládala růst o 3,2 %. Čtěte více

Prodej nositelné elektroniky vloni mírně rostl, do budoucna se očekává růst poptávky

4. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Trh s nositelnými zařízeními ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 podle IDC meziročně klesl o 0,9 %. Navzdory zlepšeným ekonomickým podmínkám zaznamenaly vyspělé trhy, jako jsou Spojené státy, západní Evropa a Japonsko, ve na konci loňského pokles v důsledku utlumené poptávky, náročného srovnání s obchodně úspěšným rokem 2022 nebo převisu nahromaděných zásob. Čtěte více