Platba v hotovosti u Evropanů ztrácí na oblibě, A2A platby naopak rostou

20. 7. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: TrustPay)
Co země, to jiná platební zvyklost. Tak by se daly shrnout výsledky zprávy FIS The Global Payments Report (GPR). Ačkoli si hotovost stále drží vysokou pozici v objemu všech transakcí, každým rokem na procentních bodech ztrácí. Naproti tomu roste obliba alternativních metod. Ty ale v každém evropském státě představují specifický mix.

„Vlivem dynamického rozvoje sektoru e-commerce se vedle tradičních platebních metod, například plateb kartami MasterCard a Visa, začaly v různých zemích rozvíjet jiné alternativní metody. Tyto alternativy pak získaly mezi evropskými zákazníky velkou popularitu a v online placení se staly standardem, na který musí e-shopy reagovat. TrustPay tyto potřeby řeší jejich téměř okamžitou implementací do své platební brány. Skrze platební metody pomáhá obchodníkům zjednodušovat byznys a otevírat dveře novým trhům,“ nastínila obchodní ředitelka společnosti Karin Milková, proč se na ně vyplatí reagovat.

Podle závěrů zprávy GPR je jednou z alternativ, která se výrazně dere do popředí a s níž bude třeba ve větší míře počítat, metoda account-to-account (A2A). Její výhodou jsou oproti klasickým platebním kartám nižší náklady za přijaté platby, když odpadá mezipřevod částky na kreditní či debetní karty. Celková hodnota transakcí A2A ve světovém měřítku překročila v roce 2022 sumu 525 miliard dolarů. Odhaduje se, že do roku 2026 dosáhne 13% složené roční míry růstu.

Polsko jako A2A lídr

Pokud jde o evropské měřítko, přímé platby mezi účty měly v uplynulém roce 18% podíl transakcí v oblasti e-commerce. Mezi jednotlivými státy tohoto kontinentu ovšem existují v míře přijetí této metody obrovské rozdíly. Na špici se v A2A platbách drží Polsko se 67% podílem uskutečněných plateb v e-commerce. Dominantní roli sehrává tato metoda i ve Finsku a Nizozemsku. „Úspěch A2A plateb v Polsku a Nizozemsku je příkladem toho, jak dobrá vzájemná bankovní spolupráce a popularita systému, kterým je v Polsku Blik, mohou prorazit v oblasti inovací P2B služeb,“ okomentovala úspěch sousedního státu Karin Milková. „Blik je dostupný prostřednictvím mobilní aplikace, kterou stačí propojit s bankovním účtem nebo poslat SMS s platebními údaji. Nabízí taky zabezpečení transakcí, které jsou šifrovány a chráněny PIN kódem nebo biometrickým ověřením,“ vysvětlila obchodní ředitelka TrustPay. Podobnou zkušenost jako Polsko má i Nizozemsko, zde oblíbená služba iDeal získala 62% podíl v transakcích v rámci elektronického obchodování.

V Česku ale bohužel pořád patří A2A transakce mezi alternativy, které si na trhu teprve nacházejí svoji cestu. Nejběžněji využívanými tuzemskými metodami jsou klasické bankovní převody a platební brány. Nicméně majitelé českých e-shopů by tuto metodu, obzvlášť pokud mezi jejich zákazníky patří i zahraniční klienti, kteří využívají A2A transakce v hojné míře, měli vzít v úvahu už teď. „Pohodlné a známé možnosti platby, které jsou pro zákazníky v dané zemi obvyklé, vedou k získání důvěry, vyššímu konverznímu poměru a zvýšení pravděpodobnosti opakovaných nákupů. Když zákazníci mají možnost platit prostřednictvím platebních metod, které důvěrně znají, snáze dokončí své nákupy a vrátí se i v budoucnu,“ uzavřela Milková.

Podobné články

Nová podoba odložených plateb: Skip Pay zavádí balíčky služeb, zvyšuje limity i úroveň zabezpečení

26. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nízká loajalita zákazníků, aktuální odliv zhruba šesti procent obratů od českých zákazníků do zahraničí, ale také rostoucí tlak na bezpečnost a nechuť platit předem za zboží v zabalené krabici. Česká e-commerce se probírá do „nové reality“, v níž by mohla výrazně větší roli hrát i tzv. odložená platba. Čtěte více

Rostoucí množství podvodů v e-commerce zvyšuje oblibu odložených plateb

5. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Situace v české e-commerce výrazně mění vnímání funkce odložených plateb – jejich obliba meziročně vzrostla takřka o pětinu. Podle Skip Pay, jednoho z českých poskytovatelů této služby v průběhu Vánoc využívalo odloženou platbu dokonce až 47,5 % zákazníků, a to i jako pojistku bezproblémového nákupu. Pomohlo také to, že odložená platba začíná zajímat i menší e-shopy. Čtěte více

Platební trendy v roce 2024: Rychlost, plynulost, bezpečnost a možnost „platit po svém“

3. 1. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Nejenom česká e-commerce scéna prochází neustálým vývojem. Zákazníci se museli v loňském roce např. přizpůsobit vyšším životním nákladům a mají některé nové potřeby, kterým musí obchodníci jít naproti, chtějí-li uspět. Prim hraje stále cena, zákazníci jsou ale nyní náročnější i na služby, zabezpečení a inovace. Čtěte více

Šest trendů, které budou e-shopům formovat vánoční sezónu

29. 9. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Přestože nás od vánočních kampaní dělí ještě několik týdnů, na straně e-shopů už by měly být přípravy v plném proudu. A již nyní je jasné, že letošní sezona bude opět v mnoha ohledech unikátní. Kde se mohou e-shopy učit od předchozích let a jen vylepšovat stávající procesy a kde se naopak musí pustit do neprobádaných končin, kde štěstí přeje odvážným (ale i připraveným)? Čtěte více